Nieuwe chat! Zie dit topic.

Behandelingen in Belgie of Duitsland?

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Behandelingen in Belgie of Duitsland?

Bericht door janine2363 »

Marijn schreef: 14 dec 2018, 11:36 Hangt dus heel erg van de voorwaarden van de verzekering af.
Ten dele. Wat gemakkelijk aanvechtbaar is, is als de verzekeraar de "afscheep DBC" gebruikt van Euro 6000,- omdat in Nederland het VUMc en UMCG deze ook niet gebruiken

Met de goede DBC (dus die het VUMc en UMCG wel gebruiken) dan heb je de vraag van "redelijk vergoeding". De verzekeraar zal argumenteren over wat "markt conform" is, niet naar passanten tarieven, maar naar de lagere gecontracteerde tarieven

De DBC regels zeggen echter niets over markt conform, die spreken over dat een verzekeraar excessieve, dus veel hogere kosten mag wijgeren. Met dit aspect van de regels heb ik dus hoger dan het gecontracteerde tarief van de verzekeraar onderhandeld. We kwamen overeen dat meer als 10% boven op het gecontracteerde als excessief gezien mocht worden.

Kort samengevat een minimum is zo ongeveer 11500,-, realistisch is 12600,-, haalbaar op basis van passanten tarieven 14000,-

Dit kost wel wat moeite, ik had die moeite achteraf gezien beter ergens anders in gestoken, maar ik ben te dom om op te geven ;-)

Rechtzaken hebben denk ik enkel zin als een verzekeraar volhard in het hanteren van de "afscheep DBC", de regels zijn IMHO te vaag voor een voldoende juridisch argument als de DBC goed gekozen is. In mijn machtiging is de verzekeraar dan ook pietje precies in zijn omschrijving, dat er geen enkele suggestie van jurisprudentie is. Onze overenkomst was op basis van "excessief" zoals de regels gaan. Met wat ze schrijven is het een "coulance", een "laten we vriendelijk zijn omdat het Janine is". Dus ook met een kopie van mijn machtiging kan een ander in mijn situatie juridisch niets aanvangen, behalve natuurlijk mijn onderhandelings strategie herhalen