Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hulp na operatie

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Hulp na operatie

Bericht door Nate_0 »

Ik weet dat een aantal van dit soort topics bestaan, maar ik start toch een nieuw draadje...

Ik heb ouders die op zich wel zouden kunnen helpen post-op, maar dat wil ik niet. Ik ben ook niet van plan om een aantal weken bij mijn ouders te logeren, ik heb mijn eigen studio in een stad waar al mijn vrienden wonen.

In andere woorden: na mijn mastectomy in het Slotervaart (die ik nog niet gepland heb omdat ik 'm stress) heb ik hulp nodig, maar die hulp wil ik dus niet van mijn ouders ontvangen. In het verleden kon ik geen thuiszorg aanvragen in verband met ouders die in staat waren om voor me te zorgen. Daarnaast vraag ik me af hoe het reizen zal gaan; of het mogelijk is om een taxi te bestellen richting Amsterdam en weer terug en of die reis überhaupt niet een uitputtingsslag gaat zijn...

Dus. Hoe hebben jullie dit aangepakt, of zouden jullie dit aanpakken?
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Hulp na operatie

Bericht door Benjamin »

Tja, je wilt misschien geen antwoord van mij, want ik ben hier niet ervaren mee en ga dat waarschijnlijk ook nooit zijn. Tenminste niet voor een SRS. Waarschijnlijk wel voor operaties gerelateerd aan hart- en vaatziekten ofzo, als ik zo doorga. Maar allereerst:

- Ik zou contact opnemen met mijn verzekeraar en de kwestie uitleggen; zij weten wat er mogelijk is binnen je polis, bv. of je in aanmerking komt voor een (volledige) vergoeding voor een zorghotel of vergelijkbaar iets. Ik zou dit prettiger vinden dan de ganse dag thuis liggen en afwachten wanneer de thuiszorg komt. Zie ook http://www.zorghotels.nl/vergoeding/
- Hetzelfde geldt voor taxi Amsterdam Groningen (zittend ziekenvervoer); dit hangt ook van je zorgverzekeraar af, en van de gemaakte kosten (hardheidsclausule).

Het is zaak goed uit te pluizen wat je zorgverzekeraar kan bieden (financieel), voor alternatieven kan verzinnen, en zo mogelijk van zorgverzekeraar te switchen mocht dat nodig zijn en kunnen, om het voor jezelf zo relaxed mogelijk te krijgen.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Hulp na operatie

Bericht door Jannet V »

Thuiszorg, even zoeken maar je zult het zeker vinden. Wat vroeger kruishulp was is nu thuiszorg. Het is overal maar je moet het wel op tijd aanvragen. Hoe precies weet ik niet maar daar zal vast heel gemakkelijk achter te komen zijn. Je hebt T-Nederland ook gevonden.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Re: Hulp na operatie

Bericht door anon20181206 »

Realiseer me net dat ik daar later ook tegenaan ga lopen....
Heb geen ouders meer (oude wees)
Milan070
Berichten: 195
Lid geworden op: 18 jan 2015, 18:17
Gender: Trans FtM
Locatie: Den Haag

Re: Hulp na operatie

Bericht door Milan070 »

Ik kreeg hulp bij het huishouden via de gemeente. Ik heb aangegeven dat mijn ouders niet in staat waren om die dingen van mij over te nemen.

Het vervoer zou ik niet weten. Ik ben gebracht en gehaald door iemand. Wellicht iemand in jouw vriendenkring die dat zou willen doen? Ik had geen pijn op de terugreis, maar je bent dood en doodmoe. Dan is het fijn om een bekende bij je te hebben.

Realiseer je wel heel goed dat je praktisch niets kunt of mag doen thuis. Zelfs een boterham smeren kan al een hele opgaaf zijn. Koken gaat hem ook niet worden, want je mag niet tillen. Ook je hesje verwisselen is de eerste weken niet te doen in je eentje.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Hulp na operatie

Bericht door janine2363 »

Arlina schreef: 03 mar 2018, 22:23 Realiseer me net dat ik daar later ook tegenaan ga lopen....
Goede reminder, ook op mijn "todo" lijstje zetten
Arlina schreef: 03 mar 2018, 22:23 Heb geen ouders meer (oude wees)
Dat spijt mij voor je. Ikzelf ben nu feitelijk "virtueel" wees heb ik mij gerealiseerd.
Het is dat mijn eigen hoofd mijzelf jarenlang ontkent heb, dus ik kan het begrijpen
bij anderen. Maar toch blijft het verbazen hoe naasten in echt absoluut- totaal-
volledige- (enz enz enz) ontkenning gaan. De notie dat ik transvrouw ben is na
anderhalf jaar nog steeds onaanvaardbaar. De heftige reacties die zelfs de minste
suggestie van een geslachtsbevestigende chirurgie geven... Whoo-wo-hoo ...

In vergelijk, met alle uitbarstinkjes meegeteld, zijn wij met elkaar hier op het forum
een ongelofelijk tam-, saai-, ingeslapen- zelfs, clubje mensen ;-)

Volgende week meteen kijken voor wat thuishulp in Hasselt dan maar.

Janine
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Hulp na operatie

Bericht door Nate_0 »

Milan070 schreef: 04 mar 2018, 15:04 Ik kreeg hulp bij het huishouden via de gemeente. Ik heb aangegeven dat mijn ouders niet in staat waren om die dingen van mij over te nemen.

Het vervoer zou ik niet weten. Ik ben gebracht en gehaald door iemand. Wellicht iemand in jouw vriendenkring die dat zou willen doen? Ik had geen pijn op de terugreis, maar je bent dood en doodmoe. Dan is het fijn om een bekende bij je te hebben.

Realiseer je wel heel goed dat je praktisch niets kunt of mag doen thuis. Zelfs een boterham smeren kan al een hele opgaaf zijn. Koken gaat hem ook niet worden, want je mag niet tillen. Ook je hesje verwisselen is de eerste weken niet te doen in je eentje.
Hmm ja, ik ga eens even rond vragen of iemand laten rijden een optie is. Anders hoop ik dat het mogelijk is om taxivervoer te regelen. Geen pijn klinkt in ieder geval wel chill.

Ik ging er inderdaad al van uit dat ik niets zou kunnen/mogen. Dat is het 'm ook een beetje--het zijn allemaal dingen waarbij ik geen hulp wíl hebben van mijn ouders. En dat maakt het ook weer lastig om vrienden te vragen, ivm het vrij constant hulp nodig hebben.
meerdere zakken met zaagsel