Nieuwe chat! Zie dit topic.

[Help!] Vanuit Stepwork naar endocrinoloog

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: [Help!] Vanuit Stepwork naar endocrinoloog

Bericht door Irene_de_Vreede »

RLE is vervangen door wat ze tegenwoordig de transitiefase noemen. Dat de RLE geen ding meer is klopt dus wel.
Irene
Gebruikersavatar
DylanKing1999
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 nov 2017, 10:46
Gender: Trans FtM

Re: [Help!] Vanuit Stepwork naar endocrinoloog

Bericht door DylanKing1999 »

Ik heb nog een probleem. Mijn huisarts zou de verwijsbrief voor het bloedprikken schrijven, maar ik ben ook nog middenin mijn naamswijziging. Ik heb mijn ID nog niet binnen en vanwege Hemelvaartsdag krijg ik die ook precies deze week niet meer binnen. Ik bedenk me net dat ik mij moet legitimeren bij bloedprikken. Ik heb al wel een nieuwe pas van de verzekering. Ik wil echt niet nog een week wachten met het beginnen van mijn hormonen. Maar ik ben bang dat als ik nu weer hormonen begin zonder eerst bloed te prikken, dat de endocrinoloog zegt dat ik weer moet stoppen. Wat kan ik nu als beste doen?
Gebruikersavatar
DylanKing1999
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 nov 2017, 10:46
Gender: Trans FtM

Re: [Help!] Vanuit Stepwork naar endocrinoloog

Bericht door DylanKing1999 »

Nevermind. Ik denk dat het goed moet komen.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: [Help!] Vanuit Stepwork naar endocrinoloog

Bericht door Marijn »

Het bloed laten prikken gebeurt in opdracht van de endo. Die weet ook wat hij precies gecontroleerd wil hebben.

Overigens was voor mij (recent) de wachttijd bij MST Enschede ook 8 weken.
Laatst gewijzigd door Marijn op 10 mei 2018, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: [Help!] Vanuit Stepwork naar endocrinoloog

Bericht door Jer158 »

Marijn schreef: 10 mei 2018, 14:37 Het bloed laten prikken gebeurd in opdracht van de endo. Die weet ook wat hij precies gecontroleerd wil hebben.
Dat kan. Dat hoeft niet. Ook een aantal mensen op dit forum die vanuit Stepwork zijn gekomen hebben hun eerste tests door de huisarts laten doen. En je kunt hier lezen dat het bij Dylan ook prima lukt zo.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: [Help!] Vanuit Stepwork naar endocrinoloog

Bericht door Marijn »

Jer158 schreef: 10 mei 2018, 14:40
Marijn schreef: 10 mei 2018, 14:37 Het bloed laten prikken gebeurd in opdracht van de endo. Die weet ook wat hij precies gecontroleerd wil hebben.
Dat kan. Dat hoeft niet. Ook een aantal mensen op dit forum die vanuit Stepwork zijn gekomen hebben hun eerste tests door de huisarts laten doen. En je kunt hier lezen dat het bij Dylan ook prima lukt zo.
Ah ok. Misschien loop je dan alleen het risico dat het het bij de endo nog een keer moet omdat die meer wil weten. Die van mij checkt een stuk meer dan alleen de hormoonwaarden in ieder geval. Ik moest 6 buisjes af laten nemen de eerste keer (heb de lijst niet gezien omdat het gelijk in het ziekenhuis was na het consult) en op de lijst voor de eerste controle na 3 maanden staat ook vrij veel aangevinkt.

