Nieuwe chat! Zie dit topic.

Lage dosis hormonen voor non-binary

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Lage dosis hormonen voor non-binary

Bericht door janine2363 »

Nate_0 schreef: 11 mar 2018, 14:00 Wat is "de directe psychische werking" van hormoonbehandeling precies?
Ik kan alleen voor mijzelf spreken, maar het blokkeren van testosteron maakt mij meer gevoelig voor
prikkels van buiten en de estradiol voor prikkels van binnen. Dus ik ervaar de wereld en mijzelf
anders.
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Lage dosis hormonen voor non-binary

Bericht door Isabelle »

Ik denk dat direct fysiek, iets met hormonale invloeden beschrijft op je gemoed en indirect, de fysieke veranderingen(in alle vormen en kleuren) erna.
Met de hormonen denk ik trouwens dat directe invloed lastig is te beschrijven, aangezien hormoonbalans een balans is. Het is vooral direct in dat je hormonen neemt en dat losstaand van de dingen die er aan vast hangen, invloed heeft op je hormoonbalans. Direct als in hormonen invloed op je hormonen.

Ik denk dat dit voor velen ook wordt gezien als het belangrijkste. Het is de enige objectieve vorm van 'sexing' binnen het traject. Je veranderd als het waren de architectuur van je lichaam een beetje. Je maakt bijvoorbeeld geen vet aan op bepaalde plekken omdat het er mooi uitziet perse, het heeft een veronderstelde functie voor verwarming van je lichaam. Je veranderd eigenlijk hoe je lichaam zichzelf interpreteerd ofzo(vet naar buik voor verwarming van organen en baarmoeder gebied, zonder baarmoeder hebben Xd)
Heel veel anderen dingen, zijn dingen die gaan over 'horen bij' imo. Niet eruit zien als vrouw/man hebben veel mensen mee te maken, ook niet transen en heeft ook nog te maken met culturele perceptie. De mate verschilt natuurlijk wel bij trans mensen in vergelijking tot cis. De mate van aanpassen voor dit gevoel van behoren dus ook.

Ik denk dat hormonen(iedergeval bij transsexuelen) wel de kern van transitie is. Het is het enige echte biologisch/neurologisch veranderen dat er is en in kader van onderzoek naar genen en neurologie bij transgenders best logisch.

Niet om lullig te zijn of barrières te maken, maar er is wel een verschil tussen gender stereotypes/groep barrières breken om te doen wat je wilt en het najagen van medische interventie omdat je je over je lichaam niet goed voelt.

Ik ben heel erg benieuwt naar onderzoek gericht op non-binaire identiteiten.
Iedereen mag ofc lekker onder de 'wij breken het normatieve idee' paraplu blijven, maar ik ben benieuwd wat voor verschillen we aantreffen.
Ik heb non binaire YouTubers gezien die aangaven trans te zijn, omdat ze hun borsten te groot vonden en er sociaal mee geconfronteerd werden(iets dat al heel lang speelt en soms bij vrouwen voor issues zorgt).
Het uitdragen van een statement van identiteit is voor iedereen vrij om te doen ofc and I couldn't care less, maar of er daadwerkelijk vergelijkbare oorzaken zitten achter de beschrijvingen :non binair, transgender en transgenders(transsexueel) die transitie willen, is een interessante vraag.
All one happy family wat we sociaal moeten nastreven, maar helaas wetenschappelijk gezien wel verschillen die handig zijn om te onderzoeken.

Met je hormoonspiegel aan de gang gaan als non binary is nogal lastig wanneer er geen onderzoek is rond die identiteiten en wat het beschrijft onduidelijk is. Daarnaast werkt het ook nog in balansen.
De grens tussen de groep die identiteit uitdraagt en de groep die uitdraagt en transitie wil is nogal belangrijk. In de sociale sfeer inclusiviteit, op medisch gebied een toch wel serieuze ondertoon die categorie nodig heeft.

Het idee van non binair heeft mij ook ooit aangetrokken als omschrijving omdat het conventies rond groepen loslaat en in een ideale samenleving is iedereen individu en non binair in het kader van gender normen. Had ik ook kunnen kiezen als beschrijving, ondanks mijn transitie.

Waar het verschil zit is dat transgenders die in medische transitie gaan, niet alleen gender normen breken, ze veranderen hun lichaam ook.

Of daar medisch gezien andere signifies voor moeten zijn in het nu? Nee, we hebben nog geen 'mijn lichaam is niet goed' test die we even kunnen uitvoeren en de verwarring bij mensen is groot ofc.
In de toekomst na veel onderzoek zou dit echter wel handig zijn.
Als we ideaaltypisch te werk gaan leren we zo steeds meer kennen van wat, wel en niet aan de hand is bij individuen. Als we dit ook nog buiten de sociale sferen kunnen houden(vooral binnen academische discussie) zou dit extra mooi zijn.

*Ideaaltypisch is dat onderzoek conclusies en observaties niet de objectiviteit per se grond, als in : dit zijn de factoren die je moet hebben om trans te zien, maar dat je statisch te werk gaat en steeds gaat kijken :oh deze mensen zijn trans en die factoren zijn aanwezig. Het is een aanpassend meet instrument.