The Voice Book for Trans and Non-Binary People

Psychologen en procedures
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: The Voice Book for Trans and Non-Binary People

Bericht door Anon20190501 »

Cait schreef: 14 aug 2017, 14:12
Wat staat er in het kort dan over twang? Want ook Nederlanders gebruiken dat net zo
1) moet ik even opzoeken
2) ik heb begrepen dat dat vrijwel uitsluitend in Noord NL het geval is, onder invloed van de Amerikaanse media die dan weer "Hilversum" beïnvloeden. Het zou sowieso een evolutie van de laatste decennia zijn. Mijn familie en vrienden in NL Limburg, NL Brabant en Vlaanderen hoor ik iig niet " twangen" ;-) en mijn ambitie is het dus ook niet. Brrrr.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Mason
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 aug 2017, 11:36
Gender: Trans FtM
Locatie: Leeuwarden

Re: The Voice Book for Trans and Non-Binary People

Bericht door Mason »

Leuk! Ook met besteld bij bol.com. Ondanks dat HRT (FtM) veel doet, lijkt het me leuk en verstandig om te leren mijn stem goed te gebruiken voordast ik iets forseer.
Groetjes,

Mason
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: The Voice Book for Trans and Non-Binary People

Bericht door Ender »

ok I'll bite... wtf is "twang"??
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: The Voice Book for Trans and Non-Binary People

Bericht door Anon20180311 »

Ender schreef: 16 aug 2017, 17:54 ok I'll bite... wtf is "twang"??
Goeie vraag Ender.

Als ik twang hoor dan denk ik ( uit België) aan Bobbejaan !

Grtz Nick :violin: ( omgebogen sound).
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: The Voice Book for Trans and Non-Binary People

Bericht door Cait »

Bij twang moet je denken aan het geluid van een heks. Scherp. Bij twang gebruik je voornamelijk de neusholte als klankkast voor resonantie.twang gebruik je veel in zang om scherper en feller te klinken. Uiteraard wordt de techniek ook bij stemgebruik toegepast om een scherpere stem te krikgen. Dis niet alleen voor bepaalde dialecten en buitenlanders.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: The Voice Book for Trans and Non-Binary People

Bericht door Nate_0 »

De meer redneck dialecten in Amerika hebben meer hoorbare "twang".

Ik betwijfel overigens of het noorden hier onder invloed van Amerikaanse media meer twang heeft gekregen, dat lijkt me een beetje raar, zeker als de rest van Nederland het niet heeft. Ik denk eerder dat het aan de al bestaande uitspraak van het Fries (en het Groningse dialect) ligt. Mijn Friese familie heeft het in ieder geval allemaal, en de mensen die op het platteland/buiten de grotere dorpen en steden wonen ook weer meer dan de mensen die meer Nederlandse invloeden in hun leven hebben.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 343
Lid geworden op: 13 sep 2013, 13:55
Gender: Transgender
Locatie: Lelystad

Re: The Voice Book for Trans and Non-Binary People

Bericht door Janna »

Ook besteld. Ik ben erg benieuwd.

Ondertussen wel wat aan het spelen en meten met de Voice Pitch Analyzer app. Echt handig en nuttig. Wel opvallend dat mijn 'vrouwelijke stem' redelijk constant is qua hoogte.

Nu alleen de klank nog verbeteren...
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: The Voice Book for Trans and Non-Binary People

Bericht door Anon20190501 »

Zelf combineer ik twee apps tijdens het oefenen. Met de Voice Pitch Analyzer kan je hele stukken spraak over de tijd analyseren en een historiek bijhouden. VocalPitchMonitor geeft in realtime de frequentie en daarbij horende muzieknoot weer. Handig om meerdere keren per dag je basisfrequentie te checken en in je spier/gehoor geheugen te memoriseren.

Zo is mijn doel een basisfrequentie van 175Hz (F3). Volgens VPA is dat weliswaar in de in between range tussen M en F (180Hz is ondergrens F) maar dit geeft mijn stembanden nog voldoende ruimte om tijdens het spreken een goede variatie aan intonatie en spraakmelodie te gebruiken. Zonder mijn stem bovenmatig te vermoeien. Bij bijvoorbeeld 195Hz als basis was dit niet langer het geval.

Al het bovenstaande heb ik samen met mijn logopediste uitgedokterd. Credit where credit is due.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Re: The Voice Book for Trans and Non-Binary People

Bericht door anon20181206 »

Sigrid schreef: 19 aug 2017, 12:24 Zelf combineer ik twee apps tijdens het oefenen. Met de Voice Pitch Analyzer kan je hele stukken spraak over de tijd analyseren en een historiek bijhouden. VocalPitchMonitor geeft in realtime de frequentie en daarbij horende muzieknoot weer. Handig om meerdere keren per dag je basisfrequentie te checken en in je spier/gehoor geheugen te memoriseren.

Zo is mijn doel een basisfrequentie van 175Hz (F3). Volgens VPA is dat weliswaar in de in between range tussen M en F (180Hz is ondergrens F) maar dit geeft mijn stembanden nog voldoende ruimte om tijdens het spreken een goede variatie aan intonatie en spraakmelodie te gebruiken. Zonder mijn stem bovenmatig te vermoeien. Bij bijvoorbeeld 195Hz als basis was dit niet langer het geval.

Al het bovenstaande heb ik samen met mijn logopediste uitgedokterd. Credit where credit is due.
Ik heb die 2 apps nu ook, aan de slag dus :)
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: The Voice Book for Trans and Non-Binary People

Bericht door Anon20230219 »

Ok klinkt goed dat boek daar ik ook al een tijdje met Logopedie bezig ben.

Op zich kan ik best lang op vrouwelijke stem praten maar na verloop van langere tijd zakt de stem weer in.

Ander ding wat mij opvalt is dat als ik in het Engels praat ik nog ietsje hoger kan dan in het Nederlands, enige verklaring welke ik er voor geven kan is dat Engels niet mijn moeder taal is..
Vocal Pitch Analyzer zal ik weer eens op de phone zetten..die andere app ook want wil wel weten hoe mijn vrouwelijke stem nu scoort.