wachttijden VU

Psychologen en procedures
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Re: wachttijden VU

Bericht door anon20181206 »

Kan niet scannen, comp te nieuw, printer/scanner te oud :(
qtr
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2017, 17:24
Gender: Transgender
Locatie: San Francisco
Contacteer:

Re: wachttijden VU

Bericht door qtr »

Ik ben het er niet mee eens dat geen geld het probleem is met wachttijden voor HRT.

De UCSF-richtlijnen zijn helemaal uitgekiend zodat een huisarts ermee overweg moet kunnen, en daar is inmiddels een hoop ervaring mee. Ik heb eens uitgezocht hoe veel HRT volgens de UCSF-richtlijnen in Nederland zou kosten. Ga er eens van uit dat de intake een lang consult is bij een huisarts waar je niet zelf staat ingeschreven, en dan steeds voor elk bloedonderzoek een kort consult. Voor een transvrouw zonder hartproblemen wordt dat: intake/diagnose €54,27; 0 maanden €43,07; 3 maanden €58,39; 6 maanden €58,39; 12 maanden €51,26; en dan eens per jaar €43,07. Voor transmannen is het iets goedkoper omdat er minder dingen getest hoeven te worden. Medicijnkosten variëren nogal, maar wat ik zelf op het moment slik kost in Nederland €115 per jaar.

Een retourkaartje van Heerlen naar Amsterdam Zuid kost €50,60. Ik weet dat dat ook een hoop kan zijn, maar vergeleken met "het traject"... waar hebben we het nou helemaal over?
(Ik woon in San Francisco. Sommige dingen gaan hier anders.)
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: wachttijden VU

Bericht door Anon20210626 »

Je komt hier , en dat is heel erg spijtig ,heel moeilijk om de molochen heen .

Huisartsen kunnen het , mogen het , maar sturen iedereen door naar andere instanties en die verzinnen een compleet traject .

Ik ben het volledig met je eens maar velen ook hier willen gewoon een zwaar diagnostisch traject . Het heeft geeen zin maar zo is dit nu eenmaal geconstrueerd en dit is het gevolg .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: wachttijden VU

Bericht door Anon20190122 »

Dat heb ik dus aldoor al geroepen dat het vrij simpel via je huisarts zou kunnen lopen!

Als je ziet hoeveel geld die Genderteams nu voor die psychologie onzin opslokken daar kan je zo'n beetje ook alle operaties voor hebben!
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: wachttijden VU

Bericht door Ylse »

tanisha schreef: 07 jun 2018, 08:38 Dat heb ik dus aldoor al geroepen dat het vrij simpel via je huisarts zou kunnen lopen!

Als je ziet hoeveel geld die Genderteams nu voor die psychologie onzin opslokken daar kan je zo'n beetje ook alle operaties voor hebben!
Nah ik heb even in mijn vergoedingen overzicht van de zorgverzekeraar gekeken maar als ik kijk wat er betaald is voor de psychologie ( € 6.187,21 ) en wat er is betaald voor mijn SRS ( € 11.123,20 ) of FFS ( € 6.321,83 ) plus alle overige medische kosten. Dan komt de psycholoog nog niet in de buurt van de operaties.

Ik geef toe dat er een stevig bedrag betaald is aan psychologische zorg maar daar staat tegenover dat ik van mening ben dat het mij wel degelijk geholpen heeft in de voortgang van mijn traject. Overigens heb ik behalve de FFS niks met het VUmc of UMCG te maken gehad.

Oja, ik heb wel een intake bij het UMCG gehad maar die kwam op een moment dat ik mijn SRS al had gepland bij Kanhai, dat ging wat sneller :lol:
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: wachttijden VU

Bericht door Anon20190122 »

Ylse schreef: 07 jun 2018, 14:46
tanisha schreef: 07 jun 2018, 08:38 Dat heb ik dus aldoor al geroepen dat het vrij simpel via je huisarts zou kunnen lopen!

