Nieuwe chat! Zie dit topic.

Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door Marijn »

Hoi Petra,

Ik loop ook bij Stepwork. Nu ben ik het traject begonnen met de insteek genderqueer en voel ik me nu (zeker sinds de start van de hormonen) vooral vrouw, dus het lag iets anders, maar misschien heb je er wat aan. Ik ben 2 meter lang en heb een kaalgeschoren hoofd. Ik ben deels kaal en wil geen pruik.

Ik ben begonnen met het verschuiven van mijn kleding. Damesbroeken, shirtjes en eenvoudige topjes. De broeken vooral uit kringloopwinkels, deels van de C&A. De shirts en topjes van Large. Allemaal niet nog niet heel vrouwelijk, maar het is wel dameskleding. Voor mijn gezicht ben ik BB-creme gaan gebruiken (in mijn geval van NeoBIO, sommige merken schijnen nogal ongezonde stoffen te bevatten). Ik heb een vrij lichte baard en dit helpt genoeg om de baard voor een dag te verhullen en mijn gezicht wat egaler te maken. Heb je een donkerdere baard dan wordt dat lastiger en heb je specifieker spul nodig. Een bezoek aan bijvoorbeeld Travisage is dan inderdaad een goed plan.

Ik draag vaak iets van een muts of hoed, sindskort ook hoofddoekjes.

Rond de tijd dat ik bij Stepwork begon ben ik ook naar mijn vrienden uit de kast gekomen en mijn nieuwe naam gaan voeren. (Die vrij uniseks is, dat wel. Niet Marijn overigens.) Naar instanties toe heb ik pas aangepast toen het ook officieel gewijzigd was en toen was ik al een aantal maanden aan de HRT.

Maar goed, mijn punt ik er wat vrouwelijker uitzag (en dus vooral dameskleding droeg), maar ook weer niet heel vrouwelijk. En ik kreeg vrij snel (na een maand of 3) groen licht van de psycholoog voor de HRT. Toen ik aan de HRT begon viel het de meeste mensen waarschijnlijk nog nauwelijks op dat ik vrouwelijk gekleed was. Je hoeft echt niet per se in rokken of jurken te lopen. Dat doe ik buitenshuis nu ook nog niet. Ik woon ook in een dorp en laat ze hier langzaam wennen aan een ander uiterlijk.

De effecten van de hormonen verschillen erg per persoon. Bij mij lijkt het goed aan te slaan. Bijna 4 maanden HRT en al redelijke borstgroei. Ook hoor ik van mensen dat mijn gezicht merkbaar zachter is geworden (terwijl ik juist wat afgevallen ben, niet door de hormonen overigens). Ook overige vetverdeling veranderd al wat. Maar goed, ik heb kennelijk geluk.

Zeker weet ik het niet, maar ik schat dat ze vooral willen zien dat je stappen durft te nemen naar de buitenwereld toe.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door Anon20190516 »

Nou,ik ben al ruim twee jaar aan de hormonen en ik draag ook zelden een jurkje,rokken of hakken. In een skinny jeans en leuke vrouwelijke sneakers en fleurig bloesje voel ik mij comfortabeler en doet niets af aan mijn vrouwelijkheid! Het gaat er ook niet zo om wat je draagt,maar van binnen uitstraalt. Ik ben bijvoorbeeld veel opener geworden naar andere mensen(waar ik vroeger best wel in mezelf gekeerd was)en ik ben veeeeel emotioneler en zachter geworden(leed van andere mensen kon ik vroeger nog wel enigszins blokkeren,maar nu lukt dat echt niet meer)
Offline
Gebruikersavatar
Nick1703
Berichten: 284
Lid geworden op: 13 aug 2017, 17:37
Gender: Man

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door Nick1703 »

Ik heb dit probleem niet gehad. Toen ik bij Stepwork kwam leefde ik al volledig als man, andere naam, alles. Dus ik had ze alleen nodig voor de formaliteiten zeg maar.
I am, who I am.
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door Wolfy_girl »

Probeer je niet te laten afschrikken en begin voorzichtig. Draag bijvoorbeeld eerst een top met misschien een leuk sjaaltje. Zolang het maar vrouwelijk is kun je geleidelijk aan experimenteren met vrouwenkleren en krijg je ook een beter beeld van wat bij je past en wat niet.

