Nieuwe chat! Zie dit topic.

Wat is de juiste 1e stap?

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Sam_Argos
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 feb 2019, 14:24
Gender: Trans MtF
Locatie: Enschede

Wat is de juiste 1e stap?

Bericht door Sam_Argos »

Hey iedereen,

Ik heb hier papieren thuis liggen om me in te schrijven bij stepwork Amersfoort. Ik ben er eigenlijk geen fan van, want Amersfoort is ver weg van Enschede. Ik leef van een Wajong uitkering, dus een krappe portomonee, dus zelfs al zouden de kosten van behandeling zelf vergoed worden, de reiskosten zijn ook niet mis.

Daarom ben ik al een paar weken zoet met zoeken van Psychologische hulp in de omgeving van Enschede. Maar ik krijg met mijn specifieke hulpvraag steeds nul op mijn rekest. Ik ben namelijk helemaal niet op zoek naar een therapeut die met me kan helpen depressie te voorkomen, Ik heb over de jaren voldoende meegemaakt en aangepakt om dat zelf te kunnen voorkomen. Ik neem mezelf erg serieus met het voelen van mijn gender dysforie, en pak het methodisch en met een hele lading zelfreflectie aan. Nee, waar ik naar zoek, is bevestiging. Een diagnose dus, en alle instanties waar ik contact mee opneem, zeggen dit niet te kunnen leveren. Dat ik contact moet opnemen met het VU.

Wat is dan nu de juiste keuze? Ik zou het erg jammer vinden als ik nu de inschrijving inlever bij stepwork, een lange tijd moet wachten, alleen om te horen dat ik eerst bij een therapeut moet zijn geweest. Hierbij moet ik ook in ogenschouw nemen dat ik een diagnose in het autisme spectrum heb, en deze ook reden voor afwijzing kan zijn.

Dan zit ik ook met de kosten: Hoe vaak zal ik naar Amersfoort moeten reizen? gaan de kosten voor behandeling verzekerd worden? best wel wat onduidelijkheid, waar ik de antwoorden niet heb kunnen vinden.

Voor nu is een diagnose mijn 1e doel, wat de weg verder mij brengt zie ik wel terwijl ik hem bewandel.
Elk stukje advies of ervaring is welkom!
Alvast bedankt!
Relax, these things take time
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Wat is de juiste 1e stap?

Bericht door Anon20190508 »

1: Je kan eventueel proberen om de reiskosten vergoed te krijgen van je verzekeraar, dat heb ik ook gedaan en ondanks dat ik de eerste €103 wel zelf moet dokken, word het daarna vergoed. Ik zit ook bij Amersfoort maar kom juist uit de kop van Noord-Holland, dus volgens mij woon ik dichterbij dan jij. Ik reis met het OV. Je kan ook kijken voor een locatie van Stepwork die misschien dichterbij/makkelijker bereikbaar is voor jou. Ik kan niet garanderen dat elke verzekeraar hier even makkelijk in is, dus zoek echt even contact!
2: Ik raad echt aan om naar een genderpsycholoog te gaan, en niet een 'reguliere' psycholoog. Die hebben de training gewoon niet om met genderdysforie om te gaan en dat maakt de zaken vaak alleen maar erger of meer ingewikkeld. Een diagnose kan je volgens mij inderdaad alleen krijgen van een psycholoog uit het gender traject, en dan zal je hoe dan ook eerst de diagnostische fase moeten doorlopen die in ieder geval bij Stepwork minimaal (ja, ongeacht je eigen mening erover) 3 maanden duurt. Daarin gaan ze ook echt niet alleen kijken naar de dysforie maar ook naar andere onderliggende problemen, zoals bijvoorbeeld depressies of iets waardoor je later misschien spijt zou kunnen krijgen van een transitie. Pas DAARNA kunnen zij je een harde diagnose geven en doorsturen naar een endocrinoloog voor hormonen. Er is dus geen gaatje waar je doorheen kan kruipen om die 3 maanden te omzeilen, tenzij je langs het illegale netwerk wilt gaan werken en dat raad ik ten sterkste af.
3: Stepwork wijst je niet af omdat je op het autisme spectrum zit. Het enige wat daarmee kan gebeuren is dat je diagnostische fase misschien wat langer duurt omdat zij 1000% zeker willen weten dat dit is wat jij wilt en nodig hebt, en dat ze het op zo'n manier laten verlopen dat iedereen er goed mee om kan gaan. Ze zullen niet zeggen: 'oh, jij hebt autisme, nou dan heb je geen dysforie hoor!', nee. Autisme onder transgenders is overigens minder 'zeldzaam' dan onder cis-mensen, maar dat is weer een heel ander verhaal.
4: Je hebt ook nog de optie in Amsterdam, de zogenaamde 'trans health clinic'. Daar werken ze met een erkend psycholoog/psychiater die niet met de 3 maanden diagnostische fase werkt maar inderdaad meer met de hulpvraag zelf. Iemand van het forum hier is ook via die weg aan de hormonen gekomen en dat werkt allemaal binnen de wet. Via daar weet ik alleen niet zeker of je ook aan de operaties kan komen of dat je daarvoor toch nog naar een officiele instantie moet. Via deze pagina en hun events kan je op de hoogte gehouden worden wanneer ze weer een middagje houden: https://www.facebook.com/pg/ProudNederland/
5: Je zal ongeveer 1 keer per 2/3 weken naar Amersfoort moeten. En de behandeling word vergoed vanuit het basispakket, alleen zal je wel een restitutiepolis nodig hebben. En denk om je eigen risico, dat telt ook allemaal mee.

