Nieuwe chat! Zie dit topic.

Levensverhaal

Psychologen en procedures
Dragon
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jun 2015, 15:20
Gender: Trans FtM

Levensverhaal

Bericht door Dragon »

Hallo allemaal,
Het is ondertussen zo'n twee jaar geleden sinds ik mij heb aangemeld voor t-nederland, en sinds dien ben ik ver gekomen.

Ondertussen heb ik mijn eerste afspraken in het VU gehad. Ik heb mijn eerste afspraak bij de psycholoog gehad, van wie ik nu mijn levensverhaal op papier moet zetten.
Heeft iemand tips voor hoe ik dit het beste kan doen? Ik loop hier namelijk op vast...

Alvast bedankt,
Kieran
Gebruikersavatar
Lidi
Berichten: 137
Lid geworden op: 23 jul 2016, 11:38
Gender: Vrouw
Locatie: Dreischor

Re: Levensverhaal

Bericht door Lidi »

Hi Kieran,
Een levensverhaal kan best lastig zijn. Zelf heb ik er ongeveer drie weken aan gewerkt. (Niet constant hoor). Wat mij heeft geholpen is het chronologisch werken.
Na de introductie begin je met je vroegste herinneringen. Je kunt ook periodes maken: je vroegste jeugd, deel 1. Je lagere school tijd deel 2. Enzovoort.
Wat mij opviel is hoeveel je nog weet en hoeveel herinneringen spontaan terug komen. Werk met een pc en een tekstverwerkingsprogramma, maar da's eigenlijk een open deur. :)
Werk er niet constant aan. Af en toe er niet aan werken om even tot rust te komen. Herinneringen kunnen pijnlijk zijn en moet je weer even verwerken. Maar wel opschrijven, ook de pijnlijke dingen!
Een notitieblokje is handig voor als je niet aan de pc werkt en je iets te binnenschiet wat je wilt vermelden.
Succes.
mvgr
Lidi
Me, myself and present I
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Levensverhaal

Bericht door Anon20190712 »

Hi Kieran, Ik zou er niet al te veel energie in stoppen en het woord 'levensverhaal' niet te letterlijk nemen, je hoeft geen boek te schrijven, alleen wat inzicht te bieden in hoe je genderidentiteit is gevormd. Zelf had ik een chronologisch verhaal gemaakt, wat wel handig is, maar met veel te veel details en zaken die misschien wel groots waren voor mij- maar niks met genderidentiteit te maken hebben. Dat was alleen maar onhandig. De psycholoog hoeft niet álles te weten. De psychische consequenties van de dingen die je hebt meegemaakt borrelen toch wel boven bij het aparte psychologisch onderzoek.

Houd het dus simpel, beperk je tot het beschrijven van grote gebeurtenissen waarvan je denkt dat ze je echt gevormd hebben en zaken die je herinnert die linken aan je genderidentiteit in zowel kindertijd/jeugd/heden.

Ik schrok toen de psych zei; 'één A4tje had genoeg geweest hoor...'
Phoenix_the_II
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 jul 2017, 11:39
Gender: Trans MtF

Re: Levensverhaal

Bericht door Phoenix_the_II »

Lucas schreef: 30 apr 2018, 15:53 'één A4tje had genoeg geweest hoor...'
:lol: 1 A4tje?

Onmogelijk... :whistle:
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Levensverhaal

Bericht door Anon20190712 »

Phoenix_the_II schreef: 29 mei 2018, 15:31
Lucas schreef: 30 apr 2018, 15:53 'één A4tje had genoeg geweest hoor...'
:lol: 1 A4tje?

Onmogelijk... :whistle:
Waarom?
Het gaat om de ontwikkeling van je genderidentiteit, niet om een verhaal over héél je leven.
'van kinds af heb ik het gevoel man te zijn, dat merk ik aan ...en ... In de puberteit gaf dat problemen als ... en ...wat het een en ander bemoeilijkte en als volwassene belemmert het me in...' Past prima op een a4tje. Ze hebben er niks aan om bij wijze van spreken te weten hoe pijnlijk je scheiding was, of hoe zwaar de dood van je moeder. En jij zelf ook niet, tenzij je van een zéér lange diagnostiek houdt omdat ze denken dat je nog erg zit met dergelijke zaken. Dat heb ik zelf mogen ervaren, na een jaar lang gesprekken voeren bleken al die dingen waarvan ik wist dat ze geen invloed meer hadden (maar die ik had opgeschreven) ook voor de psycholoog geen belemmering meer voor groen licht en bleek dus dat 1 a4tje, zonder al die details, genoeg had geweest. Achteraf denk ik, je kan beter te weinig schrijven en dat zij gerichte vragen stellen, dan dat je te veel schrijft en het vermoeden creëert dat je mogelijk niet stabiel genoeg bent voor groen licht. Tenzij je heel lang en uitgebreid wil gaan schrijven over je onbekommerde jeugd natuurlijk :mrgreen:
Phoenix_the_II
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 jul 2017, 11:39
Gender: Trans MtF

Re: Levensverhaal

Bericht door Phoenix_the_II »

Lucas schreef: 29 mei 2018, 15:47
Waarom?
Het gaat om de ontwikkeling van je genderidentiteit, niet om een verhaal over héél je leven.
Ik had er 6 in een uurtje getikt. Als ik die dag door had gegaan, had ik wellicht een boekwerk ja.

Maar die 6 waren uiteindelijk beknopte 2-3 zinnen van gebeurtenissen vanaf mijn jeugd. En ook alleen gerelateerd aan hoe ik mijn gender ervaar.

Dat er 6 pagina's in het dossier gegaan zijn, en er maar 1.5 pagina's eigenlijk doorgesproken, is een ander verhaal. Ik voelde me hier beter bij.