Nieuwe chat! Zie dit topic.

“Uitstellen HRT om psychiatrische problemen? Lang niet altijd een goed idee!”

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

“Uitstellen HRT om psychiatrische problemen? Lang niet altijd een goed idee!”

Bericht door Emma »

Een open deur wat mij betreft, dat je niet moet wachten met HRT tot aan depressiviteit gerelateerde problemen zijn opgelost.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/29463478/
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
AnnaNannette
Berichten: 112
Lid geworden op: 24 aug 2017, 14:42
Gender: Vrouw

Re: “Uitstellen HRT om psychiatrische problemen? Lang niet altijd een goed idee!”

Bericht door AnnaNannette »

Jaren geleden hebben alle psychologen bij het het genderteam gedreigd op te stappen als patiënten met een depressie geen HRT zouden kunnen krijgen. Daar waren toen dus ideeën over .......
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: “Uitstellen HRT om psychiatrische problemen? Lang niet altijd een goed idee!”

Bericht door Alice »

Inderdaad, paleisrevolutie bij de psychologen. Er waren toen twee stromingen. Alle trangenders mochten geen psychische problemen hebben voor groen licht tegen psychologen vonden dat juist door het verstrekken van groen licht de problemen opgelost konden worden.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: “Uitstellen HRT om psychiatrische problemen? Lang niet altijd een goed idee!”

Bericht door Marina1993 »

Bij mij heeft het 3 jaar geduurd voordat ik aan de HRT mocht beginnen. Omdat ik een angststoornis heb. Ik zeg niet dat HRT mijn angsten weg hebben genomen, maar het had me van mijn 16de tot 19de wel een hoop stress bespaard, en dus ook angsten/paniekaanvallen. De Vu heeft inplaats van begrip te tonen gedwongen antidepressiva te slikken..
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: “Uitstellen HRT om psychiatrische problemen? Lang niet altijd een goed idee!”

Bericht door janine2363 »

Alice schreef: 27 feb 2018, 12:14 Inderdaad, paleisrevolutie bij de psychologen. Er waren toen twee stromingen. Alle trangenders mochten geen psychische problemen hebben voor groen licht tegen psychologen vonden dat juist door het verstrekken van groen licht de problemen opgelost konden worden.
In het kort,de reden waarom ik allergisch ben (valt wel op als ik schrijf) over "het traject" en "groen licht"

Hoe kan een bevestiging van buiten helpen met je innerlijke overtuiging.

Dit neemt niet weg dat je mensen moet bijstaan die in een moeilijke situatie zitten, de beste weg ligt misschien ergens in het midden, maar toch iets uit het midden aan de kant van mutual consent. De focus moet zijn op innerlijke overtuiging. Iemand helpen daar te komen is goed. Iemand remmen om wat voor reden om daar te komen is fout.
AnnaNannette
Berichten: 112
Lid geworden op: 24 aug 2017, 14:42
Gender: Vrouw

Re: “Uitstellen HRT om psychiatrische problemen? Lang niet altijd een goed idee!”

Bericht door AnnaNannette »

janine2363 schreef: 27 feb 2018, 15:48 Hoe kan een bevestiging van buiten helpen met je innerlijke overtuiging.
Wat ik te horen heb gekregen van Luc Gijs is dat ze vooral spijtoptanten en mensen die met psychische stoornissen die daardoor denken genderdysforie te hebben willen uit te selecteren. Er zijn wel mensen die geen groen licht krijgen, maar daar hebben ze dan in hun ogen toch zeer goede redenen voor. In principe is en blijft genderdysforie een eigen diagnose en kan een psycholoog deze over het algemeen niet ontkennen.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: “Uitstellen HRT om psychiatrische problemen? Lang niet altijd een goed idee!”

Bericht door janine2363 »

AnnaNannette schreef: 01 mar 2018, 10:22
janine2363 schreef: 27 feb 2018, 15:48 Hoe kan een bevestiging van buiten helpen met je innerlijke overtuiging.
Wat ik te horen heb gekregen van Luc Gijs is dat ze vooral spijtoptanten en mensen die met psychische stoornissen die daardoor denken genderdysforie te hebben willen uit te selecteren. Er zijn wel mensen die geen groen licht krijgen, maar daar hebben ze dan in hun ogen toch zeer goede redenen voor. In principe is en blijft genderdysforie een eigen diagnose en kan een psycholoog deze over het algemeen niet ontkennen.
Maar dat is dan ook precies wat ik bedoelde met de rest van mijn berichtje.

Je moet iemand geen groen licht geven (bevestiging van buiten) je moet de mensen waar Luc Gijs op doelt begeleiden tot het punt dat ze wel voor zichzelf kunnen kiezen (bevestiging van binnen).

Ik lees hier wel eens op het forum: "Joepie, ik heb eindelijk groen licht gekregen", i.p.v. "Hey, ik weet wie ik ben en heb gekozen mijn HRT te beginnen".

Of in het verband van het traject: "Ik hoop dat ik er doorheen rol, maar ik maak mij zorgen dat ik de psychologen kan overtuigen", i.p.v. "Ik ga in het traject mijzelf proberen te vinden en de psychologen helpen mij daarbij".

Gezien het vele geklaag als: "De psychologen willen mij maar niet begrijpen", alhoewel, dat kan natuurlijk ook komen omdat de psychologen zelf vast geroest zitten in het traject en echt denken dat ze groen licht moeten geven, zou mij niets verbazen.

Enfin, ik ben duidelijk een overtuigd "Mutual Consent" persoon, maar weet natuurlijk mnider goed wat anderen nodig hebben, maar wat het ook zij, de essentie is de innerlijke overtuiging, welk proces je ook volgt, die moet je hebben of vinden.
Gebruikersavatar
qtr
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2017, 17:24
Gender: Transgender
Locatie: San Francisco

Re: “Uitstellen HRT om psychiatrische problemen? Lang niet altijd een goed idee!”

Bericht door qtr »

Het is onmogelijk voor een psycholoog om je te helpen jezelf te vinden als die psycholoog er uiteindelijk voor verantwoordelijk is om jou te vinden, en niet jijzelf.
(Ik woon in San Francisco. Sommige dingen gaan hier anders.)
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: “Uitstellen HRT om psychiatrische problemen? Lang niet altijd een goed idee!”

Bericht door Anon20180311 »

qtr schreef: 08 mar 2018, 13:59 Het is onmogelijk voor een psycholoog om je te helpen jezelf te vinden als die psycholoog er uiteindelijk voor verantwoordelijk is om jou te vinden, en niet jijzelf.
Idd, vind jezelf, niemand zal jou vinden, als je, jezelf niet durft te zijn.

Grtz Nick ( Angst begeleiding mss, of is dit een nieuw woord ?)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Aydin
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 sep 2017, 13:20
Gender: Trans FtM

Re: “Uitstellen HRT om psychiatrische problemen? Lang niet altijd een goed idee!”

Bericht door Aydin »

Dit is precies waar ik nu tegenaan loop. Niet dat ze bij stepwork gaan bepalen of ik trans ben maar ze gaan wel bepalen of ik stabiel genoeg ben om de hrt aan te kunnen. Juist van dat gevoel aan hun overgeleverd te zijn ga ik erg wankelen. Ik vind het betuttelend hoe dit in zijn werk gaat. Ik weet zelf wie ik ben, wat ik nodig heb en wat ik aankan.