Huisartsen en LHBTQIA vragen

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2950
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Hun/Henne
Locatie: 1 juni Noresund Norge

Huisartsen en LHBTQIA vragen

Bericht door Marica »

Toen ik mij meldde bij de huisarts en zei dat ik mij vrouw voelde in een mannenlijf wist ze niets anders te melden dat zij mij ging aanmelden bij het VuMC.

Geen folder, geen verdere informatie, niets. Ik heb zelf op internet moeten zoeken en hebben we onze weg gevonden naar een psycholoog die onsj wilde helpen om de eerste zorg te verlenen voor mij en mijn partner. Zo ook de aanmelding bij Stepwork, mijn huisarts wist niet eens van hun bestaan af.

Ging het bij een ieder van jullie ook zo, of zijn er betere ervaringen? Brand los.

Tot overmaat van ramp het nieuws dat de hiusartsfoldertjes gaan verdwijnen! Je wordt verwezen naar http://www.thuisarts.nl Alleen vind je daar weer niets over transgenders en zo.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: Huisartsen en LHBTQIA vragen

Bericht door Marina1993 »

In mijn geval heb ik 2 huisartsen die er ook eigenlijk niks vanaf weten, en al helemaal niet van DSD(Intersekse).
Dat is soms wel lastig, maar gelukkig willen ze wel altijd meewerken.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8023
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Huisartsen en LHBTQIA vragen

Bericht door Emma »

Er is een stapeltje folders onderweg naar jullie. We zouden eigenlijk het liefst alle huisartsen voorzien van folders en een informatiebrief maar er zijn ergens tussen de 6000 en 7000 huisartsenpraktijken in Nederland, dus dat gaat alleen al qua verzendkosten flink in de papieren lopen, ook met partijenposttarieven...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 758
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Huisartsen en LHBTQIA vragen

Bericht door Ylse »

Ik had een afspraak gemaakt bij de arts in opleiding omdat ik mijn huisarts vaak nogal een hork vind. De aio werd ook een beetje overvallen met mijn verzoek op maandagmorgen om 8 uur. Ze heeft me doorverwezen naar UMCG maar die verwijzing kwam daar niet helemaal goed terecht, dat hebben ze binnen het UMCG wel rechtgetrokken.

Na het gesprek met de algemeen psycholoog kreeg ik de mededeling dat de wachttijden enorm waren en toen ben ik zelf op zkek gegaan naar, toen nog, De Vaart in Assen om bij Alwin Man terecht te komen.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3662
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Huisartsen en LHBTQIA vragen

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik ben destijds gewoon met het verzoek voor een verwijzing naar PII gegaan en stond 5 minuten later weer buiten.
Irene
Gebruikersavatar
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: Huisartsen en LHBTQIA vragen

Bericht door Hrafn »

Ik wist zelf al dat ik naar Stepwork wilde en heb mijn huisarts gevraagd om me daarnaartoe door te verwijzen, dat was geen probleem. Ze kende Stepwork niet maar heeft er meteen notitie van gemaakt zodat ze dat ook als mogelijkheid ter info kan geven aan anderen. Ik woon in een dorp dus dat ze niet alles kennen is niet zo vreemd.
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Huisartsen en LHBTQIA vragen

Bericht door Jannet V »

Mijn huisarts wist er ook niet zo veel vanaf en folders waren er al helemaal niet maar omdat ze wel zag dat het serieus was heeft ze geweldig meegewerkt. Ze was niet de eerste trouwens, daarvoor had ik het al met m´n psycholoog besproken die me al in contact gebracht had met een seksuoloog die regelmatig contact had met het genderteam in Groningen. De verwijzing kwam dan ook van m´n psycholoog. Omdat ik altijd al een goed contact met m´n huisarts had vond ik het niet meer dan logisch het haar ook te vertellen. Wachten op het eerste gesprek bij het UMCG duurde wel heel erg lang, negen maand. Drie gesprekken later had ik groen licht, dat ging dan weer heel snel.
Totale doorloop van verwijzing tot en met de operatie, op 5 weken na 3 jaar. Alles bij het UMCG.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Huisartsen en LHBTQIA vragen

Bericht door KeepzD »

Folders niet, maar mijn huisarts heeft er inmiddels meer ervaring mee opgedaan.. Zij wist mij te vertellen, zonder verder in detail te treden, dat ik de 3e transgender in de praktijk was die voor een verwijzing kwam.
Voor mij een fijn weetje, omdat je weet dat je ook in de regio niet alleen bent.
Forever myself