Ik schreef het ook meer vanuit het idee van waarom de moeite doen om het speciaal via de huisarts te regelen als het ook direct bij het eerste consult van de endo kan. Ik kon dus gelijk na het consult naar de prikpost en had binnen drie kwartier consult en bloedprikken achter de rug.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: [Help!] Vanuit Stepwork naar endocrinoloog

Bericht door Jer158 »

Marijn schreef: 10 mei 2018, 14:49
Jer158 schreef: 10 mei 2018, 14:40
Marijn schreef: 10 mei 2018, 14:37 Het bloed laten prikken gebeurd in opdracht van de endo. Die weet ook wat hij precies gecontroleerd wil hebben.
Dat kan. Dat hoeft niet. Ook een aantal mensen op dit forum die vanuit Stepwork zijn gekomen hebben hun eerste tests door de huisarts laten doen. En je kunt hier lezen dat het bij Dylan ook prima lukt zo.
Ah ok. Misschien loop je dan alleen het risico dat het het bij de endo nog een keer moet omdat die meer wil weten. Die van mij checkt een stuk meer dan alleen de hormoonwaarden in ieder geval. Ik moest 6 buisjes af laten nemen de eerste keer (heb de lijst niet gezien omdat het gelijk in het ziekenhuis was na het consult) en op de lijst voor de eerste controle na 3 maanden staat ook vrij veel aangevinkt.

Ik schreef het ook meer vanuit het idee van waarom de moeite doen om het speciaal via de huisarts te regelen als het ook direct bij het eerste consult van de endo kan. Ik kon dus gelijk na het consult naar de prikpost en had binnen drie kwartier consult en bloedprikken achter de rug.
Heb je het lijstje gezien wat ik eerder opnoemde? Dat is behoorlijk wat meer dan hormoonwaarden, en omvat met 95% zekerheid alles wat een endo e-ven-tu-eel zou willen zien.

Waarom die moeite doen? Omdat sommige endo's eerst bloedtests willen afwachten voordat je met je hormonen mag beginnen. En omdat Dylan nu tijdelijk droog staat tot hij die bloedtest heeft gehad (wat dus nog 8 weken kan duren als hij op de endo wacht). Met alle respect: heb je dit topic gelezen?
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
DylanKing1999
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 nov 2017, 10:46
Gender: Trans FtM

Re: [Help!] Vanuit Stepwork naar endocrinoloog

Bericht door DylanKing1999 »

Het is goed gekomen met het bloedprikken overigens. Ik krijg het helaas nog steeds niet voor elkaar om ook werkelijk doorverwezen te worden door Lucien. Het is inmiddels al 4 weken sinds dat ik origineel doorverwezen zou worden. Het was al erg teleurstellend voor mij dat ik toch nog minimaal een halfjaar, maar waarschijnlijk eerder een jaar (door wachttijden) op top-operatie moet wachten. Dit is nu inmiddels al weer een maand meer, en het blijft oplopen zo. Dit is erg frustrerend allemaal, al helemaal omdat hij het zonder enige reden lijkt te doen. Sterker nog, hij begrijpt geeneens wat het probleem is. Erg teleurstellend sinds alles zo goed ging hiervoor.
Gebruikersavatar
DylanKing1999
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 nov 2017, 10:46
Gender: Trans FtM

Re: [Help!] Vanuit Stepwork naar endocrinoloog

Bericht door DylanKing1999 »

Hoe vaak moet je naar de endocrinoloog overigens? Ik hoop maar eenmalig. Ik moet namelijk 6 uren ervoor reizen nu.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: [Help!] Vanuit Stepwork naar endocrinoloog

Bericht door Anon20190712 »

DylanKing1999 schreef: 16 mei 2018, 05:51 Hoe vaak moet je naar de endocrinoloog overigens? Ik hoop maar eenmalig. Ik moet namelijk 6 uren ervoor reizen nu.

Wat een gedoe zeg dat het nog steeds niet is gelukt een verwijzing te krijgen!

De endocrinoloog moet je toch met enige regelmaat zien ivm bloedtests (die kunnen afwijken van tests bij de huisarts, zijn verschillende systemen voor), het aanpassen van je dosis op basis van die bloedtests of bij klachten rondom menstruatie.
Als je eenmaal stabiel zit wordt eens in de twee jaar een afspraak aangeraden.