Behandelingen in Belgie of Duitsland?

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Valerie123
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 nov 2018, 02:06
Gender: Trans MtF

Behandelingen in Belgie of Duitsland?

Bericht door Valerie123 »

Wie heeft er ervaring met behandelingen ondergaan in België? Ik doel dan vooral op de hormoonbehandelingen, epilaties, begeleiding eerste fases (tot aan uiteindelijke operatieve ingrepen) enzovoort en ben dan vooral benieuwd naar hoe Nederlandse zorgverzekeraars hiermee omgaan?
Ik woon zelf niet in de omgevingen van het VU, Stepwork of het ziekenhuis te Groningen maar wel kortbij zowel België alsook Duitsland.
Hopelijk kunnen jullie me wijzer maken hierin, want online vind ik er niet veel over terug. Bedankt alvast! X
Ik ben een 35 jarige MtF transgender, nog vrij aan de start van mijn transitie.
Gebruikersavatar
Vera
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 mei 2015, 11:14
Gender: Vrouw
Locatie: Alkmaar

Re: Behandelingen in Belgie of Duitsland?

Bericht door Vera »

Ik zit zelf bij onvz. Die doen niet heel moeilijk over het betalen van behandelingen bij onze buurtjes. Je geeft aan waarom je voor een behandeling daar kiest en als dat redelijk klinkt en de tarieven naar Nederlandse standaard zijn zullen ze vergoeden.
Ik denk wel dat je alles zelf eerst even voor mag schieten omdat er geen contractvorming zal zijn.
Dit zal voor veel restitutie polissen gelden gok ik. Maar je kan het altijd even navragen bij de maatschappij die je op het oog hebt.
I'm unstoppable
I'm a Porsche with no brakes
I'm invincible
Yeah, I win every single game
I'm so powerful
I don't need batteries to play
I'm so confident, yeah, I'm unstoppable today
Gebruikersavatar
Valerie123
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 nov 2018, 02:06
Gender: Trans MtF

Re: Behandelingen in Belgie of Duitsland?

Bericht door Valerie123 »

Thanks voor de info Vera!! :)
Ik ben een 35 jarige MtF transgender, nog vrij aan de start van mijn transitie.
Elena
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 jul 2018, 14:04
Gender: Trans MtF

Re: Behandelingen in Belgie of Duitsland?

Bericht door Elena »

Ik heb een paar zorgverzekeraars gebeld met een restitutiepolis maar ze deden allen erg moeilijk. Sommige hebben contracten met artsen voor bepaalde behandelingen in het buitenland. Maar dit geldt niet voor genderdysforie. Als je daar over begint gaat men erg moeilijk doen en zijn ze bang dat er hogere kosten van komen. Mocht je naar het buitenland gaan dan moet je voor af toestemming vragen en een behandelplan van de arts hebben. Maar ik denk dat ze het zullen afwijzen.

Ik vind het vooral erg en ook niet kunnen dat je over stapt naar een duurdere restitutiepolis en maar moet afwachten of je behandeling vergoed wordt. En dit pas te horen krijgt als je over gestapt bent.
Gebruikersavatar
Vera
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 mei 2015, 11:14
Gender: Vrouw
Locatie: Alkmaar

Re: Behandelingen in Belgie of Duitsland?

Bericht door Vera »

Goed even naar de voorwaardes kijken. Als een behandeling niet extreem veel duurder is als in Nederland mogen ze hem je niet weigeren bij mijn weten.
I'm unstoppable
I'm a Porsche with no brakes
I'm invincible
Yeah, I win every single game
I'm so powerful
I don't need batteries to play
I'm so confident, yeah, I'm unstoppable today
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8018
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Behandelingen in Belgie of Duitsland?

Bericht door Emma »

Vera schreef: 10 dec 2018, 19:42 Goed even naar de voorwaardes kijken. Als een behandeling niet extreem veel duurder is als in Nederland mogen ze hem je niet weigeren bij mijn weten.
Ze kunnen het gemiddeld contractstarief betalen, of 75% daarvan. Maar het contractstarief is voor de DBC, en daar vallen heel veel ingrepen onder. Bij ASR kom je dan op €6000 uit of zo. Daar red je het niet mee.

En ja, dat mag.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Behandelingen in Belgie of Duitsland?

Bericht door janine2363 »

Emma schreef: 11 dec 2018, 23:13
Vera schreef: 10 dec 2018, 19:42 Goed even naar de voorwaardes kijken. Als een behandeling niet extreem veel duurder is als in Nederland mogen ze hem je niet weigeren bij mijn weten.
Ze kunnen het gemiddeld contractstarief betalen, of 75% daarvan. Maar het contractstarief is voor de DBC, en daar vallen heel veel ingrepen onder. Bij ASR kom je dan op €6000 uit of zo. Daar red je het niet mee.

En ja, dat mag.
De interpretatie van de DBC regels waar ik met Menzis mee onderhandeld heb (en ze mogen niet weigeren in een letterlijke zin, bij mijn begrip, het is tenslotte vrije artsen keuze met een restitutie polis, enkel excesieve kostenkunnen ze weigeren en dat is redelijk) hebben we gesettled op Euro 12500 voor de geslachts bevestigende chirurgie. Mirthe had geschreven dat zij met haar onderhandeling met het zilveren kruis zelfs op Euro 15000 uitgekomen was. Dit is waar je op uitkomt als je met DBC regels en passanten tarieven ga rekenen. Die regels laten genoeg grijs, maar als je de energie er in wilt steken kom je toch altijd boven de Euro 10000 uit lijkt me.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Behandelingen in Belgie of Duitsland?

Bericht door Marijn »

De gewonnen rechtzaak van Eveline (van Hij is een zij) duidt er ook op dat een hogere vergoeding redelijk is. Al zal je er in het uiterste geval voor naar de rechter moeten.

https://www.transvisie.nl/is-deelneemst ... tsenkeuze/
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8018
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Behandelingen in Belgie of Duitsland?

Bericht door Emma »

Ik heb ook ervaring: ik heb exact zo’n zaak bij de SKGZ tegen ASR verloren. En de zaak van Eveline was niet algemeen genoeg om met een verwijzing gelijk te kunnen krijgen.

Het is niet dat ik het verzin of zo.

https://www.kpzv.nl/downloadfile/src/2f ... 18e455d07e
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Behandelingen in Belgie of Duitsland?

Bericht door Marijn »

Heb je info gelezen. Bummer. Hangt dus heel erg van de voorwaarden van de verzekering af en eventueel van het land waar iemand de operatie heeft.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown