Gesprekken Stepwork

Psychologen en procedures
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Gesprekken Stepwork

Bericht door janine2363 »

Geinspireerd door Isabelle:

Bij stepwork is er ook geen enkele nadruk op zoiets als "het hele traject" de notie dat een transitie medisch moet zijn (tot begin dit jaar was het in Belgie verplicht om chirurgie te ondergaan om je naam te mogen wijzigen). Zaken/vragen als: "zal ik een geslachts bevestigende chirurgie doen" wordt gezond in twijfel getrokken. Het gaat hen om: Hoe laten we de persson zelf uitvinden wat goed voor hem of haar is.

Het is IMHO geen compliment aan hen om ze als een verkorte route tot HRT te zien, maar aan de ander kant, als je dat wilt, omdat je voor jezelf weet (denk te weten) dat het nodig is. Dan is er zoals ik aangaf ook geen notie van een vast aantal afspraken voor "groen licht" omdat de notie van "groen licht" al gek is. Weet wie je bent en weet wat je wilt en zij helpen daarbij.

Wat wel zo is. Omdat ze binnen een Nederlands wettelijk kader werken en ook omdat er qua verzekeringen een aantal SKGZ of gerechtelijke uitspraken zijn, die een bepaalde vorm van "traject" in de zin van "gecoordineerde opvoling van de zorgzoekende" vereisen (om de verzekering te vriend te houden, let wel ...) hebben ze dus ook een soort van protocol. Maar voor zover ik het ervaar, geen gelijkenis met VUMc of UZGent.

Dus bij inpiratie van Isabelle. Ik ook heb wel eens de indruk, dat specifiek op dit forum, alternatief denken niet zo gewaardeerd wordt. Trans zijn zou gewoon een race naar SRS, tussenstop met snelle bandenwissel voor HRT. Vroem !!! ... met lichte jalousie en het gevoel van Owww, ik moet nog zoveel maanden wachten. Tsja, leef nu met wat je nu hebt zou ik zeggen, misschien is dat al genoeg ?
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Gesprekken Stepwork

Bericht door Nate_0 »

Ik heb er ongeveer 3 maanden over gedaan voordat ik mijn groen licht had. Het kan zijn dat je dan nog even moet wachten op de verklaring door de psychiater, en de wachttijd voordat je naar de endocrinoloog mag kan ook oplopen richting twee maanden (dat hangt af van waar je naar toe wilt/kunt/gaat).

Ik vond de gesprekken persoonlijk prettig, samen met Lucien heb ik gekeken naar wat de situatie was, wat mijn verwachtingen waren en hoe mijn overige problematiek samen hing met de diagnose en hoe ik verwachtte daar mee om te gaan.

@Janine: Ik ben in de war. Je hebt het enerzijds over hoe snel jouw traject wel niet ging en vervolgens roep je anderen op niet jaloers te zijn, terwijl de initiele vraag alleen om een tijdskader vroeg? Dat lijkt mij een heel normale vraag?
meerdere zakken met zaagsel
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Gesprekken Stepwork

Bericht door janine2363 »

Nate_0 schreef: 07 apr 2018, 21:32 @Janine: Ik ben in de war. Je hebt het enerzijds over hoe snel jouw traject wel niet ging en vervolgens roep je anderen op niet jaloers te zijn, terwijl de initiele vraag alleen om een tijdskader vroeg? Dat lijkt mij een heel normale vraag?
:-) da's waar ik ben zelf een opgevoerde, turbo-extra F1 racewagen, of misschien eerder:
https://nl.wikipedia.org/wiki/North_American_X-15

Maar, ... ... ... dat is niet helemaal precies verstandig van mij en ik zou mijzelf dan ook niet als voorbeeld voor anderen willen stellen. Zo geef ik mijn omgevnig ook geen enkele kans mij te volgen ...

Wat ik misschiennog niet duidelijk over mijzelf verteld heb is wat er aan mijn "snelle" transitie vooraf ging. Ik heb bewust gewacht met "traject" psychologen te spreken, enkel met anderen die geen attesten kunnen en willen geven. Het is moeilijk vrij en open te spreken met iemand waarvan je iets verwacht (het attest), iemand die niets heeft om te geven, wel ... ... wat je ook wil, die kan niets geven, veel relaxter.

Van het moment dat ik wist wat ik wilde, was het van: "Hallo, ik ben Janine en ik zou U willen vragen een verwijzing voor een endocrinoloog uit te schrijven". De repliek: "U weet wat dat betekend ?"Ik : "Ja"(en we babbelden nog wat) met : "OK, kom volgende week terug, dan heb ik Uw gevraagde attest en dat spreken we nog even door".

