Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door Jannet V »

Petra, presenteer je als jezelf! Je voelt je vrouw, kleed je daarnaar. Wat echt niet wil zeggen dat het een rok of jurk moet zijn. Strakke slip, een leuke damesmodel jeans en een passend shirt. Zelf koos ik eerst voor een iets wijder model zodat de opgevulde bh niet op viel. Platte instappers, blanke nagellak, wenkbrauwen in model en een heel klein beetje mascara. Het hoeft echt niet opvallend.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door janine2363 »

Flapke schreef: 12 aug 2018, 15:38 Nou is de vraag dus, wat is RLE dan? Wat is leven als een vrouw? Wat mij betreft is dit zo open als het maar kan en betekent absoluut niet dat je een pruik op moet en in een jurk en hoge hakken naar de supermarkt moet gaan.
Als de "E" staat voor "Experience", en veronderstellend dat je als vrouw op b.v. mannen val. Probeer er eens een te daten, zoals alle mannen en vrouwen daten, ik denk dat dat een goede Experience van "Real Life" is. Kleding is maar kleding hè. Met mensen een (intieme) interactie hebben waar geslacht (schijnbaar) een rol speelt, of de perceptie van anderen daarop. Nou ...

Als je als vrouw op vrouwen valt, da's een andere Experience, maar ook weer niet zo heel veel anders hoor ;-)

Janine
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door janine2363 »

Flapke schreef: 12 aug 2018, 15:38 De RLE eis is natuurlijk niet meer van deze tijd en volgens de WPATH standards of care ook absoluut niet nodig voor HRT. Mijn psycholoog vertelde mij dat zij het wel eisen omdat het volgens WPATH wel nodig is voor operaties. Dus als je binnen een jaar dingen wilt laten doen, dan zou je dus 12 maanden 'RLE' moeten hebben gehad.

Er is nog wel iets van een compromis te vinden dus, ook al ben je het niet eens met die rare eisen.
Eigenwijs als ik ben, heb ik gewoon mijn attesten verzameld bij psychologen / psychiaters die het informed consent principe aanhangen. In België heb je er genoeg, Nederland denk ik niet en da's jammer. Het zou beter zijn om de verantwoordelijkheid en consequenties van keuzes meer bij ons te houden. Dus ik was in de plezierige toestand dat toen ik de keuze had om met oestrogenen te beginnen, het ziekenhuis net de dag ervoor mijn aanmelding had geaccepteerd. Namelijk het enige wat nodig is zijn die attesten. Dus er was geen enkele belemmering voor wat ik kon doen, enkel mijn eigen keuze voor wat ik dacht dat goed voor mij was. Et voila, dat was de mooiste keuze in mijn leven. Voor de chirurgie ? Vandaag nog 65 dagen :-)
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door AnneCeleste »

janine2363 schreef: 12 aug 2018, 19:49
Flapke schreef: 12 aug 2018, 15:38 Nou is de vraag dus, wat is RLE dan? Wat is leven als een vrouw? Wat mij betreft is dit zo open als het maar kan en betekent absoluut niet dat je een pruik op moet en in een jurk en hoge hakken naar de supermarkt moet gaan.
Als de "E" staat voor "Experience", en veronderstellend dat je als vrouw op b.v. mannen val. Probeer er eens een te daten, zoals alle mannen en vrouwen daten, ik denk dat dat een goede Experience van "Real Life" is. Kleding is maar kleding hè. Met mensen een (intieme) interactie hebben waar geslacht (schijnbaar) een rol speelt, of de perceptie van anderen daarop. Nou ...
Ik snap niet helemaal wat de connectie met seksualiteit is, maar wat ik vooral bedoel is: als je een vrouw bent, dan leef je als vrouw. Hoe jij je vrouwelijkheid/genderidentiteit uit is helemaal aan jezelf en wat je fijn vindt, toch?
Daarover hoef je je tegenover niemand te verantwoorden.
Daniëlle95
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jul 2018, 22:29
Gender: Trans MtF

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door Daniëlle95 »

Als de "E" staat voor "Experience", en veronderstellend dat je als vrouw op b.v. mannen val. Probeer er eens een te daten, zoals alle mannen en vrouwen daten, ik denk dat dat een goede Experience van "Real Life" is. Kleding is maar kleding hè. Met mensen een (intieme) interactie hebben waar geslacht (schijnbaar) een rol speelt, of de perceptie van anderen daarop. Nou ...

Als je als vrouw op vrouwen valt, da's een andere Experience, maar ook weer niet zo heel veel anders hoor ;-)

Janine
Ik heb persoonlijk altijd expres de mogelijkheid om een relatie te krijgen ontweken omdat ik altijd heb rondgelopen met deze gevoelens. Ik voel dat ik nu ook nog niet klaar ben hiervoor, omdat ik nog lang niet tevreden ben met mijzelf. Zolang ik niet tevreden ben met mijzelf, durf ik mijn leven ook niet met anderen te delen op een intiem niveau.

