Een vagina door operatie met vissenhuid

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Een vagina door operatie met vissenhuid

Bericht door Elise »

Ik vond deze te mooi om niet te delen:

"Vrouw (23) die zonder vagina werd geboren heeft dankzij vissenhuid voor het eerst seks"
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2109237 ... eerst-seks
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 308
Lid geworden op: 06 nov 2012, 19:51
Gender: Trans MtF
Locatie: rotterdam

Re: Een vagina door operatie met vissenhuid

Bericht door Tanja »

Had het gelezen inderdaad.
Ook bij brandwonden gebruiken ze het en het lijkt mij een geniale oplossing.
Ik wil best proefkonijn zijn voor Europa hoor
Waarom heb ik het mezelf zo moeilijk gemaakt?? Omdat ik waarschijnlijk een domme doos ben die het allemaal wel dacht te kunnen verdringen :fpalm:
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Een vagina door operatie met vissenhuid

Bericht door Elise »

Ja ik vond het ook een interessante ontwikkeling.
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Een vagina door operatie met vissenhuid

Bericht door Ilse »

zeker een mooie ontwikkeling en heel fijn voor haar, omdat zij geboren is met het MRK-syndroom.
een andere goede en veel gebruikte operatietechniek voor vrouwen met dit syndroom is een techniek waarbij een deel van het eigen buikvlies wordt gebruikt. Dit is de davydov-procedure.

Dr. Jessie Ting van het Mount Sinai uit New York voert nu ook experimenteel operaties uit bij transvrouwen, waarbij deze techniek met het eigen buikvlies wordt toegepast. Deze nieuwe ontwikkeling ziet er ook veel belovend uit.
Vorig jaar heb ik nog navraag gedaan of dit misschien nog een nieuwe extra optie kan worden voor operaties vanuit het VUmc, maar helaas was het antwoord nee en achten ze de kans ook klein dat dit in de toekomst een optie gaat worden.

Hopelijk veranderen de inzichten een keertje en komt ook deze techniek ooit beschikbaar in Nederland.
Gebruikersavatar
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Een vagina door operatie met vissenhuid

Bericht door Mirthe_s »

Ilse schreef: 04 jul 2018, 02:29 zeker een mooie ontwikkeling en heel fijn voor haar, omdat zij geboren is met het MRK-syndroom.
een andere goede en veel gebruikte operatietechniek voor vrouwen met dit syndroom is een techniek waarbij een deel van het eigen buikvlies wordt gebruikt. Dit is de davydov-procedure.

Dr. Jessie Ting van het Mount Sinai uit New York voert nu ook experimenteel operaties uit bij transvrouwen, waarbij deze techniek met het eigen buikvlies wordt toegepast. Deze nieuwe ontwikkeling ziet er ook veel belovend uit.
Vorig jaar heb ik nog navraag gedaan of dit misschien nog een nieuwe extra optie kan worden voor operaties vanuit het VUmc, maar helaas was het antwoord nee en achten ze de kans ook klein dat dit in de toekomst een optie gaat worden.

Hopelijk veranderen de inzichten een keertje en komt ook deze techniek ooit beschikbaar in Nederland.
Het inzicht lijkt mij toch vrij correct. Nu is het expirimenteel en dus nee. Ze achten de kans onwaarschijnlijk. Hoe zou je dat inzicht anders willen zien? Dat het VUmc expirimentele operaties gaat uitvoeren? Wat betreft de toekomst deel ik je mening. Als de methode wel veilig blijkt te werken en een goed resultaat geeft, dan heb ik ook de hoop dat het VUmc zich hierin gaat verdiepen. En dat zal inderdaad wel een meer jaren plan worden.
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: Een vagina door operatie met vissenhuid

Bericht door stella »

