Nieuwe chat! Zie dit topic.

Eerste keer Huisarts

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Ronja
Berichten: 129
Lid geworden op: 22 jan 2018, 22:07
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hen
Locatie: Nederland

Eerste keer Huisarts

Bericht door Ronja »

Wat kan ik verwachten op het eerste gesprek bij de huisarts? Zie er een beetje tegenop. Heb ik ook nog een invaller voor me die dag, gaat wat worden.

je moet eerst nieuwe veters maken, wil je stevig in je schoenen staan.

Gebruikersavatar
Vera
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 mei 2015, 11:14
Gender: Vrouw
Locatie: Alkmaar

Re: Eerste keer Huisarts

Bericht door Vera »

Ik kan niet oordelen hoe jouw huisarts of de invaller gaat reageren. Wel kan ik je vertellen hoe de mijne reageerde.
Ze luisterde naar mijn verhaal en onderbrak me af en toe voor een aanmoedigende " oh maar dat is ook niet makkelijk" of "fijn dat je dit nu verteld"
na het gesprekje vroeg ze aan me: "wat wil je dat ik nu voor je beteken?". ik gaf aan dat ik een doorverwijzing naar het VU wilde hebben en ze zei: "ga ik die vanmiddag gelijk maken, kan je die morgen ophalen." ze drukte me nog op het hart dat als ik relatie problemen of andere dingen op mijn hart zou krijgen dat ik altijd bij haar aan kon kloppen.
I'm unstoppable
I'm a Porsche with no brakes
I'm invincible
Yeah, I win every single game
I'm so powerful
I don't need batteries to play
I'm so confident, yeah, I'm unstoppable today
Gebruikersavatar
Ronja
Berichten: 129
Lid geworden op: 22 jan 2018, 22:07
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hen
Locatie: Nederland

Re: Eerste keer Huisarts

Bericht door Ronja »

Klinkt goed, hoop dat het bij mij ook zo zal gaan. Neem aan dat een huisarts geen hormoonbehandeling voorschrijft. (Als je alvast wilt beginnen omdat je toch echt zeker van je zaak bent.)Althans niet meteen de eerste keer. Ken het hele traject nog niet, hoe loopt het traject in het begin??
Daan88
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 jan 2018, 21:26
Gender: Trans FtM

Re: Eerste keer Huisarts

Bericht door Daan88 »

Bij mij was het ook heel gemakkelijk. Aan de telefoon tijdens het afspraak maken heb ik gezegd waarvoor ik kwam. Toen heeft de dokter wat langer de tijd voor mij uitgenomen. En tijdens het gesprek heb ik mn verhaal uitgelegd en heeft ze mij meteen doorverwezen. Gewoon eerlijk en jezelf zijn en duidelijk zijn wat je wilt. En ik had dan ook wel geluk denk ik. Maar ik had de uitkomst al in mijn gedachten dat het gemakkelijk zou gaan. Dat helpt mij altijd eigenlijk.
Gebruikersavatar
Vera
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 mei 2015, 11:14
Gender: Vrouw
Locatie: Alkmaar

Re: Eerste keer Huisarts

Bericht door Vera »

Girlyboy schreef: 26 jan 2018, 21:56 Klinkt goed, hoop dat het bij mij ook zo zal gaan. Neem aan dat een huisarts geen hormoonbehandeling voorschrijft. (Als je alvast wilt beginnen omdat je toch echt zeker van je zaak bent.)Althans niet meteen de eerste keer. Ken het hele traject nog niet, hoe loopt het traject in het begin??
Nee als het goed is zullen er weinig huisartsen zijn die dat doen. Het is ook niet niks, aan de hormonen beginnen... daar komt best nog wel wat bij kijken. Brengt toch enig gezondheidsrisico met zich mee... zeker als je aanleg hebt voor bepaalde aandoeningen.
Dit kan je naar mijn inziens toch beter in samenspraak met een endocrinoloog doen. al zijn die in het VU ook niet heiligmakend, maar het is in mijn ogen 100x beter dan zelf aanklooien.

Ik weet hoe het voelt om nu de sneltrein te willen pakken naar die eindstreep, maar ik denk dat het toch verstandig is jezelf wat tot rust te brengen en een goede dosis geduld erbij te pakken. Het is een langdurig traject en er komt een hoop bij kijken, maar het is uiteindelijk oh zo fijn om dan de weg te bewandelen ;)
I'm unstoppable
I'm a Porsche with no brakes
I'm invincible
Yeah, I win every single game
I'm so powerful
I don't need batteries to play
I'm so confident, yeah, I'm unstoppable today
Gebruikersavatar
Freedom
Berichten: 562
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:02
Gender: Trans FtM

Re: Eerste keer Huisarts

Bericht door Freedom »

Girlyboy schreef: 26 jan 2018, 21:56 Klinkt goed, hoop dat het bij mij ook zo zal gaan. Neem aan dat een huisarts geen hormoonbehandeling voorschrijft. (Als je alvast wilt beginnen omdat je toch echt zeker van je zaak bent.)Althans niet meteen de eerste keer. Ken het hele traject nog niet, hoe loopt het traject in het begin??
De huisarts schrijft inderdaad (helaas) geen hormonen voor, daarvoor moet de diagnose genderdysforie eerst vastgesteld zijn.
Ik kan je alleen vertellen over het traject bij het VU. Daar begint het met maandelijkse gesprekken (min. 4 tot 6). Het eerste gesprek krijg je vooral het verloop van je traject uitgelegd. Er word ook gevraagd om een levensverhaal te schrijven met de focus identiteit/genderdysforie (als je die ervoer en/of ervaart). Als de 4 - 6 gesprekken genoeg zijn, word je overlegd door het genderteam voor groen/oranje/rood licht.
Dit is hoe het in grote lijnen bij het VU gaat, neem aan dat het bij elk genderteam weer net wat anders kan zijn (bijv. sneller doordat je gesprekken korter op elkaar volgen).
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now
Annet
Berichten: 422
Lid geworden op: 18 apr 2017, 10:04
Gender: Vrouw

Re: Eerste keer Huisarts

Bericht door Annet »

Nee huisartsen doen dat niet en als ze het wel doen zoeken ze gauw iemand die het kan overnemen
Gebruikersavatar
Ronja
Berichten: 129
Lid geworden op: 22 jan 2018, 22:07
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hen
Locatie: Nederland

Re: Eerste keer Huisarts

Bericht door Ronja »

Vandaag de eerste afspraak bij de huisarts, om alles te vertellen. Wish me luck, zie er erg tegenop. Maar het zal wel moeten wil ik beter in mijn vel zitten.
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 308
Lid geworden op: 06 nov 2012, 19:51
Gender: Trans MtF
Locatie: rotterdam

Re: Eerste keer Huisarts

Bericht door Tanja »

En hoe is het gegaan??
Waarom heb ik het mezelf zo moeilijk gemaakt?? Omdat ik waarschijnlijk een domme doos ben die het allemaal wel dacht te kunnen verdringen :fpalm:
Gebruikersavatar
Ronja
Berichten: 129
Lid geworden op: 22 jan 2018, 22:07
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hen
Locatie: Nederland

Re: Eerste keer Huisarts

Bericht door Ronja »

Tanja schreef:En hoe is het gegaan??
Ging beter als ik verwachtte, gooide zo alles eruit. Vanaf nu iedere week even een gesprek tot alles duidelijk is.