Geslachtshormonen VUMC

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Simon
Berichten: 579
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:59
Gender: Genderqueer
Locatie: Twente

Geslachtshormonen VUMC

Bericht door Simon »

Hoi iedereen,

Ik was weer even aan het neuzen naar alle eventuele mogelijkheden die Nederland te bieden heeft op het gebied van genderzorg, en ik kwam terecht op de site van het VUMC. Bij het onderdeel geslachtshormonen voor adolescenten (daar val ik nog net onder op dit moment, dus tegen de tijd dat ik in behandeling zou gaan heeft dit geen invloed meer op mij, maar ik was toch nieuwsgierig) staat er echter alleen een stukje over hormoonbehandeling bij transmeisjes. Kan iemand verklaren waarom hier alleen wordt ingegaan op MTF's, of kijk ik verkeerd en staat ergens anders een stukje over hormoonbehandeling van transjongens?

Hier de desbetreffende pagina:
https://www.vumc.nl/afdelingen/zorgcent ... shormonen/
Groetjes,

Simon
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Geslachtshormonen VUMC

Bericht door Anon20190122 »

Wat een stuk text zeg een normale puberteit nabootsen op 16 jaar! :fpalm:
Het lijkt in mijn ogen dat zelfs de jeugd die er vroeg bij is geen normale puberteit mag krijgen.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Geslachtshormonen VUMC

Bericht door Anon20190712 »

Ik zie het er ook niet tussen staan nee, maar van wat ik heb gehoord kunnen transjongens voor hun 18e beginnen met decapeptyl en vanaf hun 18e aan de testosteron.
Gebruikersavatar
Simon
Berichten: 579
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:59
Gender: Genderqueer
Locatie: Twente

Re: Geslachtshormonen VUMC

Bericht door Simon »

Lucas schreef: 11 mei 2018, 19:55 Ik zie het er ook niet tussen staan nee, maar van wat ik heb gehoord kunnen transjongens voor hun 18e beginnen met decapeptyl en vanaf hun 18e aan de testosteron.
Decapeptyl is puberteitsremmend, toch? (Niet dat het bij mij nog veel uit zou maken ben ik bang, ik heb al sinds de tweede klas geen echte veranderingen qua lichaam meer gehad. De heupen en borsten zijn nu toch niet meer te voorkomen.)
Groetjes,

Simon
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Geslachtshormonen VUMC

Bericht door Anon20190712 »

Remi schreef: 11 mei 2018, 20:11
Decapeptyl is puberteitsremmend, toch? (Niet dat het bij mij nog veel uit zou maken ben ik bang, ik heb al sinds de tweede klas geen echte veranderingen qua lichaam meer gehad. De heupen en borsten zijn nu toch niet meer te voorkomen.)
Het stopt de aanmaak van de geslachtshormonen, het stopt daardoor de puberteit ja, maar ook als je daar al doorheen bent kan het handig spul zijn. Zelf heb ik het een jaar lang gehad (van m’n 27e tot 28e) omdat de testo het menstrueren niet stopte. Ook orgametril (progestageen pil tegen menstruatie) hielp niet. De decapeptyl deed dat uitstekend.
Gebruikersavatar
Simon
Berichten: 579
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:59
Gender: Genderqueer
Locatie: Twente

Re: Geslachtshormonen VUMC

Bericht door Simon »

Lucas schreef: 11 mei 2018, 20:45
Remi schreef: 11 mei 2018, 20:11
Decapeptyl is puberteitsremmend, toch? (Niet dat het bij mij nog veel uit zou maken ben ik bang, ik heb al sinds de tweede klas geen echte veranderingen qua lichaam meer gehad. De heupen en borsten zijn nu toch niet meer te voorkomen.)
Het stopt de aanmaak van de geslachtshormonen, het stopt daardoor de puberteit ja, maar ook als je daar al doorheen bent kan het handig spul zijn. Zelf heb ik het een jaar lang gehad (van m’n 27e tot 28e) omdat de testo het menstrueren niet stopte. Ook orgametril (progestageen pil tegen menstruatie) hielp niet. De decapeptyl deed dat uitstekend.
Oh, dat is ook super! Het zal een hoop tegen de dysforie helpen als je niet meer elke maand herinnerd wordt aan je eierstokken en je vrouwelijke hormonen lijkt me.
Groetjes,

Simon
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Geslachtshormonen VUMC

Bericht door Jer158 »

@ Testosteron is normaal gesproken vanaf 16, mits je dan al door het hele traject bent geweest. Het blijkt trouwens dat puberteitsremmers idd wonderen verrichten voor trans kids, maar tegelijk is de angst van 'wat als ze toch niet werken', 'wat als ik toch ongewenste veranderingen krijg' nog best wel een issue in die periode van wel remmers maar geen crosshormonen
Hung her from the branches of a mango tree