Nieuwe chat! Zie dit topic.

Nieuwe kliniek voor genderchirurgie

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuwe kliniek voor genderchirurgie

Bericht door Emma »

Lijkt me dat een door een BIG-geregistreerde psychotherapeut ondertekende verklaring voldoende zou moeten zijn. Schoenmaker blijf bij je leest.

Verder wel goed dat er alternatieven komen voor het VUmc, waar dezelfde Bouman het vak heeft geleerd.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Milan070
Berichten: 195
Lid geworden op: 18 jan 2015, 18:17
Gender: Trans FtM
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe kliniek voor genderchirurgie

Bericht door Milan070 »

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/129635 ... zicht.html

Zelfde chirurg als nu met Bouman gaat werken
Gebruikersavatar
Daniet
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2018, 21:34
Gender: Trans FtM

Re: Nieuwe kliniek voor genderchirurgie

Bericht door Daniet »

Misschien bedoelen ze meer dat het een verwijzing van een genderteam moet zijn (en dat ze dat dus nakijken) en niet dat het van psycholoog hutjemutje komt die geen seksuologie heeft gestudeerd en eigenlijk een cliënt alleen simpelweg doorverwijsd?

Dat lijkt me niet een 'extra drempel'. Maar dan ben ik aan het invullen en das ook niet goed...
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Nieuwe kliniek voor genderchirurgie

Bericht door AJpoekie »

Goed dat er een extra kliniek komt!
Maar er zitten idd nog wat haken en ogen aan.

Als je het bericht van Transvisie leest, dan klinkt het wel wat omslachtig, met name dit
"Gender Clinic is gevestigd in Bos en Duin (tussen Zeist en Amersfoort), maar heeft ook een poli voor intakes in het centrum van Haarlem. Instroom van cliënten van alle psychologenpraktijken/GGZ-instellingen is mogelijk. Gender Clinic doet wel een check op het vooronderzoek. Gender Clinic doet dat niet zelf, maar laat dat door Mutsaertsstichting (Genderteam Zuid Nederland) en VUmc doen. In beginsel is dit een dossier-intake en alleen als er belangrijke vragen zijn, komt er nog een intakegesprek met een psycholoog. Zo niet, dan is de intake meteen bij de chirurg. De verwachting is dat de dossier-intake in veel gevallen voldoende is".

Ik zou het ook niet heel prettig vinden als een ander GGZ instelling nog eens naar mijn dossier gaat kijken, als ik bijv. al een verwijzing zou hebben voor zo'n operatie van Stepwork. Niet dat ze het per definitie niet mogen lezen van mij, maar het is gewoon niet nodig.

Dit lijkt mij juist heel belemmerend/vertragend werken.
Vooral als er dan nog een intakegesprek komt met een psycholoog als ze je dossier niet voldoende vinden. Met welke psycholoog voer je dat gesprek dan? Je hebt toch al je eigen behandeld psycholoog... Dan gaat alles weer langs elkaar heen..

Ben benieuwd als we meer info hebben.
Het is natuurlijk sowieso positief dat er een extra kliniek komt waar operaties kunnen worden uitgevoerd, dit is wel nodig met alle wachttijden.
Maar de info die ik nu lees, word ik zelf niet echt warm van. Wellicht, als je al in behandeling bent bij de VUMC en Genderteam Zuid-Nederland dan is het prima te doen, want daar werken ze mee samen.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Nieuwe kliniek voor genderchirurgie

Bericht door Anon20200101 »

AJpoekie schreef: 31 mar 2019, 12:13 Ik zou het ook niet heel prettig vinden als een ander GGZ instelling nog eens naar mijn dossier gaat kijken, als ik bijv. al een verwijzing zou hebben voor zo'n operatie van Stepwork. Niet dat ze het per definitie niet mogen lezen van mij, maar het is gewoon niet nodig.

