anti-conceptie

Psychologen en procedures
Jas
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 jul 2018, 23:48
Gender: Non-binair

anti-conceptie

Bericht door Jas »

Misschien een domme vraag, maar kan het gebruik van hormonale anti-conceptie (zoals de pil of ring) ertoe leiden dat je vrouwelijker wordt in gedrag of uiterlijk?
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: anti-conceptie

Bericht door Anon20190508 »

https://www.dokter.nl/forum/anticoncept ... pil-slikt/ Even googlen, is wel wat over te vinden :) Over het algemeen zijn de effecten echt alleen op lange termijn door de lage hoeveelheid hormonen die erin zitten. Dus het kan echt heeeeeel lang duren voor je er wat van merkt.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1427
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: anti-conceptie

Bericht door Alice »

Bij gebruik door een bio-vrouw zal je niet meer vervrouwelijken wel kan het de algemeen bekende bijwerkingen geven.

Wat anders is het als een MtF transgender het gaat gebruiken dan vervrouwelijkt die wel (niet met een pilletje ofzo). De meest gebruikte grondstof in de pil is Ethinyl Estradiol die door zijn potentie (en lage kostprijs) vroeger veel werd voorgeschreven maar door het grote trombose risico niet meer.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: anti-conceptie

Bericht door Jer158 »

De gecombineerde pil met oestrogeen: ik heb daar serieuze effecten van gehad. Hoe vaak dit voorkomt is onduidelijk, maar dat het kan gebeuren ligt in de lijn der verwachting.

Toen ik ermee stopte kreeg ik een boel veranderingen die trans mannen normaal krijgen als ze aan de testo gaan. Ik had opeens hoge testosteronwaarden. Daar komt nog eens bij dat ik dit al in de puberteit ben gaan gebruiken, grotendeels zelfs vanwege genderdysforie. Ik denk er liever niet over na wat dit mogelijk heeft aangericht want ik doe er nu toch niets aan, maar mijn dysforie zou zoveel minder zijn geweest als ik 'gewoon' mijn eigen hoge testowaarden had gehad gedurende mijn puberteit in plaats van d.m.v. de pil een kunstmatige hormoonbalans (met voor mij relatief veel oestrogeen) te hebben.

Wel is bekend dat de pil (en andere vormen van anticonceptie) met alleen progesteron (zonder oestrogeen) zelfs naast testo kan worden gebruikt, dus het is voor trans mannen een veel veiligere optie met het oog op het risico van vervrouwelijking.
Hung her from the branches of a mango tree
Jas
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 jul 2018, 23:48
Gender: Non-binair

Re: anti-conceptie

Bericht door Jas »

Excuses voor mijn late reactie, maar bedankt voor jullie antwoorden!
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: anti-conceptie

Bericht door Benjamin »

Sinds ik weer aan de pil ben, merk ik dat mijn lichaamshaar dunner en lichter wordt.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Jas
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 jul 2018, 23:48
Gender: Non-binair

Re: anti-conceptie

Bericht door Jas »

Ik heb vandaag een recept gekregen voor de minipil (cerazette), die ik morgen op kan halen bij de apotheek. Ik zie er erg tegenop die te gaan gebruiken. Het is toch het vrouwelijke hormoon progestageen, terwijl ik liever testosteron zou hebben... Ik hoop heel erg dat ik er niet 'vrouwelijker' door word. Nouja, ik kies er natuurlijk zelf voor, maar het zit me niet echt lekker.
Gebruikersavatar
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: anti-conceptie

Bericht door KeepzD »

Jas schreef: 15 okt 2018, 23:21 Ik heb vandaag een recept gekregen voor de minipil (cerazette), die ik morgen op kan halen bij de apotheek. Ik zie er erg tegenop die te gaan gebruiken. Het is toch het vrouwelijke hormoon progestageen, terwijl ik liever testosteron zou hebben... Ik hoop heel erg dat ik er niet 'vrouwelijker' door word. Nouja, ik kies er natuurlijk zelf voor, maar het zit me niet echt lekker.
Ik slik ook nog steeds de pil, alleen maar om te zorgen dat ik maar 1x per half jaar ofzo ongesteld wordt. Slik dat ding al zo lang dat het wss ook geen verschil meer zou maken haha. Kan ook niet wachten op de testo, maar helaas gaat dat niet zo snel :(
Forever myself