Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Psychologen en procedures
Plaats reactie
Daniëlle95
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jul 2018, 22:29
Gender: Trans MtF

Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door Daniëlle95 »

Hoi iedereen!

Ik loop al een tijdje met een vraag rond, namelijk wat betreft RLE en HRT. Ik ben sinds januari al in behandeling bij Stepwork, ik heb recentelijk mijn levensverhaal volledig besproken, en het duurt niet lang meer voordat ik met HRT kan beginnen, volgens mijn psycholoog. Het enige puntje is wel dat ze de eis stellen dat ik al in het gewenste geslacht leef voordat ik er mee begin.

Deze eis is voor mij een erg groot obstakel, al helemaal omdat ik mij altijd al super veel heb aangetrokken van de reacties van andere mensen, het is ook een van de redenen waarom ik een paniek stoornis heb ontwikkeld. De psycholoog gaf aan dat hij eigelijk ook verwacht dat ik dus binnenkort, tijdens sollicitaties (aangezien ik over twee weken afstudeer) mij als vrouw ga presenteren omdat het eenmaal bij full-time hoort. Dit houdt dus in dat ik mij in vrouwenkleding kleed, eventueel een pruik op doe voor langer haar, en mijn vrouwelijke naam gebruik. Ik zou hier normaal geen problemen mee hebben, maar ik weet dat ik er nog totaal niet vrouwelijk uit zie, ook met vrouwenkleding. Het feit dat ik werk moet zoeken in de business en management sector draagt ook weinig goeds bij, denk ik.

Ik vind dit zo lastig. Ik wil supergraag beginnen met HRT om wat vrouwelijker te lijken, maar ik zie er zo tegenop om mij al full-time te moeten gaan presenteren als vrouw. Ik ben 193cm lang, dus het is ook niet mogelijk om niet op te vallen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik wil mijn HRT niet nog langer uitstellen, maar er lijken zo weinig opties beschikbaar te zijn. Ik krijg binnenkort al extra hulp van WMO begeleiders, maar zelfs dan lijkt het mij nog extreem moeilijk. Ik zou graag willen weten wat jullie er van vinden, en of jullie ook zoiets hebben meegemaakt.

Groetjes,

Petra
Gwenda
Berichten: 825
Lid geworden op: 06 nov 2016, 18:03
Gender: Trans MtF
Locatie: omg Leiden
Contacteer:

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door Gwenda »

Ik vind de opstelling van de psych erg binair. Het is een beetje kip/ei discussie. Echter als je met HRT begint krijg je ook de verklaring voor de aanpassing van je geboorteakte en staat er daarna in je paspoort een V. Ik denk wel dat er mogelijk wat te spelen is met tijden. Stel je geeft aan dat je als vrouw gaat leven dan is het beletsel van de psych weg. Vervolgens kun je aan de HRT wat je dan helpt vrouwelijker uit te stralen. En dan kun je bv na 3 of 6 maanden HRT bekijken of het goed genoeg is.
Bedenk wel dat het tijdelijk is. Het zou steeds beter moeten gaan.
Heb je je bezwaar ook met de psych gedeeld ?
Daniëlle95
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jul 2018, 22:29
Gender: Trans MtF

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door Daniëlle95 »

Hoi Gwenda,

Bedoel je dat ik met de psycholoog als het ware een compromis kan sluiten dat ik eerst aan de HRT kan, om vervolgens na 3 of 6 maanden te beginnen te leven als vrouw? Sorry als ik het niet helemaal snap.

En ik heb wel zeker mijn bezwaar met de psycholoog gedeeld. Dat deed ik eigenlijk al in het begin vande behandeling, omdat er in de WPATH staat dat je van de patiënt niet mag eisen om op een bepaalde manier te leven om aan HRT te beginnen. Stepwork volgt de WPATH standaarden, dus ik vond het altijd een beetje een vaag verhaal. Blijkbaar komt het er op neer dat ze door de zorgverzekeringen de eis moeten stellen.

Ik heb meerdere malen al gevraag aan mijn psych of er andere mogelijkheden zijn, maar blijkbaar moet het toch op deze manier gebeuren.
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door anon20181206 »

Botweg; men wil graag dat je je eerst voor lul zet als man in vrouwenkleding, voordat de redding op gang komt.
Overleef je dat, en stort je niet volledig in, zal men eens zien of HRT mogelijk is.
Kortom, als je pech hebt het hele jaar carnaval.

Ik zit sinds April bij Stepwork Rotterdam, voor mij is het meer de uitdaging elke 2 weken op en neer te rijden vanuit Valkenswaard. Kost tijd, vrije dagen van het werk, files en de benzine is ook niet gratis.
Heb gelukkig mijn uiterlijk wat mee, en leeftijdsgebonden kleding, ook mijn houding, maar ik kan me voorstellen dat er hierin minder bedeelden zijn.