Dit lijkt mij juist heel belemmerend/vertragend werken.
Vooral als er dan nog een intakegesprek komt met een psycholoog als ze je dossier niet voldoende vinden. Met welke psycholoog voer je dat gesprek dan? Je hebt toch al je eigen behandeld psycholoog... Dan gaat alles weer langs elkaar heen..
Uit mijn eigen traject herinner ik me nog dat, toen we spraken over waar HRT en/of SRS te doen, dat omdat ik extramuraal (buiten het VUmc om) mijn diagnostiek deed, mijn gestelde diagnose dan niet zou leiden tot het kunnen overslaan (of zelfs maar verkorten?) van de diagnostische fase binnen het VUmc, als ik er voor zou kiezen om binnen het VUmc de medische fase te willen doen.
En toen ik vanwege over de kop gaan van PII naar een vervangende therapeut op zoek was, wilde De Vaart ook niet de al gestelde diagnose overnemen.
Stepwork was daartoe wel bereid.
Kennelijk is dit dus een wat breder probleem; dat de verschillende transgender zorg instellingen qua acceptatie van elkaars diagnose niet zo goed samenwerken als we zouden willen.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Nieuwe kliniek voor genderchirurgie

Bericht door Alice »

Grappig eigenlijk, iedereen is bekend met de WPATH voorschriften om in aanmerking te komen voor gender aanpassende operaties en dan nog verbaast zijn dat er ze zich bij de nieuw te openen kliniek zich duidelijk daaraan houden zoals alle andere klinieken/ziekenhuizen zich daar ook aan houden.

Ook is het zo dat hoewel er geen schep toezicht op die (gender)ziekenhuizen meer bestaat is het nog wel zo is dat er met Argusogen door bepaalde politieke partijen gekeken wordt om om een misstap (bijvoorbeeld het niet niet navolgen van de WPATH voorschriften) de kliniek/ziekenhuis te kunnen sluiten.

Wel had die regel het op een andere wijze beschreven kunnen worden.

https://www.wpath.org/
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuwe kliniek voor genderchirurgie

Bericht door Emma »

Nou ja, er is natuurlijk een verschil tussen een getekende verklaring en het complete dossier. Als ze genoegen nemen met het eerste is er inderdaad geen verschil. Willen ze inzage in het dossier is dat toch net een stap verder dan de SOC voorschrijven.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Nieuwe kliniek voor genderchirurgie

Bericht door Alice »

Zoals ik het begrepen heb, ze nemen normaal gesproken genoegen met de getekende verklaring -en en als ze deze niet vertrouwen willen/gaan ze het dossier opvragen,. Bij het opvragen ben je zelf bij daar je hiervoor toestemming moet geven en dan is het aan jou om door te gaan of niet.
Ik geloof niet dat je met een verklaring die geschreven is met Comic Sans lettertype en op de achter grond groene eenhoorns met roze zeekoeien enige kans maakt.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Nieuwe kliniek voor genderchirurgie

Bericht door Anon20190508 »

Alice schreef: 31 mar 2019, 15:29 Ik geloof niet dat je met een verklaring die geschreven is met Comic Sans lettertype en op de achter grond groene eenhoorns met roze zeekoeien enige kans maakt.
Shit, nou, daar gaat mijn idee om mijn verklaring wat op te fleuren...
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: Nieuwe kliniek voor genderchirurgie

Bericht door JustMe »

Alice schreef: 31 mar 2019, 15:29 Zoals ik het begrepen heb, ze nemen normaal gesproken genoegen met de getekende verklaring -en en als ze deze niet vertrouwen willen/gaan ze het dossier opvragen,. Bij het opvragen ben je zelf bij daar je hiervoor toestemming moet geven en dan is het aan jou om door te gaan of niet.
Ik geloof niet dat je met een verklaring die geschreven is met Comic Sans lettertype en op de achter grond groene eenhoorns met roze zeekoeien enige kans maakt.
Waar staat in de wpath adviezen dat men voor operaties je moet laten onderzoeken of de ggz instelling wel goed hun werk hebben gedaan? Met wpath heeft dit echt niets te maken.

Volgens het laatste bericht bij transvisie willen ze toch echt het dossier laten onderzoeken, door de Mutsaerts stichting of het VU (Kennelijk hebben ze bij het vu nog tijd over). Het lijkt me ook niet dat je aan een verklaring kan zien hoe het traject is door lopen. Maar wellicht kijken ze inderdaad wel of het lettertype aan hun standaarden voldoet.

Ik vraag me ook af of de kliniek zelf de kosten gaat dragen, maar ik vrees van niet.

Uiteindelijk bepaal je zelf of de onderzoekende partij toegang wilt geven tot je dossier, iedereen moet dat voor zich zelf bepalen. Niks mot, maar dan zal je waarschijnlijk wel verder moeten gaan kijken.