Problemen communicatie ziekenhuis

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Daniet
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2018, 21:34
Gender: Trans FtM

Problemen communicatie ziekenhuis

Bericht door Daniet »

Ik ben in behandeling bij Stepwork Rotterdam (hoorde dat meer mensen hier zaten?). Ik heb het diagnostisch traject doorlopen, naam veranderd,second opinion, alles, was klaar in januari. Ging voor mijn gevoel allemaal lekker snel.

Maar nu ligt mijn verwijsbrief voor de endocrinoloog nu al een tijdje in het ziekenhuis en ik hoor NIKS.

Ik heb gebeld naar t ziekenhuis (1e keer), konden mijn afspraak niet vinden jadajada, heel gedoe. Naar afdeling doorverbonden. Daar ook niks. Situatie uitgelegd en eindelijk ging er een lichtje aan. Blijkt dat ik op een stapel fax papieren ligt. En dat ze maar 1 persoon per maand/week (ik kan oprecht niet meer herinneren wat ze zeiden) oproepen(?). Ik snapte er niet veel van, maar de mevrouw aan de telefoon wist het ook niet, was niet haar werk. Haar collega deed het en die kwam /morgen/ terug van vakantie. (Dit was op een maandag)

Ik besluit nog eens terug te bellen paar weken later (op een dinsdag, dan werkt ze lijkt mij). Dus ik weer bellen, vraag meteen doorverbonden te worden aan afdeling endocrinologie. "Gaat het om een afspraak?" Ik: "euh ja?" "Dan verbind ik je door naar het afspraken bureau" NATÚÚRLIJK kunnen ze me daar niet vinden (ik ben eerder in dit ziekenhuis geweest en heb andere afspraken gehad daar, maar niet bij endocrinoloog). Dus wéér doorverbonden naar afdeling endocrinologie. Opnieuw, ze kunnen me niet vinden. Zeggen dat ik nog maar een keer naar Stepwork moet gaan en opnieuw verwijzing laten sturen (ja dikke lul zeg geez). Dus ik zeggen dat ik eerder heb gebeld (had ik misschien beter niet kunnen zeggen) en dat het op een stapel voor fax lag.
"nou kan het niet vinden hoor! Ik bel je terug" Wordt terug gebeld met t antwoord dat ze m'n verwijzing /gevonden/ hebben en dat ze er dus aan werken. Ik moet maar "gewoon geduld hebben", want op de vraag hoelang ze schatten dat het nog gaat duren, hebben ze geen antwoord. Bedenk ook even dat dit met zo'n toon gezegd wordt van 'niet zeuren, we hebben het al druk genoeg, je bent alleen maar lastig'

Logischerwijs, ik ben PISSED!!!! Maarrr ik ben ook vreeselijk slecht in confrontatie en het voeren van telefoon gesprekken (que sociale/faalangst hier).

Dus nu mijn vraag: wat kan ik het beste doen? Hebben andere mensen ervaringen hiermee?
  • >>> enerzijds ben ik bang dat als ik nog een keer bel (of mijn vriendin laat bellen, zij kan wel haaien), ze alleen maar chagrijnig worden en er nog langer over gaan doen, of me stiekem onderaan de stapel schuiven
  • >>> Of kan ik beter naar Stepwork mailen met mijn verhaal, vragen of ze me kunnen doorverwijzen naar een ANDER ziekenhuis? Is dat uberhaupt mogelijk, geen idee?
  • >>> Of zit ik me gewoon aan te stellen, zijn dit de standaard wachttijden? En moet ik inderdaad "gewoon geduld hebben"


tl;dr > Ik ben in januari doorverwezen naar het ziekenhuis om hormoonbehandeling te beginnen. Nergens nooit bericht gehad van ziekenhuis. Meerdere malen gebeld. Konden verwijzing eerst niet vinden. En werd me verteld dat ik geduld moet hebben. Ze weten niet wanneer mijn behandeling begint. Help!
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Bericht door Anon20190508 »

Ik zou Stepwork even mailen en je situatie uitleggen (nadruk leggen op hoe lang je al wacht), misschien willen zij het ziekenhuis dan even flink porren voor duidelijkheid. :)
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Bericht door Anon20200101 »

Ik lees in steeds meer topics dat de HRT fase steeds vaker te maken heeft met een wachtlijst.
Dat kan, en mag, maar dan verwacht je ook dat er wordt gesteld hoe lang die wachtlijst is zodat je weet waar je aan toe bent.
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Bericht door AJpoekie »

Wat een gedoe zeg....

Ik had vrijdag de brief op de post gedaan (met de verwijzingen) en maandag al gebeld of ie was aangekomen.
Bij mij was de mevrouw die ik belde uiterst vriendelijk, ze ging meteen kijken. Tot mijn verrassing was de brief er al, heeft ze me meteen ingeschreven in het ziekenhuis en toen heb ik zelf heel concreet de vraag gesteld: wanneer is de eerste plek vrij voor een afspraak?
(i.p.v hoe lang de wachttijd was). Misschien komt de vraag op hetzelfde neer, maar het is dan misschien voor hun wel makkelijker antwoord te geven (ze kunnen gewoon in de agenda kijken wanneer de endocrinoloog tijd heeft).
Ze ging meteen kijken, noemde wat data waarvan ze zag dat die vrij waren. Maar ze kon me niet vertellen of ik een van die data zou krijgen, want de endocrinoloog moest de papieren nog inzien en ik zou wel een brief ontvangen. Echter, ik kreeg maar geen brief en heb toen nog een keer gebeld. Toen bleek dat ik allang stond ingepland, maar de brief nooit was aangekomen (er gaat nog wel eens wat mis met de post, no offense, want ik ben zelf ook postbode geweest). Ze heeft meteen een nieuwe brief op de post gedaan, die heb ik gelukkig wel ontvangen.

