Nieuwe chat! Zie dit topic.

Gesprekken Stepwork

Psychologen en procedures
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Gesprekken Stepwork

Bericht door anon20181206 »

Binnenkort zal ik het eerste gesprek hebben met Stepwork (Amersfoort), en nog wat vervolg gesprekken.
Wat kan ik daar zoal van verwachten?
Wat voor gesprekken zijn dat?
En hoeveel gesprekken, en wat voor tijdspanne gaat het over?
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Gesprekken Stepwork

Bericht door AnneCeleste »

In je intake mag je vooral vertellen wat je dwars zit en wat je wilt. De psycholoog legt uit wat zij doen, hun werkwijze etc.
In de afspraken daarna moet je al snel een levensverhaal schrijven en wordt die besproken. Je kan daarna een keer een familielid meenemen, maar hoeft niet persé. De psycholoog wil graag weten of je een goed sociaal vangnet hebt, dus dan gaat het over werk en vrienden, en of je nog andere problemen hebt, dus je doet ook nog wat testjes enzo. Ook wordt je gevraagd wat je verwachtingen zijn, want de psycholoog wil graag dat die realistisch zijn.
Voor mij waren het 11 gesprekken in 4 maanden.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Gesprekken Stepwork

Bericht door janine2363 »

Arlina schreef: 04 apr 2018, 19:25 En hoeveel gesprekken, en wat voor tijdspanne gaat het over?
Ik zou zeggen zoveel en zo vaak als je wilt en/of nodig hebt. Om aan hormoon therapie te kunnen beginnen
kan een ( 1 ) gesprek volstaan. Als je jezelf kent en weet waar voor je kiest, wat valt er verder dan nog te zeggen.
Los daarvan zou het je kunnen helpen als daarna nog veel gesprekken volgen (mij helpt dat wel in ieder geval)

Ze zijn er om jou te helpen met wat jijzelf nodig hebt, maar dat moet je zelf aangeven.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Gesprekken Stepwork

Bericht door Jer158 »

janine2363 schreef: 05 apr 2018, 20:32
Arlina schreef: 04 apr 2018, 19:25 En hoeveel gesprekken, en wat voor tijdspanne gaat het over?
Ik zou zeggen zoveel en zo vaak als je wilt en/of nodig hebt. Om aan hormoon therapie te kunnen beginnen
kan een ( 1 ) gesprek volstaan. Als je jezelf kent en weet waar voor je kiest, wat valt er verder dan nog te zeggen.
Los daarvan zou het je kunnen helpen als daarna nog veel gesprekken volgen (mij helpt dat wel in ieder geval)

Ze zijn er om jou te helpen met wat jijzelf nodig hebt, maar dat moet je zelf aangeven.
Dat is jouw ideaalbeeld, niet de realiteit. Het valt mij vaker op dat je geen onderscheid maakt tussen die twee terwijl er expliciet wordt gevraagd hoe het werkt, niet hoe het zou moeten werken
Hung her from the branches of a mango tree
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Re: Gesprekken Stepwork

Bericht door anon20181206 »

Ik denk dat het per persoon verschillend is hoe het werkt, ook per psycholoog/psychiater.
Als ik in grote lijnen maar een beetje weet, het zijn nogal dingen die ik niet aan de buren hoef te vragen :)
Elke toevoeging hier in het topic is welkom.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Gesprekken Stepwork

Bericht door Anon20190122 »

Jer158 schreef: 05 apr 2018, 20:50
janine2363 schreef: 05 apr 2018, 20:32
Arlina schreef: 04 apr 2018, 19:25 En hoeveel gesprekken, en wat voor tijdspanne gaat het over?
Ik zou zeggen zoveel en zo vaak als je wilt en/of nodig hebt. Om aan hormoon therapie te kunnen beginnen
kan een ( 1 ) gesprek volstaan. Als je jezelf kent en weet waar voor je kiest, wat valt er verder dan nog te zeggen.
Los daarvan zou het je kunnen helpen als daarna nog veel gesprekken volgen (mij helpt dat wel in ieder geval)

Ze zijn er om jou te helpen met wat jijzelf nodig hebt, maar dat moet je zelf aangeven.
Dat is jouw ideaalbeeld, niet de realiteit. Het valt mij vaker op dat je geen onderscheid maakt tussen die twee terwijl er expliciet wordt gevraagd hoe het werkt, niet hoe het zou moeten werken
En toch had het wel zo moeten zijn al dat psychologies gel#l heb ik 0,0 aan gehad waar ik wel wat aan gehad zou hebben was serieus genomen worden met de hrt en niet het standaard gedoe!
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Gesprekken Stepwork

Bericht door Jer158 »

Wat niet verschilt is dat het gaat om meerdere gesprekken over meerdere maanden.

@ tanisha: Helemaal mee eens
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Gesprekken Stepwork

Bericht door janine2363 »

Jer158 schreef: 05 apr 2018, 20:50 Dat is jouw ideaalbeeld, niet de realiteit. Het valt mij vaker op dat je geen onderscheid maakt tussen die twee terwijl er expliciet wordt gevraagd hoe het werkt, niet hoe het zou moeten werken
Mijn realiteit was 2 gesprekken. Maar dat is het punt niet.

Wat ik aangeef is dat de realiteit is wat je er zelf van maakt. Indien je kiest naar het VUMc te gaan dan volgt een bepaalde realiteit, als je daarentegen kiest voor Stepwork dan volgt een andere. Stepwork werkt niet helemaal volgens het mutual consent model, maar zit er aardig dicht tegenaan. Hun uitgangs punt is dat de persoon die bij hen komt met een hulpvraag, toch voor zichzelf te weten moet komen wat die zelf wil. Het is niet een tweede VUMc met als enig verschil minder wachtlijsten.

Indien je zelf niet weet wat je wil / wie je bent, dan zullen er misschien zeer veel gesprekken nodig zijn. D.w.z. uit de interesse van de hulpzoekende, niet voor hen, want het is de hulp zoekende die zichzelf moet overtuigen niet hen. Het is veel gemakkelijker om b.v. hier te zeggen: "Ik ben trans", dan alle keuzes te maken en alles te doen om te leven als jezelf. Als je daarentegen die keuzes al gemaakt heb, is er dan nog veel om te zeggen ?

De tegenovergestelde notie van dat je na, zeg, 6 gesprekken je "diploma gecertificeerd transgender" uitgereikt kan krijgen zou pas vreemd zijn.
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Re: Gesprekken Stepwork

Bericht door anon20181206 »

janine2363 schreef: 06 apr 2018, 07:56 De tegenovergestelde notie van dat je na, zeg, 6 gesprekken je "diploma gecertificeerd transgender" uitgereikt kan krijgen zou pas vreemd zijn.
:lol: Dat wordt flink in de boeken en doorleren. :lol:
Annet
Berichten: 422
Lid geworden op: 18 apr 2017, 10:04
Gender: Vrouw

Re: Gesprekken Stepwork

Bericht door Annet »

Ze rekenen 3 maand na de intake ongeveer dat is hun diagnostische tijd bij de één wat korter bij de ander langer hoeveel gesprekken hangt ook van je zelf af. Ik had gesprekken om de twee weken ongeveer maar had met vier gesprekken mijn verklaring al en zat al aan de hormonen lees mijn verhaal.
Dat ik denk dat je hier van uit kunt gaan van het bovenste als het anders is heb je geluk of pech.
Doe anders belletje vertel ok meer