Dus je zal helaas geen kant-en-klare diagnose kunnen krijgen van genderdysforie zonder dat je een traject ingaat, of naar die kliniek in Amsterdam gaat. Als het wel kon zou iedereen dat namelijk doen ;) Vaak is het diagnostische deel gewoon het stukje dat even moet, maar als het echt zo duidelijk is dat je aan genderdysforie lijdt, dan ben je na die 3 maanden wel klaar, en wat is 3 maanden nu op de rest van je leven? :)
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

πŸ³οΈβ€πŸŒˆ #femaletotwink πŸ³οΈβ€πŸŒˆ
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: β€”β€”β€”

Re: Wat is de juiste 1e stap?

Bericht door Anon20200101 »

Sterkte met het zetten van die eerste stap.

Vraag ook even na bij De Vaart, die zitten in Assen, en dat is misschien makkelijker voor je, al maakt het qua afstand eigenlijk niet uit.

Wat @Eros schrijft klopt volgens mij ook helemaal.
Punt 4, wat betreft operatie, maar dat is pas meerdere stappen verder, al zijn je vervolgstappen wel sterk afhankelijk van je beginstappen.
(als dit niet juist is, graag correctie):
Als je in het VU de geslachtsoperatie wil ondergaan, moet je daar ook de hormoontherapie gevolgd hebben. Of je dat (hrt en srs) kan doen zonder daar de diagnostische fase te hebben doorlopen is mij niet bekend.
Operaties in het buitenland zijn altijd mogelijk, maar zijn nog steeds onderhevig aan het hebben van een gender dysforie diagnose, en voor wat betreft de operatiekosten, een goedkeuring van je verzekeraar, en ook daarbij is het hebben van een restitutiepolis eigenlijk een vereiste. (reis- en verblijfskosten zijn hoogstwaarschijnlijk voor eigen rekening).
Laatst gewijzigd door Anon20200101 op 22 feb 2019, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Wat is de juiste 1e stap?

Bericht door Jer158 »

Zoek je die diagnose puur als bevestiging voor jezelf of (ook) al toegang tot een medische transitie?

In het eerste geval kun je ook terecht bij sommige vestigingen van bijv. PsyQ. Een diagnose via hen geeft niet per se toegang tot een medische transitie en je moet daarvoor mogelijk alsnog naar een van de genderteams/-psychologenpraktijken, maar je kunt wrsch wel eerder terecht en hopelijk dichterbij.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Sam_Argos
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 feb 2019, 14:24
Gender: Trans MtF
Locatie: Enschede

Re: Wat is de juiste 1e stap?

Bericht door Sam_Argos »

Hey, bedankt voor alle reacties. Het is me zo wel duidelijk genoeg geworden om een beslissing te kunnen maken

Als ik dit zo lees, dan is het beter me inderdaad aan te melden bij Amersfoort (omdat ik ook via het openbaar vervoer ga, en blijkbaar Amersfoort goedkoper qua kaartje is dan assen ^_^) En contact op te zoeken met mijn verzekeraar over de rest van de vragen.

Hoewel ik in eerste instantie voor de diagnose ga, en deze dichtbij niet te vinden is (de PsyQ bij mij in de buurt doet er niet aan) is het verstandiger dat ik meteen in een traject ga zitten dat me verder kan brengen. Ik weet al van mijzelf dat er best zaken zijn waar ik dysforie van ondervind, die alleen via medische ingrepen aangepakt kunnen worden. Mijn vraag voor dat is meer, of ik dat wel aandurf. maar dat is geen reden om het traject nu niet in te stappen.

