Second opinion en endo.

Psychologen en procedures
Mingus
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 apr 2018, 16:27
Gender: Trans FtM

Second opinion en endo.

Bericht door Mingus »

Ha!

Mijn behandelaar wil over twee weken de brief voor de second opinion maken en voor de endo. Hij vertelde dat ik dan (zeer waarschijnlijk) groen licht krijg en met een verwijzing naar een endo kan, hopelijk is dit in februari maar dat is niet zeker. Ook vertelde hij dat ik waarschijnlijk dan op een wachtlijst voor een endo kom en gesprekken moet hebben voor ik hormonen mag.

Heeft iemand ervaring met het zoeken van een endo en hoe dat verder werkt?

Groetjes!!

Verstuurd vanaf mijn FP2 met Tapatalk

Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Second opinion en endo.

Bericht door Jannet V »

Ik mag toch hopen dat je behandelaar suggesties heeft wat de endocrinoloog betreft?
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Mingus
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 apr 2018, 16:27
Gender: Trans FtM

Re: Second opinion en endo.

Bericht door Mingus »

Ja hij vertelde over een lijst ofzo maar dan nog moet ik het zelf verder uitzoeken. En vraag me vooral af hoe dat werkt qua wachten en gesprekken.

Verstuurd vanaf mijn FP2 met Tapatalk

Jennifer84
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 jul 2017, 00:21
Gender: Trans MtF
Locatie: provincie Utrecht

Re: Second opinion en endo.

Bericht door Jennifer84 »

Mijn psycholoog had de indicatiestelling bewijs naar de endo zelf gestuurd en kreeg toen vanzelf een uitnodiging voor het gesprek met hem. Was ook maar 1 gesprek en daarna gelijk een dexa scan laten maken en laten bloedprikken. Week later belde hij me dat alles goed was en 2 dagen later kon ik de hormonen ophalen bij de apotheek.
Ik zit bij van Aken in het HAGA ziekenhuis en ben erg tevreden met hem, vindt hem heel patiënt gericht denken
Wees jezelf, het leven is te kort om iemand anders te zijn.
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Second opinion en endo.

Bericht door Jannet V »

Mingus schreef: 16 dec 2018, 17:22 Ja hij vertelde over een lijst ofzo maar dan nog moet ik het zelf verder uitzoeken. En vraag me vooral af hoe dat werkt qua wachten en gesprekken.
Sorry hoor, maar als de genderzorg nu op deze manier werkt dan snap ik wel waarom er zoveel fout gaat.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Second opinion en endo.

Bericht door Marijn »

Bij mij (via Stepwork) ging het niet zo. Ik werd gewoon doorverwezen naar de voor mij dichtstbijzijnde endo waar ze mee samenwerken. De verwijsbrief was ook aan het betreffende ziekenhuis geadresseerd en is door Stepwork zelf doorgestuurd. Ik kreeg gewoon direct een uitnodiging voor een gesprek van het ziekenhuis. Ja, daar zat destijds wel drie maanden wachttijd bij.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Second opinion en endo.

Bericht door AJpoekie »

Marijn schreef: 17 dec 2018, 08:47 Bij mij (via Stepwork) ging het niet zo. Ik werd gewoon doorverwezen naar de voor mij dichtstbijzijnde endo waar ze mee samenwerken. De verwijsbrief was ook aan het betreffende ziekenhuis geadresseerd en is door Stepwork zelf doorgestuurd. Ik kreeg gewoon direct een uitnodiging voor een gesprek van het ziekenhuis. Ja, daar zat destijds wel drie maanden wachttijd bij.
Zo is het mij inderdaad ook uitgelegd, dat de therapeut zelf een endocrinoloog benaderd. Ze moeten je ook naar een ziekenhuis dichtbij je woonplaats sturen, omdat veel ziekenhuizen alleen patiënten aannemen die binnen een bepaalde straal ervan af wonen (op postcode)

Drie maanden wachttijd is wel erg veel (vind ik), of is dat gemiddeld Marijn?
Ik probeer de hele tijd naar de wachttijden te vragen, maar ze weten het gewoon niet.. En dat vind ik heel lastig. Ik weet liever waar ik me aan toe ben, dan dat ik van alles fantaseer en me overal op verheug voor niks. 6-12 is mijn verwijzing voor de second opinion geschreven en ik heb überhaupt nog geen uitnodiging ontvangen voor dat gesprek. Zit de hele tijd spastisch mijn mail te checken en mijn spam enzo, maar nog niks. Dus als alleen een uitnodiging al ongeveer 2 weken duurt en dan nog wachten op dat gesprek en dan nog wachten op de endo. Ik ga dan ook naar HAGA, fijn om te lezen dat je daar tevreden bent met je endo Jennifer!

Mingus als je zelf je endocrinoloog moet zoeken dan zou ik eentje zoeken die ook dicht in de buurt zit.
En of je in dat ziekenhuis verzekerd bent uiteraard.

Groetjes,
julian
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Second opinion en endo.

