Zij-instroom operaties bij de VU vanuit Stepwork, De Vaart etc

Psychologen en procedures
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Zij-instroom operaties bij de VU vanuit Stepwork, De Vaart etc

Bericht door Charlotte_C »

Ik ga even advocaat van de duivel spelen. Ik begrijp ten zeerste dat de grote genderteam (VUmc en UMCG) er niet om staan te springen om mensen die het "buiten hen om" hebben gedaan er ineens tussen te plaatsen. Of dit wel of niet goed is laat ik verder in het midden omdat dat er ook niet echt toe doet nu. Verder begrijp ik ook zeker wel dat mensen alternatieve routes gaan zoeken.
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Zij-instroom operaties bij de VU vanuit Stepwork, De Vaart etc

Bericht door Nate_0 »

Charlotte_C schreef: 09 dec 2017, 19:30 Ik ga even advocaat van de duivel spelen. Ik begrijp ten zeerste dat de grote genderteam (VUmc en UMCG) er niet om staan te springen om mensen die het "buiten hen om" hebben gedaan er ineens tussen te plaatsen. Of dit wel of niet goed is laat ik verder in het midden omdat dat er ook niet echt toe doet nu. Verder begrijp ik ook zeker wel dat mensen alternatieve routes gaan zoeken.
Ik snap niet zo goed hoe dit advocaat van de duivel spelen is? Ik denk dat iedereen hier het tot op die hoogte wel begrijpt... zeker als je weet dat het VU vanuit een soort superioriteitsideaal werkt (en het UMCG het kindje van het VU lijkt te zijn of in ieder geval in haar voetsporen treedt met haar goedkeuring).
meerdere zakken met zaagsel
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Zij-instroom operaties bij de VU vanuit Stepwork, De Vaart etc

Bericht door Citizen Erased »

Het lijkt me logisch dat ze liever samenwerken met bewezen organisaties die meerdere disciplines bestrijken en over een budget beschikken dan met een aantal psycho-ondernemers die diagnoses vanuit hun tuinhuis verzorgen..
Maarja. Met 60+ weken aan wachttijd voordat je serieus met iemand om tafel kan zal het pragmatisme op een gegeven moment toch de overhand krijgen.

Ik vraag me trouwens steeds meer af of het normaliseren van het "transgenderschap" over pak 'm beet een decennium wel een goed idee blijkt te zijn geweest.. 't lijkt me een beetje uit de klauwen te lopen. Maar dat is weer voer voor een heel ander draadje.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Zij-instroom operaties bij de VU vanuit Stepwork, De Vaart etc

Bericht door Jer158 »

Eens met Nate.

Het moet niet zo zijn dat een route buiten VU/UMCG om je uiteindelijk sneller bij een operatie kan brengen dan wanneer je je daar in eerste instantie had aangemeld.

Daar staat tegenover dat mensen opnieuw door een diagnostiek sturen de wachtlijst voor de eigen patienten alleen maar langer maakt. Dubbele diagnostiek is dus duidelijk NIET de oplossing.
Hung her from the branches of a mango tree
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Zij-instroom operaties bij de VU vanuit Stepwork, De Vaart etc

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik was eerst niet van plan om te reageren, maar na de twee voorgaande posten komt werkelijk de stoom uit mijn oren. Ik weet dat er meerdere redenen zijn voor alternatieve routes, waarvan snelheid er maar een is. De alternatieve routes zijn ook aantrekkelijk vanwege het feit dat ze vaak een betere zorg bieden dan de zogenaamde kenniscentra.
Irene
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Zij-instroom operaties bij de VU vanuit Stepwork, De Vaart etc

Bericht door Nate_0 »

@Citizen Erased: Lucien heeft zijn opleiding via het VUmc afgerond; Alwin studeert in januari af als deskundige. Het is dus niet zo dat ze zich niet bewezen hebben--dat hebben ze wel degelijk, en nota bene binnen het VUmc. Ze te degraderen tot "psycho-ondernemers" vind ik ook af doen aan zowel hun kwaliteiten als insteek: Alwin Man is zelf transgender, hij heeft de boel opgezet omdat hij weet hoe belangrijk het is om hulp te krijgen en is van mening dat men niet 60+ weken zou moeten hoeven wachten voor een intake (en Stepwork bewijst dat dat waar is).

Ik vind het een beetje vreemd dat jij zelf, als transgender, begint over het normaliseren van "trasngenderschap". Hoezo, het loopt uit de klauwen? Jij wel en anderen niet?

@Jer: Over de route buiten het VU/UMCG om... Is dat sarcasme, of is het de route vanaf het moment van aanmelding of intake of hormoongebruik?

