“Uitstellen HRT om psychiatrische problemen? Lang niet altijd een goed idee!”

Psychologen en procedures
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: “Uitstellen HRT om psychiatrische problemen? Lang niet altijd een goed idee!”

Bericht door Marina1993 »

Aydin schreef: 03 apr 2018, 19:24 Dit is precies waar ik nu tegenaan loop. Niet dat ze bij stepwork gaan bepalen of ik trans ben maar ze gaan wel bepalen of ik stabiel genoeg ben om de hrt aan te kunnen. Juist van dat gevoel aan hun overgeleverd te zijn ga ik erg wankelen. Ik vind het betuttelend hoe dit in zijn werk gaat. Ik weet zelf wie ik ben, wat ik nodig heb en wat ik aankan.
Maar hoe kan je weten wat je aan kan zonder dat je het gedaan hebt?
Gebruikersavatar
Aydin
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 sep 2017, 13:20
Gender: Trans FtM

Re: “Uitstellen HRT om psychiatrische problemen? Lang niet altijd een goed idee!”

Bericht door Aydin »

Omdat ik veel heb meegemaakt en overwonnen.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: “Uitstellen HRT om psychiatrische problemen? Lang niet altijd een goed idee!”

Bericht door Nate_0 »

@Aydin Het probleem is een beetje dat niet iedereen evenveel zelfinzicht heeft?

Maar goed, wat betreft Stepwork: ze eisen absoluut niet dat je volledig stabiel bent, hun kijk op stabiliteit is m.i. erg realistisch en de ene persoon (van de tig) die ik ken die nog niet aan de HRT mocht heeft daar genoeg gesprekken over gehad en had er zelf ook enige vrede mee, en snapte waarom Stepwork dat besluit nam. Voor zover ik weet zijn ze ook het meest relaxed in hun aanpak wat dit betreft, ik heb verhalen van het UMCG gehoord van mensen met PTSS die eerst uitbehandeld moesten zijn voordat ze mochten beginnen en ook verhalen van het VUmc die niet echt happy makend zijn.

Als je het betuttelend vind, dan zou ik dat zeker aangeven bij je behandelaar binnen Stepwork.

En om het weer terug te koppelen naar het algemene stukje... het is lastig natuurlijk om in te schatten welke psychische problemen direct voortvloeien uit genderdysforie, en welke problemen elders liggen. Ik was op het moment dat ik met testosteron begon niet depressief, maar wel daarna een tijd flink instabiel door de werking van de hormonen. Of ik met die instabiliteit had kunnen dealen op het moment dat ik suicidaal was geweest? Ik weet het niet... En natuurlijk, lang niet iedereen heeft dat, maar ik denk wel dat een behandelaar op zijn minst op de hoogte moet zijn van problemen die door HRT verergerd kunnen worden (in mijn geval stemmingsproblematiek) zodat dat in de gaten gehouden kan worden en niet erger wordt. Niet alleen op de korte termijn, maar ook op de langere termijn wanneer de HRT al een tijdje loopt en men er achter komt dat de veranderingen niet zo snel gaan--ik ken tig transgenders die op een van die twee momenten het flink moeilijk hebben gehad. Dan is voldoende support vanuit je therapie wel belangrijk. En ik vermoed dat dat ook een van de knelpunten is--die begeleiding.
meerdere zakken met zaagsel
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: “Uitstellen HRT om psychiatrische problemen? Lang niet altijd een goed idee!”

Bericht door Marina1993 »

Aydin schreef: 03 apr 2018, 21:12 Omdat ik veel heb meegemaakt en overwonnen.
Dan nog kan je niet weten hoe jij op hrt gaat reageren...
Gebruikersavatar
Aydin
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 sep 2017, 13:20
Gender: Trans FtM

Re: “Uitstellen HRT om psychiatrische problemen? Lang niet altijd een goed idee!”

Bericht door Aydin »

@Nate dat stelt me wel gerust, thnx. En wat je zegt over of het nou zo verstandig is om aan het te beginnen als je al suïcidaal bent, dat lijkt me zeker iets om heel voorzichtig mee om te gaan. Dus ergens is die evaluatie wel begrijpelijk. Ik ga het er morgen mijn therapeut over hebben wat hij nou precies bedoelt met stabiliteit. Misschien zie ik het te zwart wit.

@marina nee dat weet niemand omdat ik het inderdaad nog niet gedaan heb. Maar wat ik wel weet is hoe ik met moeilijke tijden omga en dat ik het aankan als het misschien even moeilijk wordt met die hormonale schommelingen.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: “Uitstellen HRT om psychiatrische problemen? Lang niet altijd een goed idee!”

Bericht door Anon20190501 »

Aydin schreef: 03 apr 2018, 22:45 . Maar wat ik wel weet is hoe ik met moeilijke tijden omga en dat ik het aankan als het misschien even moeilijk wordt met die hormonale schommelingen.
Grapjas!
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Aydin
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 sep 2017, 13:20
Gender: Trans FtM

Re: “Uitstellen HRT om psychiatrische problemen? Lang niet altijd een goed idee!”

Bericht door Aydin »

Fijn gesprek hierover gehad met mn psycholoog. Het is inderdaad niet zo zwart wit als ik dacht en hij zei dat er nog rare dingen moeten gebeuren wil ik geen groen licht krijgen. Yay!