Ik heb gelukkig niet zoveel zin in een snelle weg naar diagnose. Je hebt zo'n goede kans dat je jezelf dan voorbij schiet, en dat wil ik nu juist niet meer. Dus ik schrijf me in, en neem de wachttijd en diagnosetijd als tijd om mezelf goed te verkennen, te experimenteren, en mezelf zo goed te kennen, dat ik met een rechte rug naar de psycholoog kan gaan.

Nog bedankt voor jullie antwoorden!
Relax, these things take time
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Wat is de juiste 1e stap?

Bericht door AJpoekie »

Fijn dat je al genoeg info hebt om een beslissing te nemen!

Als je nog wil, hier nog een paar toevoegingen:
-Ik ben ook gediagnosticeerd met ASS en dit heeft voor mijn diagnostische fase echt geen bal uitgemaakt (in de zin van dat ik geen vertraging heb opgelopen, na 3 maanden werd de verwijzing voor de second opinion geschreven)
-Er zijn therapeuten die ook telefonische/skype gesprekken doen. Dus dat betekent dat je niet ALTIJD hoeft te reizen.. Natuurlijk is het wel noodzakelijk dat de therapeut je ziet, vooral in de diagnostische fase, maar daarna kan je ook afspreken om ook een keer te bellen/skypen (dat scheelt dus weer wat geld). Ook hangt de frequentie beetje af van waar je in het traject zit en waar zelf je behoefte ligt. Volgens mij zijn er mensen die gedurende de wachttijden (bijv. als ze op gesprek second opinion moeten wachten) ook even geen gesprek hebben met hun therapeut.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Gebruikersavatar
Sam_Argos
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 feb 2019, 14:24
Gender: Trans MtF
Locatie: Enschede

Re: Wat is de juiste 1e stap?

Bericht door Sam_Argos »

kleine (nou ja, nogal groot voor mij) update:

Ik heb vandaag mijn aanmeldingspapieren opgestuurd naar Stepwork. Ik heb erg veel zitten twijfelen om deze stap te maken vanaf het moment dat ik mezelf accepteerde, het voelde als een laatste bariere voordat ik niet meer terug kan naar vroeger.

Beetje stomme gedachte, dat weet ik. Het was geen bariere, want ik kan op elk moment het traject stoppen. En ik kon allang niet meer terug naar vroeger, naar mezelf voor de gek houden en denken dat ik gewoon een man ben die raar is, want ik was ongelukkig en op weg mezelf alleen maar ongelukkiger te maken, en ik weet waar die weg eindigt, want ik ben er al eens dicht bij in de buurt geweest.

Maar ik moet zeggen dat ik nu wel bang ben, bang waar dit pad eindigt, bang aan wat ik allemaal kwijt raak, wat het me gaat kosten. Want ik heb helemaal niet duidelijk wat ik wil dat het me opbrengt behalve geluk. dus kan ik me niet focussen op het positieve, en blijft het negatieve over.

In ieder geval heb ik weer een stap kunnen zetten, met kennis van zaken mede dankzij jullie, dus bedankt!
Praktisch gezien, wordt het nog wel interessant, aangezien ik een naturapolis heb, en nu nog niet kan overzetten naar een restitutiepolis, pas bij de jaarwisseling. Maar dat overkom ik uiteindelijk ook wel, daar ben ik zeker van!
Relax, these things take time
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Wat is de juiste 1e stap?

Bericht door Anon20190508 »

De meeste mensen bij Stepwork zijn trouwens getraind in nog meer dan alleen maar genderzaken, dus naar mijn gevoel kan je ook bij je psycholoog daar terecht voor andere problemen. Heb ook zelf vanaf het begin gezegd: als ik nou niet trans blijk te zijn zit er nog steeds iets verkeerd, en daar kunnen ze me bij Stepwork ook mee helpen. :)
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

πŸ³οΈβ€πŸŒˆ #femaletotwink πŸ³οΈβ€πŸŒˆ
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Wat is de juiste 1e stap?

Bericht door Ylse »

Sam_Argos schreef: ↑27 feb 2019, 18:48
Praktisch gezien, wordt het nog wel interessant, aangezien ik een naturapolis heb, en nu nog niet kan overzetten naar een restitutiepolis, pas bij de jaarwisseling. Maar dat overkom ik uiteindelijk ook wel, daar ben ik zeker van!
Je zou je verzekeraar kunnen benaderen met de vraag of je je naturapolis nog kan overzetten naar een restitutiepolis. Omdat je upgrade kan het zijn dat ze daar wel akkoord mee gaan. Niet geschoten is altijd mis.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France