Maar voor de oorspronkelijke vraag, ik wilde eigenlijk benadrukken, niet hoe snel het kan, maar dat de zorgzoekende -zelf- moet bepalen hoelang het duurt, op eigen verantwoordelijkheid zijn eigen keuzes maken, zijn eigen groen licht geven. Dit is moeilijk, velen zullen de steun van een "traject" nodig hebben, er baat bij hebben, maar er hoort -nooit- een verwachting te zijn van "X" gesprekken, "Y" maanden, maar dat mag ook geen gevoel zijn van "ze laten me niet", je moet (vind ik) met hulp tot het punt komen dat je zelf je groen licht kan geven.

En dan ook; snel? ik? Ik heb er 46 jaar 1 maand 5 dagen 10 uur over gedaan om mij te realsieren dat ik niet was wie ik dacht te zijn. Da's echt niet snel toch ?

Janine
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Gesprekken Stepwork

Bericht door Jer158 »

janine2363 schreef: 07 apr 2018, 23:28 Wat ik misschiennog niet duidelijk over mijzelf verteld heb is wat er aan mijn "snelle" transitie vooraf ging. Ik heb bewust gewacht met "traject" psychologen te spreken, enkel met anderen die geen attesten kunnen en willen geven. Het is moeilijk vrij en open te spreken met iemand waarvan je iets verwacht (het attest), iemand die niets heeft om te geven, wel ... ... wat je ook wil, die kan niets geven, veel relaxter.

Van het moment dat ik wist wat ik wilde, was het van: "Hallo, ik ben Janine en ik zou U willen vragen een verwijzing voor een endocrinoloog uit te schrijven". De repliek: "U weet wat dat betekend ?"Ik : "Ja"(en we babbelden nog wat) met : "OK, kom volgende week terug, dan heb ik Uw gevraagde attest en dat spreken we nog even door".
Hoi Janine, begrijp ik goed dat jij in Nederland (bij Stepwork?) na 2 gesprekken je verwijzing voor HRT had? Dat is dan inderdaad een stuk sneller dan volgens hun protocol. Wel heb je al iemand anders gesproken voordat je daar kwam dus in zekere zin had je al een voortraject gehad. Maar goed, zo zijn er meer mensen die al elders hebben gelopen en toch het feest bij Stepwork volgens het protocol vanaf (vrijwel) nul weer door moeten met het levensverhaal etc.
Maar voor de oorspronkelijke vraag, ik wilde eigenlijk benadrukken, niet hoe snel het kan, maar dat de zorgzoekende -zelf- moet bepalen hoelang het duurt, op eigen verantwoordelijkheid zijn eigen keuzes maken, zijn eigen groen licht geven. Dit is moeilijk, velen zullen de steun van een "traject" nodig hebben, er baat bij hebben, maar er hoort -nooit- een verwachting te zijn van "X" gesprekken, "Y" maanden, maar dat mag ook geen gevoel zijn van "ze laten me niet", je moet (vind ik) met hulp tot het punt komen dat je zelf je groen licht kan geven.
Het is natuurlijk mega interessant voor andere mensen hier om te horen hoe je Stepwork zo ver hebt gekregen om je na 2 gesprekken al groen licht te geven, aangenomen dat jouw 'voortraject' niet al was wat er normaal in een traject gebeurt (al kan het zelfs dan nog interessant zijn). Is het zo makkelijk als directer zijn in het kenbaar maken van je wensen? Dat is natuurlijk doodeng, juist omdat bij een traject de behandelaar een grote machtspositie heeft over de trans persoon: als je de handelaar niet aan jouw zijde krijgt loopt je HRT vertraging op.

Noot: We kunnen moeilijk doen over 'jezelf groen licht geven' zoals ze het graag noemen, maar de realiteit is nog steeds voor vele van ons dat we een X aantal gesprekken bezig zijn met wachten tot de behandelaar alle vinkjes heeft gezet en we door mogen. Ik denk dat het trouwens wel meevalt hoeveel mensen baat hebben bij een traject, of tegenvalt, afhankelijk van hoe je het bekijkt. Waarschijnlijk is een traject bij Stepwork wel nuttiger bij het VU zelfs als het voor een persoon niet noodzakelijk is.

Overigens zeg je dat goed: "er hoort -nooit- een verwachting te zijn van "X" gesprekken, "Y" maanden", want idealiter leveren behandelaars maatwerk i.p.v. dat ze alleen poortwachter spelen en zou er dus geen aanleiding zijn tot een dergelijke verwachting bij de trans persoon. De realiteit is echter dat ze maar beperkt maatwerk leveren. Of niet, Janine? Weet jij meer dan wij?

Zullen we hier een apart topic over maken?
Hung her from the branches of a mango tree
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Gesprekken Stepwork

Bericht door janine2363 »

@Jer

Ik had mijn attest voor HRT en een paar maanden daarna voor SRS, voor ik met Stepwork sprak, ik heb mij bij Stepwork ingeschreven om geen gezeur van mijn verzekeraar te krijgen (zo mogen eisen dat ik een soort van gecoordineerde opvolging heb: Uitspraak CVZ 2008 en daar valt coordinatie door mijzelf niet onder). De behandelaars die ik vond (zonder hard te zoeken overigens) werken volgens mutual consent. En Stepwork vond mij helpen met de gemixte aanpak wel goed, dus dat is een teken van de flexibiliteit die ze echt wel kunnen opbrengen.