Ik kan mezelf een eind vinden in wat jij voelt, dat ik bekeken word is bij mij aan het slijten, maar ben niet zover om de supermarkt in te gaan wat boodschappen doen.
Stepwork heeft mij ook verteld dat ik eerst RLE moest voor de HRT. Sloeg mij ook in als een bom.

Het scheelt wel dat hoe hoger de opleiding/denkniveau van de mensen om je heen, hoe makkelijker je wordt geaccepteerd.
En aldus, hoe lager het voorhoofd, dat men geweld gaat gebruiken als teken dat men een volslagen idioot is.
Ofwel, vermijd rappend kanonnevoer.
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door anon20181206 »

Ik ben met Erana, ook lid hier, samen naar Travisage gegaan, om een mooie pruik uit te zoeken en een make-up behandeling/tutorial te ondergaan.
Evenzo botweg gezegd; Damn, ik zag er echt uit als een lekker wijf, ik zou mezelf zo doen :D [/bot]

Edit; Erana werd ook een stralende juf :)
Freedom
Berichten: 562
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:02
Gender: Trans FtM

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door Freedom »

Hallo Petra,

De RLE is, op psychisch vlak, zo ongeveer het moeilijkste gedeelte van de transitie. Vaak voor transvrouwen nog wat moeilijker dan voor transmannen (want: tomboy zijn is over het algemeen redelijk geaccepteerd of zelfs 'schattig').

Er zijn wel wat dingen die kunnen helpen, niet zozeer in het minder bekeken worden e.d. (helaas..) maar wel dingen die je zelfvertrouwen kunnen opkrikken! En dat maakt al een wereld van verschil, hoe afgezaagd het ook mag klinken. :)

Voor mij, als transman, waren dat dingen zoals sporten, de kleding dragen die ik altijd wilde dragen/netjes gekleed de straat op, mijn lichaamshouding in de gaten houden etcetera. Zeker, mensen zagen me meestal nog als meisje, maar het gaf me wel wat kracht om pre-HRT zelf al stapjes te kunnen maken. Uiterlijke verandering was in dat stadium nog minimaal, maar mijn uitstraling was heel anders! Ik werd positiever, respectvoller behandelt (naar mijn idee tenminste). Zelfvertrouwen dwingt meer respect af bij anderen, en mensen die je respecteren zullen je wellicht minder uitvoerig durven bekijken.

Ik ben bijna het tegenovergestelde van een transvrouw, transitiewise, maar zelfvertrouwen is key in de moeilijk(st)e tijden van transitie, is mijn ervaring.
Er zijn wel wat transvrouwen die mij verteld hebben over hun transitie, mogelijk heb je iets aan onderstaand lijstje.
Een aantal opties waar jij als MtF aan kan denken zijn:
- alvast beginnen met laserbehandelingen (denk er wel aan dat deze (nu) waarschijnlijk (nog) niet vergoed worden)
- kleine stapjes; begin met subtiele veranderingen in plaats van meteen in het diepe te gaan. Een klein beetje make-up, sieraden, vrouwlijkere schoenen, een broek van de vrouwenafdeling, (desnoods doorzichtige) nagellak etc.
- logopedie

Doe vooral alles op jouw tempo en zoals jij je er prettig bij voelt. Zoals bijvoorbeeld niet meteen naar een sollicitatie gaan in een jurk (maar bijvoorbeeld een broekpak).
Heb je vriend(inn)en die eventueel wat kunnen helpen? Met de spannende dingen zoals rokjes/jurkjes dragen bijvoorbeeld? Al kan diegene er niet voor zorgen dat mensen niet naar je kijken, het kan je wel helpen om het wat minder eng te maken als je weet dat er iemand naast je loopt(/staat/zit/rolt) die je steunt.
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now
Gwenda
Berichten: 825
Lid geworden op: 06 nov 2016, 18:03
Gender: Trans MtF
Locatie: omg Leiden
Contacteer:

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door Gwenda »

Petra95 schreef:Hoi Gwenda,

Bedoel je dat ik met de psycholoog als het ware een compromis kan sluiten dat ik eerst aan de HRT kan, om vervolgens na 3 of 6 maanden te beginnen te leven als vrouw? Sorry als ik het niet helemaal snap.

En ik heb wel zeker mijn bezwaar met de psycholoog gedeeld. Dat deed ik eigenlijk al in het begin vande behandeling, omdat er in de WPATH staat dat je van de patiënt niet mag eisen om op een bepaalde manier te leven om aan HRT te beginnen. Stepwork volgt de WPATH standaarden, dus ik vond het altijd een beetje een vaag verhaal. Blijkbaar komt het er op neer dat ze door de zorgverzekeringen de eis moeten stellen.