Als je ziet hoeveel geld die Genderteams nu voor die psychologie onzin opslokken daar kan je zo'n beetje ook alle operaties voor hebben!
Nah ik heb even in mijn vergoedingen overzicht van de zorgverzekeraar gekeken maar als ik kijk wat er betaald is voor de psychologie ( € 6.187,21 ) en wat er is betaald voor mijn SRS ( € 11.123,20 ) of FFS ( € 6.321,83 ) plus alle overige medische kosten. Dan komt de psycholoog nog niet in de buurt van de operaties.

Ik geef toe dat er een stevig bedrag betaald is aan psychologische zorg maar daar staat tegenover dat ik van mening ben dat het mij wel degelijk geholpen heeft in de voortgang van mijn traject. Overigens heb ik behalve de FFS niks met het VUmc of UMCG te maken gehad.

Oja, ik heb wel een intake bij het UMCG gehad maar die kwam op een moment dat ik mijn SRS al had gepland bij Kanhai, dat ging wat sneller :lol:
VU en UMCG hebben wel heel wat steviger bedragen staan dan stapwork
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: wachttijden VU

Bericht door Emma »

Bij VUmc kostte de RLE periode (over 2015) €1819,39 (DBC 059899067, code 15E468), dat is psych en endo samen. De Vaart declareerde €2120 per jaar, daar komt de DBC van de endo (Haga €234,09) nog bij.

VUmc lijkt dus goedkoper. Moet ik bij aantekenen dat het VUmc die €1819,39 in 2016 drie keer declareerde, schijnbaar per 4 maanden. Maar ik zag net op mijn overzicht dat er twee keer is teruggevorderd vorige maand.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Milan070
Berichten: 195
Lid geworden op: 18 jan 2015, 18:17
Gender: Trans FtM
Locatie: Den Haag

Re: wachttijden VU

Bericht door Milan070 »

Er staan 1000 mensen op de wachtlijst. Dat verklaart ook waarom de wachttijden enorm uitlopen.

Er zijn al meer mensen bijgekomen die het genderteam versterken en ze doen wat ze kunnen. Bij mijn eerste aanmelding in 2012 moest ik ook anderhalf jaar wachten op mijn intake en in dat jaar hadden ze “maar” tussen de 200 en 300 aanmeldingen.

Ik vond dat persoonlijk een mooie tijd om mij goed te verdiepen in het gehele traject en tevens goed voorbereid het traject in te gaan.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Elin
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 jun 2018, 19:55
Gender: Anders

Re: wachttijden VU

Bericht door Elin »

”Ik vond dat persoonlijk een mooie tijd om mij goed te verdiepen in het gehele traject en tevens goed voorbereid het traject in te gaan.“ met regards klopt jet als een zwerend vingenagelriempje eigenlijk. Ik geloof werkelijk dat jij, ik, al wie geen hartkwaal of open botbreuk hebben meer kosten in de gezondheidszorg dan diegene. De wachttijden zijn niet bedoeld om nog eens te bezinnen op de juiste keuze. Mocht je gaandeweg in “jouw” traject tot een ander inzicht komen dan is dat meer dan goed maar wat je nu stelt beschamend.
Milan070
Berichten: 195
Lid geworden op: 18 jan 2015, 18:17
Gender: Trans FtM
Locatie: Den Haag

Re: wachttijden VU

Bericht door Milan070 »

Ik zeg toch niet of het wel of niet een juiste keuze is...toch? Maar wel over goede voorbereiding wat je allemaal te wachten staat en hoeveel tijd het traject in beslag gaat nemen. Hoe vaak lees ik hier wel niet dat mensen zeggen: ik ben er eindelijk uit voor mijzelf en nu moet ik nog zooooo lang wachten bij het VU. Ik zeg alleen dat je de tijd die je moet wachten voor je intake ook nuttig kunt gebruiken, want na de intake is het nog een hele reis waar je ook op je beurt moet wachten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Plaats reactie