Voor een hulpverlener is het nodig iets van protocol te hebben om, noem het, kwaliteit te garanderen. Puur maatwerk vereist zeer veel tijd en moeite, vooral met mensen als ons ;-) Maar alle contact die ik had met Stepwork, Lucien en Alwin, is dat ze zeer gericht naar de persoon willen werken, binnen wat voor hun praktisch kan. Als je Lucien zou vragen of hij iemand is die "trans-diploma's" uitreikt, dan zou hij zich beledigd voelen, hij verwacht (hoopt is misschien het betere woord) dat mensen zover komen om echt voor zichelf te kiezen.

Maar stel dat iemand die eigenlijk perfect binnen het VUMc traject past, enkel Stepwork kiest voor een kortere wachttijd, tsja, wat zal er dan gebeuren ?

Ik stelde mijzelf de vraag: "Waarom maak ik mij hier zo druk over. Waarom benadruk ik zo vaak de spirituele vrouw. Waarom heb ik wat wantrouwen tegen een standaard traject. Waarom vind ik dat in de zorg teveel nadruk ligt op de fysieke transitie".

Dit komt best diep uitmijzelf. De mens die ik was, de mens die ik nu ben. De zeer beperkte mens die ik vroeger was en de vrijheid en natuurlijkheid die ik gevonden heb. Dat is allemaal mentaal, niets fysiek. Ik beweeg mij vrij en natuurlijk. In Hasselt, op mijn werk, bij mijn recente sollicitatie (contract net getekend) ik ben niet zenuwachtig, passabiliteit interesserd me matig. Ik ben een vrouw en ik ben aan het leren en blij te leren.

Ik heb de indruk dat mensen die eerst door een standaard traject met focus op het fysieke, een moeilijkere weg hebben. Zelf misschien verkeerde beslissingen nemen in de zin van dat de transitie die ze beogen eigenlijk niet is wat ze nodig hebben. Dat die mensen in een vicueuze cirkel zitten enkel te weten wat het VUMc verteld en dat na te echo-en zodat het VUMc ook nog eens denkt dat dat is wat transpersonen nodig hebben.

Hetgeen Vera in haar dagboek schreef. Net zo eigenwijs als ik (mag ik zeggen toch Vera ? ;-) ) maar waar ik met wat geluk van het traject wegegbleven ben, dat zij letterlijk door het traject is vast geklemt komen te zitten en ze zich realiseert dat het niets voor haar is.

Ik denk dat ik mij druk maak omdat ik in mijn hart voel, dat transgender zorg ons transgenders eigenlijk niet op de goede manier helpt en dat er niet veel moeite voor nodig is om het een stuk beter te krijgen, maar dat het daarvoor ook nodig is dat wijzelf ruimer denken dan "X" afspraken en ik heb mijn diploma en geen gedachte verder dan dat doel. Uiteindelijk krijgen wij waar we zelf om vragen ...
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Re: Gesprekken Stepwork

Bericht door anon20181206 »

*kuch* Buiten alles, eerste gesprek bij Stepwork vrijdag 13 April.
Ben niet gelovig of bijgelovig, dus dat is een afspraak die staat :dance:
Wel in Rotterdam ipv Amersfoort wat ik in gedachten had, maar ook goed te doen.


3...2...1... :angelic-flying:
Annet
Berichten: 422
Lid geworden op: 18 apr 2017, 10:04
Gender: Vrouw

Re: Gesprekken Stepwork

Bericht door Annet »

Top Arline gaat de goede kant op
Liefs Annette
Aydin
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 sep 2017, 13:20
Gender: Trans FtM

Re: Gesprekken Stepwork

Bericht door Aydin »

Na 6 maanden diagnostiek ben ik nu onderweg naar stepwork voor second opinio gesprek! Ik hoop deze week nog bij de huisarts langs te kunnen voor verwijzing endo en bloedprikformulier en dan bel ik endo voor afspraak! Yay! :dance:
qtr
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2017, 17:24
Gender: Transgender
Locatie: San Francisco
Contacteer:

Re: Gesprekken Stepwork

Bericht door qtr »

Het klinkt alsof Stepwork inderdaad een stuk flexibeler is dan VUmc, gezien het feit dat sommige mensen daar vrij vlot HRT mogen, maar goed, ik hoor hier dus ook dat er in andere gevallen ouderwets getraineerd wordt, en ik vraag me een beetje af of dat weer neerkomt op wie er ja dan te nee "in het plaatje past," en dat er dus mensen in het plaatje _gedrukt_ worden. En daar stoor ik me aan. Maar ja, dat ben ik.
(Ik woon in San Francisco. Sommige dingen gaan hier anders.)
Plaats reactie