Het eerste jaar "real life experience" was ook best zwaar voor mij. Ik woon in de stad, en daar zijn het vooral de Marokkaanse jongeren die je na kunnen roepen op straat. Toch werd ik op sommige dagen zelfs aangesproken als vrouw, zonder dat ik al begonnen was met hormonen. Het is een fase waar je door heen moet, maar ik denk dat elke transvrouw dit wel heeft meegemaakt. Het maakt je wel sterker voor de toekomst, dat kan ik zeker garanderen.
Daniëlle95
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jul 2018, 22:29
Gender: Trans MtF

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door Daniëlle95 »

Hoi i-rene,

Dank je voor de tip. Ik kan nu wel zeggen dat ik sinds vorige week full-time ben gegaan, en dat is op zich aardig goed verlopen. Is misschien ook te danken doordat ik een inspirerende leeftijdsgenoot heb ontmoet online, die me tips heeft gegeven. Daarnaast probeer ik nu ook en andere naam uit, en dat is de enige naam die mij een goed en vertrouwd gevoel geeft. Mijn nieuwe naam is Daniëlle, ik had eerst een kort lijstje gemaakt met namen die ik wel mooi vond, maar ik vond deze er zelf helemaal uit springen. Toen ik het lijstje aan mijn moeder liet lezen zei ze meteen ook na 3 seconden dat Daniëlle de perfecte naam is. Ik heb er een goed gevoel bij (maar ik moet denk ik wel een nieuw account hier maken :P)

Mensen kijken wel best snel naar me, en daar word ik wel wat moe van. Ik was eergisteren drie uren de stad in met iemand anders, wat wel te doen was. Gisteren even kort naar mijn dorpswinkeltje waar 2 mensen raar omhoog keken van wat is dit? Dit put mij toch wel erg snel uit, en ik heb nu al twee dagen nodig om daar weer van bij te komen. Maar waar ik momenteel het meest onzeker over ben is mijn haar, maar als het goed is zal ik binnenkort gaan kijken naar opties van haarwerken, tenminste totdat mijn eigen haar een goede lengte heeft.

Ik zal dit door blijven zetten, en dan kan ik hopelijk ook snel aan de hormonen. Ik had al een voorproefje gehad van HRT en ik voel me er mentaal zoveel beter door. Aangezien veel mensen mij hebben verteld dat ik mijn gezicht mee heb, denk ik dat de afname van spiermassa mij het meest gaat helpen, naast de mentale effecten. Dat, en dat mijn haaruitval stop wordt gezet, want als ik niet aan de HRT zit valt mijn haar uit als een tierelier (heb ik zelf opgemerkt).

Anyway, bedankt :)
Gebruikersavatar
Jennifer84
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 jul 2017, 00:21
Gender: Trans MtF
Locatie: provincie Utrecht

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door Jennifer84 »

Om je naam hier op het forum te veranderen, kan je Eva of Emma een berichtje sturen, hoef je niet helemaal een nieuw account aan te maken.

Als je haar nog niet lang genoeg is kan je er ook aan denken om extensions in je haren te laten zetten bij een kapper, geeft je haar meer lengte en volume.
Wees jezelf, het leven is te kort om iemand anders te zijn.
Daniëlle95
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jul 2018, 22:29
Gender: Trans MtF

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door Daniëlle95 »

Om je naam hier op het forum te veranderen, kan je Eva of Emma een berichtje sturen, hoef je niet helemaal een nieuw account aan te maken.

Als je haar nog niet lang genoeg is kan je er ook aan denken om extensions in je haren te laten zetten bij een kapper, geeft je haar meer lengte en volume.
Oké bedankt voor de tip!

