Nieuwe chat! Zie dit topic.

non-fysieke veranderingen na start HRT

Psychologen en procedures
Anon210210
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 dec 2017, 13:31
Gender: Trans MtF

non-fysieke veranderingen na start HRT

Bericht door Anon210210 »

Hi all,

Momenteel verdiep ik me in wat HRT in mijn leven teweeg zou brengen en ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van jullie en ondanks dat er misschien hier en daar al wat over gesproken is, vind ik het moeilijk ervaringen over terug te vinden (of misschien kijk ik niet goed genoeg). Desalniettemin;

Wat deed de start van HRT met jouw gevoelens/emotie/psyche? en wat voor een veranderingen had dit voor jou in je dagelijks leven? (ook in relatie tot de sociaal-maatschappelijke kant). Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar alle gevolgen buiten de fysieke/lichamelijke veranderingen (alhoewel dat natuurlijk verweven zit in elkaar).

Dankje :-)

Groetjes,

Lynn
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: non-fysieke veranderingen na start HRT

Bericht door Danielle »

Ik kan minder lang boos blijven. Ik vermoed dat testosteron daar de sleutel in is, maar ik ben echt Elsa zelve met dingen los kunnen laten. In het verlengde daarvan heb ik ook meer toegang tot mijn tedere emoties, vroeger was ik kapitein ijskonijn en ontlokten zelfs kittens geen awwwww aan me. Of dat hormonaal is of omdat ik me comfortabeler als mezelf voel daar ben ik niet over uit.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: non-fysieke veranderingen na start HRT

Bericht door Anon20190122 »

Hoe dan ook de vrouwelijke puberteit!

Wat je kan verwachten ligt er puur aan hoe de hormonen bij jou uit gaan pakken de ene zegt was dit nu alles terwijl de andere het goed zwaar heeft.
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: non-fysieke veranderingen na start HRT

Bericht door Irisaperture »

Haha, oei, nou, laat ik voorop stellen dat ik ondanks alle waarschuwingen via video's van andere transmeiden op Youtube en het VU zelf alle veranderingen gruwelijk onderschat heb.
Wat bij de video's van andere transmeiden overigens zeker niet meehielp was dat ik er twee had gezien van meiden die zelf de jongenspuberteit niet hadden doorlopen waardoor ik zelf dacht van "Tja, als je dan voor het eerst door de puberteit gaat is dat misschien minder heftig" (ook omdat je er leeftijdstechnisch misschien iets beter tegen kan en het op een dergelijke leeftijd ook meer getolereerd wordt door je omgeving e.d.) en ook in de veronderstelling was "Hey, ik ben 30, puberale verschijnselen die zie ik echt wel aankomen", nou dus niet.

Ik vond het zelf dan ook echt verschrikkelijk toen ik als een van de eerste veranderingen merkte dat ik als een puber onredelijk kwaad kon worden om hele simpele opmerkingen die in mijn hoofd zo onlogisch waren als maar kon en met veel mensen om pietluttige dingen ruzie maakte.
In het meest gunstige geval had ik een half uur later in ene een moment waarop ik dacht "Wow, je was wel bizar boos om zoiets kleins..." maar soms duurde het ook een dag voordat dat besef doorkwam.

Daarna kwamen de huilbuien, om de tekst van een liedje intens kunnen huilen, of toen ik na een woordenwisseling overkokend van woede heel puberaal het huis had verlaten en "nergens naar toe" was gaan wandelen om af te koelen maar geen sleutels, geen portemonnee en telefoon had meegenomen en mijn moeder na 40 minuten zich zorgen begon te maken en me een SMS had gestuurd of ik haar alsjeblieft kon laten weten waar ik was.
Toen ik dat 's avonds, vlak voor het slapen gaan nog las heb ik 5 minuten lang behoorlijk overstuur zitten huilen.

En wat ik zelf daarna gelukkig ook wel weer merkte: de intense geluksmomenten op een willekeurige dag, zingend over het busstation lopen van vreugde, dat soort dingen.

Verder merkte ik zelf vooral dat er blijkbaar iets veranderde in wat ik uitstraalde of zoiets (ik kan het zelf nog niet heel erg goed verklaren).
Toen ik met de remmer was begonnen merkte ik al vrij snel dat vrouwen die ik zelf heel erg op een afstand had gehouden of die mij op een afstand hielden nu in ene heel erg naar me toetrokken en nieuwsgierig werden wat er nou toch allemaal gebeurde, wat op een bepaalde manier ook heel fijn was, omdat ik in ene voelde dat ik ergens bij hoorde, veel meer dan ik me ooit in een groep mannen bij de mannen had voelen horen.
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: non-fysieke veranderingen na start HRT

Bericht door Wolfy_girl »

Los van de emotionele veranderingen heb ik nu een totaal andere kijk op dingen. Ik ben ook een stuk "moederlijker" naar anderen toe en hun situaties, voor een gebrek aan een beter woord.

Ik denk dat ik wel veilig kan stellen dat een vriend of kennis van vroeger mij vandaag waarschijnlijk niet meer zou herkennen.