Nieuwe chat! Zie dit topic.

Slechter horen door hormoontherapie?

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Slechter horen door hormoontherapie?

Bericht door Eva »

In BN De Stem las ik vandaag onderstaand stukje. Het gaat daarin expliciet over vrouwen, maar forumleden kunnen niet altijd heel binair worden gelabeld, ook fysiek niet. Vandaar de keuze voor Algemeen medisch.
Wie als vrouw hormonen gebruikt tegen overgangsklachten, loopt meer risico op gehoorverlies.
CARIN RÖST
Veel vrouwen krijgen tijdens en na de menopauze last van een slechter gehoor. Omdat er dan minder progesteron en oestrogeen vrijkomt, wordt vaak gesuggereerd dat hormoontherapie dit gehoorverlies zou tegengaan. Volgens gegevens uit een groot Amerikaans onderzoek, de Nurses' Health Study II, klopt dit niet. In de studie rapporteerden ruim 80.000 vrouwen hun gehoorverlies. Wat bleek? Bij vrouwen die tijdens en na de overgang voor langere tijd hormonen slikten, was het gehoorverlies erger. De onderzoekers ontdekten dat ook een hoge leeftijd bij het bereiken van de menopauze gepaard ging met meer gehoorverlies. De achterliggende mechanismen zijn vooralsnog een raadsel.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Slechter horen door hormoontherapie?

Bericht door janine2363 »

Ik luister zowiezo al bijna naar niemand, dus dan zou het niet geven, maar voor luisteren naar muziek, ai ai, dat zou slecht nieuws zijn

>> De achterliggende mechanismen zijn vooralsnog een raadsel.
Het midden oor (slakken huis) is heel gevoelig, daar zit een triootje van cellen die als "automatic gain control" werken (de reden dat je zowel
zacht geluid in een rustige omgeving en harder geluid in een rumoerige omgeving kan horen). Als deze cellen verouderen verminder je volume
bereik. Dit is een fysiek mechanisme en veel voorkomende oorzaak van gehoor verlies. Ook aandoenngen als een "piep" in je gehoor van een bepaalde tooenhoogte komt als die cellen "vast komen" te staan, want elke cell trio representeerd in feite een specifieke toonhoogte (en dan kan ik uitleggen hoe MP3 werkt ;-)

De echte magie zit in de hersenen, in het gehoor centrum, dat heeft ook invloed op je gehoor perceptie en begrip een ander soort van gehoorverlies wat echt moeiljik uitlegbaar is, maar als ik aan hormoonen denk, dan lijkt me dat die juist hier een invloed hebben, tenzij hormonen een invloed hebben op cel vernieuwing in het midden oor, maar nu gok ik maar een beetje
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Slechter horen door hormoontherapie?

Bericht door Alice »

Bij www.medscape.com ben ik ben 20+ jaar geregistreerd en ontvang regelmatig nieuws in het bijzonder over Endocrinology, OB/GYN & Women's Health.
Regelmatig ontvang ik berichten dat bij een onderzoek is gebleken dat door gebruik van hrt en....(vul zelf iets in) aandoening/ziekte een minder ernstig verloop, voorkomen kan worden. Waarna een ander onderzoek laat zien dat juist door het gebruik van hrt die zelfde aandoening/ziekte kan verslechteren.
Mijn onderzoek is dat hrt en het nagaan van die onderzoeken mijn gezondheid kan schaden.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Slechter horen door hormoontherapie?

Bericht door Benjamin »

janine2363 schreef: 19 dec 2017, 12:32 Ik luister zowiezo al bijna naar niemand,
:lol:
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Slechter horen door hormoontherapie?

Bericht door Anon20190122 »

Ik ben omgevingsdoof zal mij niks verbazen als dit ook nog met de hrt samen hing.