Nieuwe chat! Zie dit topic.

Waar moet ik heen?

Psychologen en procedures
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Waar moet ik heen?

Bericht door Anon20190508 »

Jas schreef: 03 dec 2018, 23:33 Ik heb begrepen dat Stepwork geen contracten heeft met zorgverzekeraars en dat ik met mijn naturapolis van Menzis vanaf het 2e behandeljaar ongeveer 25% per contactmoment zelf zal moeten betalen. Dat vind ik nogal wat. Ik ben daarom ook wel benieuwd of er organisaties/hulpverleners zijn waarbij er geen eigen kosten gemaakt hoeven te worden. Daarbij is de reisafstand voor mij wel een ding; ik ben verminderd mobiel door een lichamelijke beperking.
En een restitutiepolis? Is dat geen optie voor je?
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Waar moet ik heen?

Bericht door Emma »

Ik zou het omdraaien: ga je een transitietraject in, dan is een naturapolis onder de streep altijd duurder en dus geen optie.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Waar moet ik heen?

Bericht door Ylse »

Irene_de_Vreede schreef: 03 dec 2018, 21:32 In Assen zit/zat de Vaart, dat is wel gelieerd aan Stepworks volgens mij.
Stepwork is niet gelieerd aan de Vaart in Assen.

Alwin Man heeft een aantal jaar bij de Vaart in Assen gewerkt. Om persoonlijke reden is hij samen met een partner Stepwork begonnen. Het zijn dus 2 totaal verschillende instellingen.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Jas
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 jul 2018, 23:48
Gender: Non-binair

Re: Waar moet ik heen?

Bericht door Jas »

Eros schreef: 03 dec 2018, 23:39
Jas schreef: 03 dec 2018, 23:33 Ik heb begrepen dat Stepwork geen contracten heeft met zorgverzekeraars en dat ik met mijn naturapolis van Menzis vanaf het 2e behandeljaar ongeveer 25% per contactmoment zelf zal moeten betalen. Dat vind ik nogal wat. Ik ben daarom ook wel benieuwd of er organisaties/hulpverleners zijn waarbij er geen eigen kosten gemaakt hoeven te worden. Daarbij is de reisafstand voor mij wel een ding; ik ben verminderd mobiel door een lichamelijke beperking.
En een restitutiepolis? Is dat geen optie voor je?
Emma schreef: 04 dec 2018, 04:57 Ik zou het omdraaien: ga je een transitietraject in, dan is een naturapolis onder de streep altijd duurder en dus geen optie.
Ik ging ervan uit dat een restitutiepolis erg duur zou zijn, maar ik kan geen exacte bedragen vinden via internet. Het is opzich wel een goed idee om mijn zorgverzekeraar te bellen met de vraag hoeveel een restitutiepolis kost. Ik denk dat ik dat ga doen.

Hoewel; als ik me nu aanmeld bij Stepwork, dan 5 maanden op de wachtlijst sta en t/m 31 december niks hoef te betalen, dan zou een restitutiepolis pas interessant zijn vanaf januari 2019, nietwaar?
Jas
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 jul 2018, 23:48
Gender: Non-binair

Re: Waar moet ik heen?

Bericht door Jas »

Nu naar de huisarts, spannend.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Waar moet ik heen?

Bericht door Emma »

Jas schreef: 04 dec 2018, 08:00 Hoewel; als ik me nu aanmeld bij Stepwork, dan 5 maanden op de wachtlijst sta en t/m 31 december niks hoef te betalen, dan zou een restitutiepolis pas interessant zijn vanaf januari 2019, nietwaar?
Zo werkt dat niet... kosten die je in 2018 maakt worden geboekt op de polis die je in 2018 hebt, ook al komt de rekening pas in 2019. De behandeldatum is bepalend, niet de factuurdatum. Daarmee schuiven valt over het algemeen onder zorgfraude.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Jas
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 jul 2018, 23:48
Gender: Non-binair

Re: Waar moet ik heen?