Ik snap prima dat er een langere pre-op wachtlijst is voor mensen die van buitenaf bij het UMCG/VU zouden willen worden geopereerd, en/of een anders traject. Volledige diagnostiek lijkt me echter inderdaad volledig buitensporig en gaat het doel compleet voorbij. Dan vraag ik me namelijk inderdaad af wat het hele nut van het diagnostisch traject nu precies in: het diagnosticeren van genderdysforie, het voorkomen van problemen (niet per se voor de patient zelf maar ook voor het ziekenhuis) of domweg geld vangen?

Wat betreft het UMCG lijkt het vooral een persoonlijk vendetta te zijn. Ik stond daar bijna 9 maanden op de wachtlijst; tegen de tijd dat ik uitgenodigd werd was ik al bij de Vaart/Stepwork geweest omdat het zo onduidelijk was en het anders nog heel veel langer zou gaan duren. Ik heb in eerste instantie mijn intake bij het UMCG afgezegd, maar op aandringen van het UMCG zélf ben ik alsnog heen gegaan. Daar kreeg ik te horen dat ik, als ik er voor koos om verder te gaan bij Stepwork, mijn eigen kans tot latere zij-instroom vergooide omdat die intake er voor zorgde dat iemand anders langer moest wachten. Terwijl ik die toch echt eerst had afgezegd, en het UMCG aan de telefoon aan gaf dat er geen consequenties aan zouden zitten als ik wél zou gaan... Dat klinkt mij toch behoorlijk corrupt en manipulatief in de oren.
meerdere zakken met zaagsel
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Zij-instroom operaties bij de VU vanuit Stepwork, De Vaart etc

Bericht door Citizen Erased »

Nate, je vult met je politieke correctheid en de daaruit voortvloeiende lange teentjes zelf zoveel in over mijn bericht dat je dingen leest die er niet staan. Daar wil je een reactie op?
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Zij-instroom operaties bij de VU vanuit Stepwork, De Vaart etc

Bericht door Jer158 »

Jer158 schreef: 09 dec 2017, 21:42Het moet niet zo zijn dat een route buiten VU/UMCG om je uiteindelijk sneller bij een operatie kan brengen dan wanneer je je daar in eerste instantie had aangemeld.
Ik begrijp dat jullie hier allemaal over vallen. Het is idd absoluut niet handig geformuleerd.

Natuurlijk mag een route buiten het VU/UMCG je wel sneller bij EEN operatie brengen. Dat, plus sneller hormonen, is natuurlijk juist de voornaamste reden dat veel mensen inclusief mezelf buiten VU/UMCG om gaan. Ik snap daarentegen heel goed dat VU/UMCG niet willen dat een extern traject je sneller bij een operatie BIJ HEN brengt dan dat hun eigen patienten aan de beurt zijn. Welk moment je daarvoor neemt is mij om het even. Bijv. zie je het al voor je dat VU/UMCG een wanhopig persoon die z.s.m. een operatie wil/moet zouden moeten gaan aanraden om naar een externe te gaan (als mensen met een extern traject eerder aan de beurt zouden zijn)? Geen kans voor onze goden van VU/UMCG
Laatst gewijzigd door Jer158 op 09 dec 2017, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Hung her from the branches of a mango tree
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Zij-instroom operaties bij de VU vanuit Stepwork, De Vaart etc

Bericht door Nate_0 »

@Citizen Erased: Graag, ja.
meerdere zakken met zaagsel
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Zij-instroom operaties bij de VU vanuit Stepwork, De Vaart etc

Bericht door Marijn »

Zoals ik al eerder schreef, de bottleneck bij de VU schijnt vooral bij de psychologen te liggen. Dus het is maar de vraag of mensen die hun hele traject bij de VU doen noemenswaardig langer zouden moeten wachten door de zij-instroom.

Ik begreep ook uit een interview met iemand van de VU in een boek dat zij de psychologen niet vergoed krijgen en uit eigen zak betalen. Daarom is het ook zo lastig om de bottleneck weg te krijgen, want er is geen budget om voldoende psychologen aan te nemen. Maar het kan natuurlijk zijn dat die situatie sinds dat interview verandert is. Maar als dit nog klopt zijn het dus geen financiële motieven om alles qua psychologie zelf te willen doen. Een ego stuk zou wel kunnen. 'Wij kunnen het beter dan zij.' Maar ik kan niet in de hoofden kijken.

Wat UMCG betreft, daar is Alwin ook slecht over te spreken. Die schijnen echt nog vast te zitten in protocollen uit de jaren zeventig.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Plaats reactie