Mirthe_s schreef: 04 jul 2018, 20:02 Het inzicht lijkt mij toch vrij correct. Nu is het expirimenteel en dus nee. Ze achten de kans onwaarschijnlijk. Hoe zou je dat inzicht anders willen zien? Dat het VUmc expirimentele operaties gaat uitvoeren? Wat betreft de toekomst deel ik je mening. Als de methode wel veilig blijkt te werken en een goed resultaat geeft, dan heb ik ook de hoop dat het VUmc zich hierin gaat verdiepen. En dat zal inderdaad wel een meer jaren plan worden.
De davydov-procedure stamt uit de jaren 70 en is zeker al keer op keer veilig bewezen. Experimienteel bij cis-vrouwen is de techniek al lang niet meer, bij trans-vrouwen is die nog vrij nieuw en zijn er nog maar weinig ervaringen. Maar de techniek is veel minder risicovol dan een darmvaginaplastiek.
Overigens is de davydov-procedure een jaar of 5 geleden definitief verangen en heet het nu de periotoneum pull-trough vaginaplasty. Het voordeel aan de vernieuwde techniek is amper littekens op de buik.
Volgens mij is het grootste issue aan de techniek met het peritoneum (buikvlies) de diepte. Deze is over het algemeen maar een cm of 10. Eigenlijk is dat best normaal bij cis-vrouwen en ik weet ook niet waar bij veel transvrouwen de diepte obsessie vandaan komt.
Gebruikersavatar
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Een vagina door operatie met vissenhuid

Bericht door Mirthe_s »

stella schreef: 04 jul 2018, 20:22
Mirthe_s schreef: 04 jul 2018, 20:02 Het inzicht lijkt mij toch vrij correct. Nu is het expirimenteel en dus nee. Ze achten de kans onwaarschijnlijk. Hoe zou je dat inzicht anders willen zien? Dat het VUmc expirimentele operaties gaat uitvoeren? Wat betreft de toekomst deel ik je mening. Als de methode wel veilig blijkt te werken en een goed resultaat geeft, dan heb ik ook de hoop dat het VUmc zich hierin gaat verdiepen. En dat zal inderdaad wel een meer jaren plan worden.
De davydov-procedure stamt uit de jaren 70 en is zeker al keer op keer veilig bewezen. Experimienteel bij cis-vrouwen is de techniek al lang niet meer, bij trans-vrouwen is die nog vrij nieuw en zijn er nog maar weinig ervaringen. Maar de techniek is veel minder risicovol dan een darmvaginaplastiek.
Overigens is de davydov-procedure een jaar of 5 geleden definitief verangen en heet het nu de periotoneum pull-trough vaginaplasty. Het voordeel aan de vernieuwde techniek is amper littekens op de buik.
Volgens mij is het grootste issue aan de techniek met het peritoneum (buikvlies) de diepte. Deze is over het algemeen maar een cm of 10. Eigenlijk is dat best normaal bij cis-vrouwen en ik weet ook niet waar bij veel transvrouwen de diepte obsessie vandaan komt.
Dank voor deze context!
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Een vagina door operatie met vissenhuid

Bericht door Ilse »

hoi Mirthe,

Wat Stella verteld klopt inderdaad. de davydov-procedure wordt al heel lang toegepast voor vrouwen met het MRK-syndroom en is zeker niet experimenteel meer en volgens mij is die pull-through techniek nu ook de gangbare. Daar is ook wel meer info over te vinden en anders heb ik nog wel ergens wat linkjes.

Toen ik er ook voor het eerst over hoorde, vroeg ik mij ook af waarom waarom dit niet op grotere schaal werd toegepast voor transvrouwen.
Ik ben vervolgens ook gaan informeren en deze nieuwe techniek voor transvrouwen was o.a. wel bekend bij het VUmc.

In februari dit jaar heb ik nog contact gehad met de arts uit het Mount Sinai en hij vertelde mij toen dat hij inmiddels meer dan 30 transvrouwen had geopereerd met deze nieuwe techniek.
Wat hij ook vertelde was het volgende: The advantages are that this tissue is smooth, hairless, pink and moist.

Lijkt me best wel een positieve ontwikkeling voor de toekomst.
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Een vagina door operatie met vissenhuid

Bericht door Elise »

Interessant om te lezen allemaal :D
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Een vagina door operatie met vissenhuid

Bericht door Anon20230219 »

Een mooi artikel inderdaad en mooie techniek.