Ze zullen je nooit stiekem onderaan schuiven of je langer laten wachten, maar ik snap dat je daar bang voor bent.

Ik zou eens op een andere dag proberen te bellen, wellicht dat je dan een andere/vriendelijkere medewerker aan de telefoon krijgt.
Aangeven dat je begrijpt dat je moet wachten, maar het toch heel fijn vindt om te weten waar je aan toe bent (even wat empathie kweken, duidelijk maken dat een indicatie echt belangrijk is voor je, omdat je zo graag met de HRT wil beginnen) en of ze kan kijken wanneer de eerste plek vrij is voor een eventuele afspraak.

Als ze zo lastig blijven doen, kan je vragen of je psycholoog van Stepwork eens willen bellen om naar de wachttijden te informeren.
Eventueel kan je op hun website kijken, daar staat ook vaak wel een indicatie met wachttijden. (Bij het ziekenhuis in Den Haag duurt het in totaal 3 maanden, ik moet nog 6 weken).

Zo'n periode waarin je maar niets weet, is gewoon klote.
Hoop dat je snel wat duidelijkheid krijgt.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Bericht door Sander »

Weet iemand uit welke ziekenhuizen je kunt kiezen via Stepwork?
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Bericht door Anon20230219 »

Tja de wachtlijsten voor de HRT worden ook langer en langer, ik heb mij echt 14 weken moeten verbijten tot ik eindelijk aan de beurt mocht zijn.
Er was een alternatief voor mij welke 4 weken eerder kon maar ook veel meer reistijd..
Ik heb de 4 weken er nog maar bij genomen want die reiskosten komen op mijn eigen bordje terecht.
Niet alleen de start van HRT duurt lang maar de controles worden opgerekt naar 4 maanden in mijn geval.

Als je wilt weten welke ziekenhuizen Stepwork een contract heeft kan je het beste even contact met ze opnemen..
Het HAGA loopt zo zachtjes aan zichzelf voorbij :(
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Bericht door Anon20230219 »

Lisa1973 schreef: 29 mar 2019, 23:48 Tja de wachtlijsten voor de HRT worden ook langer en langer, ik heb mij echt 14 weken moeten verbijten tot ik eindelijk aan de beurt mocht zijn.
Er was een alternatief voor mij welke 4 weken eerder kon maar ook veel meer reistijd..
Ik heb de 4 weken er nog maar bij genomen want die reiskosten komen op mijn eigen bordje terecht.
Niet alleen de start van HRT duurt lang maar de controles worden opgerekt naar 4 maanden in mijn geval.

Als je wilt weten welke ziekenhuizen Stepwork een contract heeft kan je het beste even contact met ze opnemen..
Het HAGA loopt zo zachtjes aan zichzelf voorbij :(
Ga mijzelf even qouten want ik kan het bericht niet meer aanpassen maar de controles lopen gewoon rond de 3 maanden.
Iemand was zo vriendelijk mij daar enkele malen op te wijzen dat ik moet leren rekenen en tellen.
Bij deze mijn correctie op mijn eigen berichtje.
De rest van het bericht klopt gewoon wel.

Lisa
Gebruikersavatar
Daniet
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2018, 21:34
Gender: Trans FtM

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Bericht door Daniet »

Dank voor jullie berichten. Ik weet (ondertussen) dat het gewoon een lange wacht is, en dat ik inderdaad 'gewoon geduld moet hebben', wat ik niet heb helaas xD

Maar het helpt niet dat ik geen duidelijkheid hebt en letterlijk ergens op een stapeltje ligt die kennelijk steeds kwijtraakt..

@Sander Ik heb zelf nooit een keuze gekregen voor ziekenhuizen, dit is degene dichtst bij mijn huis, ik denk dat ze daarop kijken

Ik zal nu nog even afwachten, en anders weer eens contact opnemen met Stepwork en kijken of zij wat kunnen regelen
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Bericht door Anon20200101 »

Hoe het met Stepwork zit, weet ik niet, voor andere instanties wat beter:
De Vaart > Enschede
T-cendent > Arnhem, Den Haag, Eindhoven.

Het Haga in Den Haag heeft uiteraard ook te maken (waarschijnlijk meer dan andere ziekenhuizen in het land) met concentratie van mensen; woon je in de randstad, dan is Den Haag (als je buiten het VU om in behandeling bent) de meest voor de hand lilggende plek
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Bericht door AJpoekie »

Daniet, het is wel handig om te weten dat ziekenhuizen je niet als patiënt willen aannemen als je niet binnen een bepaalde straal van het ziekenhuis woont. Ze kijken daarvoor gewoon naar je postcode (dat zei mijn therapeut).
Ligt er dus echt aan waar je woont, of je eventueel naar een ander ziekenhuis doorverwezen kan worden (zelfs al zou jij dat wel oké vinden, ondanks langere reistijd, meer kosten, etc.).
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me