Met betrekking tot mijn haar, ik heb geen idee of extensions goed genoeg zullen zijn, aangezien ik voornamelijk met mijn inhammen, en dunner haar aan de voorkant zit. Ik meende dat extensions die niet echt kunnen verbergen. Als ik het mis heb zeg je het maar!
Daniëlle95
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jul 2018, 22:29
Gender: Trans MtF

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door Daniëlle95 »

Dat is raar, ik zweer dat er bij het laatste bericht stond dat het van i-rene was. Mijn excuses, er zijn nog vele na gekomen.
Probeer je niet te laten afschrikken en begin voorzichtig. Draag bijvoorbeeld eerst een top met misschien een leuk sjaaltje. Zolang het maar vrouwelijk is kun je geleidelijk aan experimenteren met vrouwenkleren en krijg je ook een beter beeld van wat bij je past en wat niet.

Het eerste jaar "real life experience" was ook best zwaar voor mij. Ik woon in de stad, en daar zijn het vooral de Marokkaanse jongeren die je na kunnen roepen op straat. Toch werd ik op sommige dagen zelfs aangesproken als vrouw, zonder dat ik al begonnen was met hormonen. Het is een fase waar je door heen moet, maar ik denk dat elke transvrouw dit wel heeft meegemaakt. Het maakt je wel sterker voor de toekomst, dat kan ik zeker garanderen.
Dank je wel, dit geeft mij ook wel weer inspiratie. Het is voor mij een klein gelukje maar misschien ook wel een beetje pech dat ik niet in de randstad woon. Van die mensen die je naroepen enzo kom je hier niet zo snel tegen, misschien met uitzondering van puberale jongetjes.

Zonet ook weer even naar de winkel geweest, met volledig vrouwelijke haarstijl en makeup op, maar wel met androgyne kleding. Geeft me momenteel toch een beetje minder angst. Ik heb er wel superveel zin in dat ik binnenkort als het kouder is mijn nieuwe jas en sjaal kan aan trekken!
Gebruikersavatar
robin1963
Berichten: 70
Lid geworden op: 17 jan 2019, 10:29
Gender: Vrouw
Locatie: Drenthe

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door robin1963 »

Ik ben echt van mening dat als je je werk, je relatie enz wilt houden, je het gewoon rustig aan moet doen.
Waarom zo vrouwelijk mogelijk er uit zien?
We moeten toch niet in hokjes denken? Hoe ziet een vrouw er dan vrouwelijk uit?
Met rok en hakken? voor mij niet hoor.
Bij vele vrouwen in Nederland denk ik tja vrouwelijk?. waarom mag je je als iemand in transitie dan ook niet unisex zoals vele vrouwen kleden.
Nogmaals, we zouden toch juist niet in hokjes denken en geijkte beelden?
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door Anon20190508 »

robin1963 schreef: 21 jan 2019, 12:36 Ik ben echt van mening dat als je je werk, je relatie enz wilt houden, je het gewoon rustig aan moet doen.
Waarom zo vrouwelijk mogelijk er uit zien?
We moeten toch niet in hokjes denken? Hoe ziet een vrouw er dan vrouwelijk uit?
Met rok en hakken? voor mij niet hoor.
Bij vele vrouwen in Nederland denk ik tja vrouwelijk?. waarom mag je je als iemand in transitie dan ook niet unisex zoals vele vrouwen kleden.
Nogmaals, we zouden toch juist niet in hokjes denken en geijkte beelden?
WIJ niet nee, Robin, maar vaak hebben wij helaas die tpuwtjes niet in handen. Volgens mij (van horen zeggen) is het vooral bij VUmc dat ze vrouwen = rokken bedoelen, maar bij Stepwork weet ik het niet. Ik bekijk het dan ook vanuit het perspectief van een ftm, en voor mij is het 'makkelijker' om me mannelijk te kleden en voor te komen etc. Kan me indenken dat dat voor mtfs moeilijker is ivm kleding + haar + makeup etc.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