Trombose: ook en gevalletje ‘broken leg syndrome’?

Psychologen en procedures
Plaats reactie
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Trombose: ook en gevalletje ‘broken leg syndrome’?

Bericht door Emma »

Ik verwonder me al een tijdje over de trombose-angst die er bestaat voor mensen die aan de HRT beginnen. Waar huisartsen aan meisjes van 11 alsof het snoepjes zijn anticonceptiepillen met ethinylestradiol voorschrijven, wordt er wereldwijd nog steeds het geloof aangehangen dat als je als transgender een hormoontherapie volgt, je die maar zo gauw mogelijk moet stoppen.

En dan lees ik “1 op de 4 mensen overlijdt aan trombose” op RTLNieuws. En dan vraag ik me onwillekeurig af of HRT onze kans verdubbelt of dat het risico op trombose zo hoog is dat dat beetje wat HRT toevoegt eigenlijk voor de uiteindelijke cijfers niet meer uitmaken.

Het VUmc heeft er geloof ik wel onderzoek naar gedaan, getuige het feit dat men niet meer adviseert voor de SRS de HRT te stoppen. Maar hoe het nu precies zit?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... ik-dit-als
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Trombose: ook en gevalletje ‘broken leg syndrome’?

Bericht door KeepzD »

Vumc gaf in de informatie-bijeenkomst afgelopen donderdag aan dat er een licht verhoogde kans was op trombose voor de gebruikers van estradiolen, maar dat deze kans verwaarloosbaar is. We moesten vooral onthouden dat alles risico heeft, en dat deze in de "zeer laag" groep viel.
Forever myself
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Trombose: ook en gevalletje ‘broken leg syndrome’?

Bericht door Jannet V »

Trombose is niet iets om te onderschatten want als je het krijgt is er een kans van 25% dat je komt te overlijden. En misschien is er door de HRT wel een verhoogde kans op trombose. Maar iemand die er toch al niet gevoelig voor was zal het ook door de Estradiol niet krijgen.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Trombose: ook en gevalletje ‘broken leg syndrome’?

Bericht door Jer158 »

De vraag is wat ze bedoelen met een verhoogde kans. Dat de kans hoger is dan voor cis mannen is logisch. Is het ook hoger dan voor cis vrouwen aan de HRT, of bedolen ze hoger dan cis vrouwen in het algemeen?

Net zoiets: HRT voor trans mannen verhoogt de kans op hart- en vaatziekten. Ja, tot het niveau van cis mannen. Schokkend.
Hung her from the branches of a mango tree
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Trombose: ook en gevalletje ‘broken leg syndrome’?

Bericht door Danielle »

Wat Jer zegt: 'wat is een verhoogde kans'? Want vaak zijn die cijfers relatief en niet absoluut en dan valt het vaak enorm mee.

Voorbeeld (fictieve cijfers, die ik zo even uit mijn duim zuig): stel je hebt in de basis 15% kans op trombose en door HRT verhoogd die kans op trombose met 10%. Dan kom je uit op 16,5% kans op trombose. Ofwel in dit rekenvoorbeeld heb je statistisch gezien 3,75% kans om te overlijden aan trombose zònder HRT en 4,13% mét HRT.

Als je dat begrijpt kan je een veel betere risico inschatting maken of je de HRT het waard vind. En voor een goed beeld moet je álle verhoogde en verlaagde risico's meenemen. Als transvrouw op HRT verlaagd je risico op hart en vaatziekten, bijvoorbeeld. Een echt goede inschatting kan je eigenlijk alleen maken als je een hogere graad in statistiek hebt en álle factoren daarin meerekend. (En dan nog is het niet meer dan kansberekening). Rekenen met micromorts is wellicht makkelijker.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Trombose: ook en gevalletje ‘broken leg syndrome’?

Bericht door Alice »

En dan kun je je nog afvragen, wanneer is die verhoogde kans op trombose aanwezig? In de beginperiode dat er estradiol (in het bijzonder ethinyl estradiol) gebruikt wordt of na een langere tijd estradiol gebruik.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Trombose: ook en gevalletje ‘broken leg syndrome’?

Bericht door Jannet V »

Eigenlijk is het veel interessanter om de symptomen van trombose te herkennen! Daar heb je veel meer aan dan de kans kennen die je hebt om het te krijgen, als dat laatste al mogelijk is.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Trombose: ook en gevalletje ‘broken leg syndrome’?

Bericht door Eveliene »

Mijn huisarts is van mening dat dagelijks voldoende bewegen en drinken beter werkt bij het voorkomen van trombose dan stoppen met hormoonpleisters en pillen.
Plaats reactie