Bericht door Marijn »

AJpoekie schreef: 19 dec 2018, 11:33 Drie maanden wachttijd is wel erg veel (vind ik), of is dat gemiddeld Marijn?
Ik probeer de hele tijd naar de wachttijden te vragen, maar ze weten het gewoon niet.. En dat vind ik heel lastig. Ik weet liever waar ik me aan toe ben, dan dat ik van alles fantaseer en me overal op verheug voor niks. 6-12 is mijn verwijzing voor de second opinion geschreven en ik heb überhaupt nog geen uitnodiging ontvangen voor dat gesprek. Zit de hele tijd spastisch mijn mail te checken en mijn spam enzo, maar nog niks. Dus als alleen een uitnodiging al ongeveer 2 weken duurt en dan nog wachten op dat gesprek en dan nog wachten op de endo.
Een paar maanden later was het weer een stuk minder. Dus geen idee wat gemiddeld is.
Ik weet zo niet meer of jij bij Stepwork zit, maar als dat zo is: ze hebben daar meen ik nu twee personen (Alwin & Johan) die alle second opinions moeten doen, naast de gesprekken met hun 'eigen' cliënten. Dus dat kan wel even duren. Bij mij was de brief zo half december klaar, toen moest ik nog wat tests doen (is ergens tussendoor gebeurd), daarna was Johan ziek en duurde het bijna 1,5 maand voor ik mijn second opinion kreeg en toen weer een tijd voor de verwijsbrief doorgestuurd was. Maar goed, we zijn nu weer een jaar verder. De situatie is weer totaal anders.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Second opinion en endo.

Bericht door AJpoekie »

Marijn schreef: 19 dec 2018, 12:25 Een paar maanden later was het weer een stuk minder. Dus geen idee wat gemiddeld is.
Ik weet zo niet meer of jij bij Stepwork zit, maar als dat zo is: ze hebben daar meen ik nu twee personen (Alwin & Johan) die alle second opinions moeten doen, naast de gesprekken met hun 'eigen' cliënten. Dus dat kan wel even duren. Bij mij was de brief zo half december klaar, toen moest ik nog wat tests doen (is ergens tussendoor gebeurd), daarna was Johan ziek en duurde het bijna 1,5 maand voor ik mijn second opinion kreeg en toen weer een tijd voor de verwijsbrief doorgestuurd was. Maar goed, we zijn nu weer een jaar verder. De situatie is weer totaal anders.
Oké, goed om te weten. Ik zit inderdaad bij Stepwork. Sam zei tegen mij dat ik niet zoveel moet luisteren naar de wachttijden van anderen, want daar kunnen uitschieters tussen zitten. Maar ja, zolang ik zelf geen hele duidelijke schatting krijg, dan probeer ik het toch te doen met verhalen van anderen om een soort steekproef gemiddelde te krijgen haha.

En logisch, als je al een jaar verder bent, ben je al zoveel verder in je transitie en kan je er makkelijker op terug kijken denk ik.
De wachttijd stelt, als je in het toekomstperspectief kijkt, niet zoveel voor. Het is dan makkelijker om te denken "wat is nou één maand op een mensenleven?" Uiteindelijk duurt het ook jaren voor de hormonen een beetje hun werk gedaan hebben.
Voor mij is het nogal schipperen tussen goede moed houden en af en toe enorm ongeduldig zijn door de gevoelens van dysforie.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Second opinion en endo.

Bericht door Marijn »

AJpoekie schreef: 19 dec 2018, 16:12 En logisch, als je al een jaar verder bent, ben je al zoveel verder in je transitie en kan je er makkelijker op terug kijken denk ik.
Ik bedoelde met name dat de situatie qua bezetting bij Stepwork totaal anders is en het aantal cliënten ook. Waardoor de wachttijden tussen opstellen brief en second opinion en voor de endo en dergelijke van nu heel moeilijk te vergelijken zijn met die van toen. Destijds bestond Stepwork voor het grootste deel uit Alwin, Lucien en Johan. Inmiddels zijn er 20 behandelaars bijgekomen, maar ook een hoop cliënten. En de wachttijd bij de endo hangt er vanaf hoeveel mensen in een bepaalde periode doorgestuurd worden. En dat kan dus ook binnen een paar maanden enorm wisselen. Plus verschillen per ziekenhuis. Toen ik eind januari doorverwezen werd was het drie maanden, voor Hrafn een aantal maanden later een stuk korter. Geen peil op te trekken. Het enige waar je misschien wat aan zou hebben is de wachttiijd die iemand anders die net naar hetzelfde ziekenhuis verwezen is te horen heeft gekregen.

Maar ik snap dat het moeilijk is. Ik vond het ook frusterend in januari dat ik zo lang op mijn second opinion moest wachten, en daarna weer totdat de verwijzing eindelijk bij het ziekenhuis lag. Daarma kreeg binnen een week of zo de uitnodiging voor de endo, maar wel weer een tijd later dus. Maar goed, dan heb je in ieder geval een datum. En bij mij werd tijdens het bezoek aan het ziekenhuis gelijk bloed geprikt en een week later kon ik aan de hormonen beginnen.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Plaats reactie