Nieuwe chat! Zie dit topic.

Bijna 600 transgenders kregen psychologische hulp in UZ Gent terugbetaald

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Bijna 600 transgenders kregen psychologische hulp in UZ Gent terugbetaald

Bericht door Alice »

Bijna 600 transgenders kregen psychologische hulp in UZ Gent terugbetaald.

Sinds de start van de conventie ‘transgenderzorg’ in oktober vorig jaar hebben bijna 600 transgender personen volledig terugbetaalde psychologische hulp aangevraagd in het UZ Gent. Dat meldt het ziekenhuis.

De wachttijden zijn sterk gekrompen omdat het ziekenhuis via de conventie extra psychologen kon aanwerven. “De multidisciplinaire zorg die we in het UZ Gent aanbieden is door de conventie toegankelijker geworden”, zegt prof. dr. Guy T’Sjoen, diensthoofd Centrum seksuologie en gender. “Dat was broodnodig na de grote toeloop van de afgelopen jaren.”

Minister Maggie De Block gaf in oktober vorig jaar het startschot voor de conventie. Iedereen die beroep wil doen op transgenderzorg in het UZ Gent kan een conventie afsluiten met de arts en het ziekenfonds. De conventie geeft recht op 10 (voor kinderen 15) volledig terugbetaalde gesprekken met een psycholoog of sociaal werker. Ook biedt het een forfait voor puberteitsremmers.

Ondertussen hebben sinds de start van de conventie in het UZ Gent 581 personen er beroep op gedaan: 57 personen nemen deel aan de kinder- en jongerenwerking en 524 aan de volwassenwerking. “Tot en met 2005 hadden we jaarlijks een instroom van ongeveer 30 personen. Dat aantal is ondertussen vertienvoudigd”, licht prof. T’Sjoen toe.

“De conventie heeft ervoor gezorgd dat de wachttijd voor het eerste gesprek is gedaald tot 4 maanden voor volwassenen en 2 maanden voor kinderen of jongeren.”

“Volledig terugbetaalde gesprekken met een psycholoog of sociaal werker verlagen de drempel om hulp te vragen”, aldus dr. Els Elaut, psycholoog/seksuoloog UZ Gent.

“We kunnen sneller inspelen op de noden van de transpersonen en we geven hen vlotter toegang tot een multidisciplinair traject. Het UZ Gent staat internationaal aan de top op vlak van zorg en onderzoek. Maar we willen ook heel toegankelijk blijven. Daar draagt de conventie toe bij.”

https://tinyurl.com/y9qq2bjq

En zo gaat het in België. Vraag mij af wat er met de miljoenen gedaan is die gegeven was en met de extra jaarlijkse vergoedingen voor een betere transgenders zorg in NL.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Bijna 600 transgenders kregen psychologische hulp in UZ Gent terugbetaald

Bericht door Anon20190501 »

Alice schreef: 12 mar 2018, 16:07

En zo gaat het in België. Vraag mij af wat er met de miljoenen gedaan is die gegeven was en met de extra jaarlijkse vergoedingen voor een betere transgenders zorg in NL.
Jaja, maar vergeet niet dat tot ongeveer een jaar geleden de psychodiagnostiek volledig uit eigen zak diende te worden betaald. En dat geldt nog steeds voor diegenen die niet naar Gent gaan.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Bijna 600 transgenders kregen psychologische hulp in UZ Gent terugbetaald

Bericht door Alice »

Ik had eerder begrepen dat ook in B de psychodiagnostiek vergoed werd.
Wel is het zo dat het tenminste zichtbaar is waar het geld naar toegegaan is, de patiënten. Dit in tegenstelling in NL waar de VU,s vele miljoenen hebben gekregen en jaarlijks een extra vergoeding om wachttijden etc. weg te werken je er nies van kan merken behalve dat de toestand verslechterd is.

Is dat geld gegaan naar de patiënten of naar de onderzoekers (of een financieel gat te dichten binnen de VU,s)?
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Bijna 600 transgenders kregen psychologische hulp in UZ Gent terugbetaald

Bericht door janine2363 »

Alice schreef: 12 mar 2018, 16:24 Ik had eerder begrepen dat ook in B de psychodiagnostiek vergoed werd.
Nee, het is pas heel recent dat er ueberhaupt in Belgie een beetje tussenkomst is voor psychologen.
De koppeling aan het UZGent is absurt

Aan de ander kant, Sigrid merkte dat ook al eens op, het zelf betalen weegt op tegen de stress van het moeten onderhandelen met verzekeringen. Over een machtiging, de tussenkomst, het aantal behandelingen, de plaats van behandeling enz, enz.