Ik val inderdaad voor zover ik weet alleen op vrouwen, maar momenteel ervaar ik best veel jaloezie nog naar andere vrouwen. Zolang ik daar ook nog last van heb ben ik nog lang niet toe aan een relatie.
Daniëlle95
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jul 2018, 22:29
Gender: Trans MtF

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door Daniëlle95 »

Ik heb hier ook aardig ruzie over gehad met mijn psycholoog van Stepwork (misschien wel dezelfde??).

De RLE eis is natuurlijk niet meer van deze tijd en volgens de WPATH standards of care ook absoluut niet nodig voor HRT. Mijn psycholoog vertelde mij dat zij het wel eisen omdat het volgens WPATH wel nodig is voor operaties. Dus als je binnen een jaar dingen wilt laten doen, dan zou je dus 12 maanden 'RLE' moeten hebben gehad.
Kan best zo zijn dat wij inderdaad dezelfde psycholoog hebben. Ik heb hem vooral aan het begin heel erg veel vragen gesteld over RLE en de WPATH. Uiteindelijk leek het erop dat ik hem wat klem reed, waardoor hij een beetje een cirkelredenering begon te gebruiken. De redenen die hij gaf waren buitengewoon tegenstrijdig, en als je erover nadenkt slaat het ook nergens op.
Nou is de vraag dus, wat is RLE dan? Wat is leven als een vrouw? Wat mij betreft is dit zo open als het maar kan en betekent absoluut niet dat je een pruik op moet en in een jurk en hoge hakken naar de supermarkt moet gaan.

Na twaalf gesprekken met mijn psycholoog heb ik hem ook verteld dat ik deze eisen zat was en we dit diezelfde dag nog zouden regelen. Uiteindelijk hebben we afgesproken dat RLE voor mij in zou houden dat ik mijn nieuwe naam gebruik (bij iedereen dus), dat heb ik beloofd en gelijk mijn 2nd opinion gekregen!
Precies! Ik kwam ook tot die conclusie. Wie bepaalt wat je moet dragen om een vrouw te zijn? Wie bepaalt dat je lang haar moet hebben en per se makeup moet dragen om als vrouw gezien te worden? Er zijn toch bepaalde vrouwen die mannenkleding dragen, geen makeup op doen en toch gewoon als vrouw identificeren?

Uiteindelijk zou het dan alleen om een vrouwelijke naam gaan die je moet gebruiken voor de RLE. Ik vind het alleen zo raar aanvoelen als ik dat ook zou doen, mijzelf Petra laten noemen maar gewoon hetzelfde gekleed blijven zoals ik er nu bij loop. Ik zou me er bijna gewoon schuldig om voelen, of dat ik aan het liegen ben, en ik vind het erg moeilijk om te moeten liegen. Dat heb ik tot nu toe ook nog helemaal niet gedaan bij de psycholoog.

Ik ben benieuwd of ik iets kan regelen. Ik vind het zo al veel te lang duren, ik ben hier nu al dagelijks mee bezig sinds een jaar geleden. Nu al 8 maanden bij Stepwork, dus het wordt hoog tijd voor die hormonen. De gedachte dat ik veel eerder had kunnen beginnen verslindt mij gewoon.
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door anon20181206 »

Petra95 schreef: 12 aug 2018, 22:24 Ik ben benieuwd of ik iets kan regelen. Ik vind het zo al veel te lang duren, ik ben hier nu al dagelijks mee bezig sinds een jaar geleden. Nu al 8 maanden bij Stepwork, dus het wordt hoog tijd voor die hormonen. De gedachte dat ik veel eerder had kunnen beginnen verslindt mij gewoon.
Zo hier ook.
Ben vandaag gewoon 24/7 gegaan, naar de winkel, voor buiten bezig, achter, met de motor op pad geweest, getankt en een ijsje mee genomen, die heerlijk in zicht weggewerkt, naar broer gegaan, maar eerst rap uitgelegd aan een buur die nog niet wist van ...., de tijd van mijn leven.
What's next? Trump zuigen en zijn gratie vragen?
Gas derop! Wil ik ECHT rle gaan, zal ik toch meer als vrouw uit moeten zien, met stem, uiterlijk en bewegingen. Hormonen helpen daarbij, geen klap in het gezicht.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2949
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: 1 juni Noresund Norge

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door Marica »

