Nieuwe chat! Zie dit topic.

Help! Huisarts weigert verwijsbrief te schrijven

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
DylanKing1999
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 nov 2017, 10:46
Gender: Trans FtM

Help! Huisarts weigert verwijsbrief te schrijven

Bericht door DylanKing1999 »

Ik wil me aanmelden bij Stepwork en ik ben al met hun in contact geweest. Ze zeiden dat ze alleen nog een verwijsbrief van de huisarts nodig hadden. Ik heb mijn huisarts hier toen om gevraagd. Hij ging natuurlijk net die dag weg op vakantie, dus toen moest ik weer 2 weken wachten. Afgelopen dinsdag kreeg ik eindelijk een reactie. En hij weigert mij een verwijsbrief te schrijven. Ik woon in een klein dorpje, dus het is niet verrassend dat niemand hier iets van trans af weet. Ik heb nogmaals contact met hem opgenomen om uit te leggen hoe moeilijk dit voor mij is, maar hij weigert alsnog. Mijn proces is daardoor nu al weer 3 weken uitgesteld en ik ben er erg van streek van. Is er een manier om snel alsnog een verwijsbrief te krijgen? Ik zal zeker wel van huisarts veranderen, maar dit duurt meestal wel even. Ik heb wel iets gehoord over dat je via een second opinion ook een verwijsbrief kan krijgen. Klopt dit? Zo ja, hoe werkt dit? En kan dit ook snel (en met voorkeur via de mail) gebeuren?
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Help! Huisarts weigert verwijsbrief te schrijven

Bericht door Nisss »

Oei best bizar. Misschien kan je beter langsgaan en vragen om uitleg. Face 2 face is in deze situaties de beste. Mocht je emotioneel raken dan kan hij nog weinig wat aan doen. Ik werd zelf wel emotioneel toen ik ooit een verwijzing vroeg naar vu gender poli bij vu.

Ik ben wel benieuwd naar de reden van een afwijzing. Hoe sta je bekend bij je huisarts?

Overstappen naar een andere kan natuurlijk, maar bij dit soort berichten heb ik altijd het gevoel dat er iets meer speelt.
Ja, dit is een aanname daarom ben ik ook benieuwd naar je verhaal.
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Re: Help! Huisarts weigert verwijsbrief te schrijven

Bericht door anon20181206 »

Bij mij was de verwijsbrief geen probleem, huisarts zei dat ze dat in principe altijd doen.
Wel moesten ze even overleggen hoe, want ze wisten wel, maar nog nooit meegemaakt.
Kan zijn dat jouw huisarts niet weet wat te doen.
Gebruikersavatar
DylanKing1999
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 nov 2017, 10:46
Gender: Trans FtM

Re: Help! Huisarts weigert verwijsbrief te schrijven

Bericht door DylanKing1999 »

Stepwork had mij een template voor een verwijsbrief gestuurd. Dus de huisarts hoeft in feite alleen zijn gegevens in te vullen en het te mailen. Dus ik betwijfel dat het om verwarring gaat. In de tweede keer dat ik contact met hem opnam heb ik ook het proces vlug aan hem uitgelegd en dat er niets van hem vereist is naast het geven van een verwijsbrief, maar dat heeft niets geholpen. Ik kom overigens haast nooit bij de huisarts, maar hij is al mijn huisarts vanaf mijn geboorte. Ik was iets minder dan een halfjaar geleden bij hem geweest toen ik nog twijfelde of ik trans was. Hij zei dat hij er niets tegen had, maar dat hij geen verwijsbrief zou schrijven tot ik het zeker wist. Wat ook eigenlijk al best vreemd is. Dat heeft me toen erg ontmoedigd, waarop ik vervolgens het aanmeldden weer uitgesteld heb tot het eind van vorig jaar. Ik had nog geen contact met een genderkliniek opgenomen, maar toen was de VU nog het plan. In die tussentijd hoorde ik veel slechte dingen over het VU en is er ook een vestiging van Stepwork bij mij in de buurt gekomen. Dus toen heb ik besloten zelf contact op te nemen met Stepwork. Na wat heen en weer te mailen met Stepwork zeiden zij dat ik alleen nog een verwijsbrief van de huisarts nodig had. Op dit moment heb ik toen mijn huisarts gemaild. En de rest heb ik al verteld. Ik zit nu op kamers, omdat mijn school zo ver weg is van mijn ouders huis. Maar mijn officiële woonplaats staat nog steeds op als bij mijn ouders en daarom heb ik ook nog steeds een huisarts daar. Misschien niet echt slim, maarja. Ik kom daar alleen soms in het weekend, omdat ik door de week school heb. Dus het is erg moeilijk voor mij om weer face-to-face met hem hierover te praten.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Help! Huisarts weigert verwijsbrief te schrijven

Bericht door Danielle »

Grote onderwijsinstellingen willen nog wel eens contact hebben met een lokale huisarts voor uitwonende studenten. Je kan eens navragen of dat bij jou ook zo is en zo ja of die arts je wellicht kan helpen.

(Al is dit advies wel met een slag om de arm, dit soort regelingen is vooral bedoeld voor eenvoudige maar dringende zaken.)
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Help! Huisarts weigert verwijsbrief te schrijven

Bericht door Anon20190122 »

Klacht bij het medisch tuchtcollege neer leggen misschien helpt enkel dreigen ook al.

Maar het lijkt me dat je het beste op zoek kunt naar een andere huisarts want die zul je tijdens en na je transitie zo links en rechts nog met eens nodig hebben.
moonlight89
Berichten: 359
Lid geworden op: 11 aug 2014, 11:32
Gender: Trans FtM

Re: Help! Huisarts weigert verwijsbrief te schrijven

Bericht door moonlight89 »

Jeetje, wat stom zeg dat je huisarts dat niet wil doen. Kun je via school geen verwijzing krijgen? Via schoolarts/psycholoog. En anders zou ik denk ik wlelel een andere ha zoeken.
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Help! Huisarts weigert verwijsbrief te schrijven

Bericht door Nisss »

Als ik zo lees lijkt het alsof hij je weer aan het testen is. Dus gewoon doorzetten!

Bel naar je huisarts en spreek met je arts telefonisch. Toon lef! Geef aan wat het voor je betekend en waarom jij nu 100000000 procent weet dat dit de juiste pad is voor jou.

Ik weet zeker dat het gaat werken.
Gewoon doorgaan! De aandeelhouder wint!
Meteen een klacht indienen lijkt me nu nog niet nodig. Tenzij je alles hebt geprobeerd natuurlijk.
Gebruikersavatar
DylanKing1999
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 nov 2017, 10:46
Gender: Trans FtM

Re: Help! Huisarts weigert verwijsbrief te schrijven

Bericht door DylanKing1999 »

Ik probeer het nog een keer vandaag. Is alleen nog even afwachten tot ze open zijn. Maar ik heb er niet veel vertrouwen in.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Help! Huisarts weigert verwijsbrief te schrijven

Bericht door Eva »

Het is niet aan de huisarts om te bepalen of je in het traject thuishoort. Of een genderteam dat wel kan laat ik in het midden, maar zij worden in elk geval geacht dat te kunnen. Je huisarts niet, punt uit.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)