Ik heb meerdere malen al gevraag aan mijn psych of er andere mogelijkheden zijn, maar blijkbaar moet het toch op deze manier gebeuren.
Hoi Petra, dat bedoel ik. Zeker als men aangeeft de WPATH standaarden te volgen. Daar staan geen randvoorwaarden in. Ik zou graag willen weten wat de meerwaarde is van real life experience voor HRT. Zeker als het geen eis is.
Daniëlle95
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jul 2018, 22:29
Gender: Trans MtF

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door Daniëlle95 »

Haha, dank je wel Arlina. Ik vind het knap dat je je er goed overheen hebt kunnen zetten. Kijkend naar je profiel foto heb je gelijk met je onderstaande bericht, je ziet er goed uit!

Ik heb dus ook het probleem dat ik voor een afspraak bij Stepwork (Assen) anderhalf uur moet reizen met het openbaar vervoer. Het moeten presenteren bij vreemden vind ik vooral lastig. Op de trein- en buslijnen waarmee ik moet reizen zijn ook vaak van die 'stoere' puberjongetjes, maar ook van die typische lompe Friese jongeren. Uit eigen ervaring, vooral in de tijd dat ik een bijbaantje bij de Action heb gehad, heb ik gemerkt dat deze groepen het leuk vinden om uit te halen naar anderen. Een bepaald groepje jongetjes had in ieder geval er totaal geen moeite mee om grappen te maken over een kale mevrouw, die waarschijnlijk chemotherapie had gehad.

Misschien wordt het toch tijd om mij hieraan over te geven. Misschien moet ik inderdaad gewoon leren minder bang te zijn voor de reacties van anderen. Binnenkort kan ik aan de slag met een expert op het gebied van kleding, stijl en make-up, dus misschien kan ik hier ook wat zelfverzekerder mee worden. Misschien hoeft het helemaal niet te dramatisch te worden als ik er een beetje inspanning voor doe.

Dank je wel voor de tip van Travisage, ik denk dat een goede pruik mij erg goed zou kunnen helpen. Ik kan het voorleggen aan de stijl expert, wie weet!

Anyway, hartstikke bedankt :)
Daniëlle95
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jul 2018, 22:29
Gender: Trans MtF

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door Daniëlle95 »

Er zijn wel wat transvrouwen die mij verteld hebben over hun transitie, mogelijk heb je iets aan onderstaand lijstje.
Een aantal opties waar jij als MtF aan kan denken zijn:
- alvast beginnen met laserbehandelingen (denk er wel aan dat deze (nu) waarschijnlijk (nog) niet vergoed worden)
- kleine stapjes; begin met subtiele veranderingen in plaats van meteen in het diepe te gaan. Een klein beetje make-up, sieraden, vrouwlijkere schoenen, een broek van de vrouwenafdeling, (desnoods doorzichtige) nagellak etc.
- logopedie
Ik ben al begonnen met laserbehandeling, en ik heb hier volgens mijn psych veel geluk mee gehad omdat zorgverzekeraars enkele weken geleden de eis hebben gesteld dat je eerst en het traject hebt moeten doorlopen voor vergoeding. Bij mij is alles hiermee wel gelukt :)
Ik had al niet veel gezichtsbeharing om mee te beginnen, maar alle beetjes helpen. Volgende week zal ik op zoek gaan naar een goede logopedist die mij op het gebied van mijn stem kan helpen. Kleding vind ik nog wel een beetje eng, maar ik probeer dit ook stukje bij beetje. Ik gebruik soms nu al wat eyeliner, tot nu toe nog geen reacties erop gehad.
Heb je vriend(inn)en die eventueel wat kunnen helpen? Met de spannende dingen zoals rokjes/jurkjes dragen bijvoorbeeld? Al kan diegene er niet voor zorgen dat mensen niet naar je kijken, het kan je wel helpen om het wat minder eng te maken als je weet dat er iemand naast je loopt(/staat/zit/rolt) die je steunt.
Dit helaas niet dus. Ik heb nog helemaal geen andere transgender vrienden of vriendinnen gemaakt,en de huidige vrienden die ik heb durf ik eigenlijk ook niet echt te vragen met mij mee te gaan. Binnenkort krijg ik wel WMO begeleiding, dus dan zou ik stappen als deze wel kunnen ondernemen.
Daniëlle95
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jul 2018, 22:29
Gender: Trans MtF

Re: Real Life Experience en HRT (Stepwork)

Bericht door Daniëlle95 »

Hoi Petra, dat bedoel ik. Zeker als men aangeeft de WPATH standaarden te volgen. Daar staan geen randvoorwaarden in. Ik zou graag willen weten wat de meerwaarde is van real life experience voor HRT. Zeker als het geen eis is.
Hoi Gwenda, ik zal het nog eens voorleggen aan mijn psycholoog. Misschien dat ik ook wel vraag of er iemand anders is die dit even uit kan leggen, want hij blijft er altijd vrij vaag over. Misschien dat ik aanstaande maandag hier de kans voor heb, anders zal ik het een keer daarna proberen.

Bedankt in ieder geval!
Plaats reactie