Bericht door Jas »

Emma schreef: 04 dec 2018, 12:33
Jas schreef: 04 dec 2018, 08:00 Hoewel; als ik me nu aanmeld bij Stepwork, dan 5 maanden op de wachtlijst sta en t/m 31 december niks hoef te betalen, dan zou een restitutiepolis pas interessant zijn vanaf januari 2019, nietwaar?
Zo werkt dat niet... kosten die je in 2018 maakt worden geboekt op de polis die je in 2018 hebt, ook al komt de rekening pas in 2019. De behandeldatum is bepalend, niet de factuurdatum. Daarmee schuiven valt over het algemeen onder zorgfraude.
Zorgfraude plegen is niet mijn intentie uiteraard.
Wat ik begrepen heb, is dat Stepwork niet gecontracteerd is en dat er daarom slechts 75% vergoeding mogelijk is vanuit (in dit geval) Menzis. De overige 25% moet ik zelf betalen. Maar Stepwork liet ook weten dat het eerste (lopende) jaar van de behandeling de overige 25% niet voor mijn rekening zal komen, dat hebben zij zo geregeld met de zorgverzekeraar. Stel dat ik in januari op de wachtlijst beland en in juni aan de beurt zou zijn, dan zou ik door die regeling -als ik het goed begrepen heb- van juni t/m december 2018 niks hoeven te betalen. Vanaf 1 januari 2020 zou ik dan wel 25% per behandelmoment moeten betalen.
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Waar moet ik heen?

Bericht door Anon20190508 »

Okay, even een soortgelijke vraag...
Ik sta nu op de wachtlijst staat, maar door de veranderende tijden weet ik dus niet of ik uberhaupt in 2019 al terecht kan. Voor mij is dus het geval dat ik misschien pas in de laatste maanden van 2019 aan de beurt zou komen voor mijn intake, dus nog geen hormonen of operaties of wat dan ook. Ik zit nu nog op een naturapolis, maar als ik dus nog geen echt goed overzicht heb over wat ik in 2019 kan verwachten qua dit alles, is het dan nu al wijs om voor 2019 een restitutiepolis af te sluiten? De kosten voor eventuele psychologen zouden toch van mijn eigen risico/bijdrage afgaan, volgens mij, dus dat zou dan toch niet uit moeten maken?
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Waar moet ik heen?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Jas schreef: 03 dec 2018, 23:30
Irene_de_Vreede schreef: 03 dec 2018, 22:16 De PII is failliet gegaan, waardoor alle patiënten (waaronder ikzelf) op zoek moesten naar iets anders.

Overigens zijn er hier op het forum wel mensen die ervaring hebben (gehad) met de Vaart. Ik heb nooit iets negatiefs gehoord.
Oh dat lijkt me een heel nare situatie voor jou en alle anderen die bij PII zaten!
Bij welke organisatie zit jij nu, als ik vragen mag?
Vraag was bijna verloren gegaan in het strijdgewoel:

Ik zit nog op de intake te wachten bij de VU, die afspraak staat al.
Irene
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Waar moet ik heen?

Bericht door Ylse »

Eros schreef: 04 dec 2018, 18:37 Okay, even een soortgelijke vraag...
Ik sta nu op de wachtlijst staat, maar door de veranderende tijden weet ik dus niet of ik uberhaupt in 2019 al terecht kan. Voor mij is dus het geval dat ik misschien pas in de laatste maanden van 2019 aan de beurt zou komen voor mijn intake, dus nog geen hormonen of operaties of wat dan ook. Ik zit nu nog op een naturapolis, maar als ik dus nog geen echt goed overzicht heb over wat ik in 2019 kan verwachten qua dit alles, is het dan nu al wijs om voor 2019 een restitutiepolis af te sluiten? De kosten voor eventuele psychologen zouden toch van mijn eigen risico/bijdrage afgaan, volgens mij, dus dat zou dan toch niet uit moeten maken?
Als je het kan betalen zou ik voor die restitutiepolis gaan. Het zal iets duurder zijn in premie maar je kan er wellicht een hoop ellende mee voorkomen.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France