Arlina schreef: 13 aug 2018, 01:46
Petra95 schreef: 12 aug 2018, 22:24 Ik ben benieuwd of ik iets kan regelen. Ik vind het zo al veel te lang duren, ik ben hier nu al dagelijks mee bezig sinds een jaar geleden. Nu al 8 maanden bij Stepwork, dus het wordt hoog tijd voor die hormonen. De gedachte dat ik veel eerder had kunnen beginnen verslindt mij gewoon.
Zo hier ook.
Ben vandaag gewoon 24/7 gegaan, naar de winkel, voor buiten bezig, achter, met de motor op pad geweest, getankt en een ijsje mee genomen, die heerlijk in zicht weggewerkt, naar broer gegaan, maar eerst rap uitgelegd aan een buur die nog niet wist van ...., de tijd van mijn leven.
What's next? Trump zuigen en zijn gratie vragen?
Gas derop! Wil ik ECHT rle gaan, zal ik toch meer als vrouw uit moeten zien, met stem, uiterlijk en bewegingen. Hormonen helpen daarbij, geen klap in het gezicht.
Dat is wat ik ook gewoon doe. Gewoon mijn ding doen in 'vrouwenkleding' en met make-up en nagellak. Of mensen mij als man of vrouw zien zal mij echt worst wezen. Ik voel mij in deze hoedangheid het fijnste in wat voor nu mogelijk is.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door Anon20190516 »

Doe gewoon waar jij je prettig bij voelt!
Mijn Rle bij de vu was ook echt niet op hoge hakken en korte rokjes. Ik droeg gewoon een damesmodel jeans net een leuk bloesje,sneakertjes,liet mijn wenkbrauwen stylen en droeg lichte foundation en liet mijn haren groeien.er is mij nooit verteld dat ik hakken en jurken moest dragen om hormonen te krijgen. Vrouw ben je gewoon in jurk of in een broek. Vrouwelijkheid komt in vele vormen ,net als mannelijkheid. Ik ken vrouwen die zo lomp als de pest zijn compleet met onflatteuze kleding en mannen met meer schoenen als ik en altijd bezig met hun haren en hoe ze eruit zien.
Tuurlijk hakken en rokjes zijn leuk en vrouwelijk,maar laat je niet door 1 of andere psych dwingen tot iets waar je helemaal nog niet aan toe bent,just take iT easy.
Groetjes Rikki
Offline
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door Anon20230219 »

Petra95 schreef: 11 aug 2018, 18:21 Hoi iedereen!

Ik loop al een tijdje met een vraag rond, namelijk wat betreft RLE en HRT. Ik ben sinds januari al in behandeling bij Stepwork, ik heb recentelijk mijn levensverhaal volledig besproken, en het duurt niet lang meer voordat ik met HRT kan beginnen, volgens mijn psycholoog. Het enige puntje is wel dat ze de eis stellen dat ik al in het gewenste geslacht leef voordat ik er mee begin.

Deze eis is voor mij een erg groot obstakel, al helemaal omdat ik mij altijd al super veel heb aangetrokken van de reacties van andere mensen, het is ook een van de redenen waarom ik een paniek stoornis heb ontwikkeld. De psycholoog gaf aan dat hij eigelijk ook verwacht dat ik dus binnenkort, tijdens sollicitaties (aangezien ik over twee weken afstudeer) mij als vrouw ga presenteren omdat het eenmaal bij full-time hoort. Dit houdt dus in dat ik mij in vrouwenkleding kleed, eventueel een pruik op doe voor langer haar, en mijn vrouwelijke naam gebruik. Ik zou hier normaal geen problemen mee hebben, maar ik weet dat ik er nog totaal niet vrouwelijk uit zie, ook met vrouwenkleding. Het feit dat ik werk moet zoeken in de business en management sector draagt ook weinig goeds bij, denk ik.

Ik vind dit zo lastig. Ik wil supergraag beginnen met HRT om wat vrouwelijker te lijken, maar ik zie er zo tegenop om mij al full-time te moeten gaan presenteren als vrouw. Ik ben 193cm lang, dus het is ook niet mogelijk om niet op te vallen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik wil mijn HRT niet nog langer uitstellen, maar er lijken zo weinig opties beschikbaar te zijn. Ik krijg binnenkort al extra hulp van WMO begeleiders, maar zelfs dan lijkt het mij nog extreem moeilijk. Ik zou graag willen weten wat jullie er van vinden, en of jullie ook zoiets hebben meegemaakt.

Groetjes,

Petra
Tja ik leef al sinds 2017 qua kleding en uiterlijk al als vrouw maar heb wel mee dat ik klein ben.
En toch heb ik nog geen hormoon in mijn lijf gekregen.
De eis wat Stepwork van jou wilt is gewoon onmenselijk.
Ze maken jou extra onzeker met wat voor resultaat?
Ik weet niet hoe lang jij al bij Stepwork in behandeling bent maar dit kunnen ze niet zomaar op je schoot werpen.
Van man naar vrouw heb ik meer dan een jaar de tijd genomen mij zo aan de wereld te tonen.
Het is niet niks wat je van plan ben met je leven en dus moet je omgeving er langzaam aan wennen.
Je verhaal stuit mij heel erg tegen de borst want als ik daar op intake kom in vrouwenkleding als ex patient van PII te Schoonhoven dan ik moet ik nog maar eens 3 maanden extra wachten om hormonen te krijgen en jij wordt in het diepe geworpen...
Stepwork doet volgens mij maar wat..