Problemen communicatie ziekenhuis

Psychologen en procedures
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Bericht door Anon20200101 »

AJpoekie schreef: 30 mar 2019, 17:06 Daniet, het is wel handig om te weten dat ziekenhuizen je niet als patiënt willen aannemen als je niet binnen een bepaalde straal van het ziekenhuis woont. Ze kijken daarvoor gewoon naar je postcode (dat zei mijn therapeut).
Ligt er dus echt aan waar je woont, of je eventueel naar een ander ziekenhuis doorverwezen kan worden (zelfs al zou jij dat wel oké vinden, ondanks langere reistijd, meer kosten, etc.).
Dit geldt misschien in principe voor ALLE ziekenhuizen en andere zorginstellingen, maar hoeveel daarvan beroepen zich daadwerkelijk op dit voorrecht?
Ik heb nu vanaf 2002 mijn eigen verzekeringpolis, voorheen zat ik bij mijn ouders erin, of woonde ik in het buitenland, en heb nog geen enkele keer zelfs maar een strubbeling gehoord van een zorginstelling hierover.

Het is in beel grotere mate afhankelijk van zowel je verwijsbrief, je verzekeringspolis (natura vs restitutie), en een stuk minder of er dichter bij je in de buurt dezelfde behandeling wordt aangeboden.
Ik heb een restitutiepolis, en woon letterlijk op kruipafstand van een ziekenhuis (en heb er dan nog eens zo'n 30 - buitenpoli's en kinderziekenhuizen niet meegerekend - op kortere afstand van me dan Haga of Maxima), maar daar kan ik voor HRT (binnen transgender traject) niet terecht.
Laatst gewijzigd door Anon20200101 op 30 mar 2019, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Bericht door Alice »

Ik was in de veronderstelling dat dit alleen voor huisartsen geld i.v.m. rijtijd huisbezoek patiënt.

Toen ik in N-Brabant woonde kon ik behandeld worden in een Enschedee's ziekenhuis, is niet door gegaan omdat ik geen vertrouwen had in de kennis en kunde van die chirurg daar.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Bericht door Anon20200101 »

Ja, huisartsen en tandartsen maken hier wel geregeld gebruik van; voor ziekenhuizen heb ik dit nog niet gehoord of meegemaakt, als is me wel bekend dat binnen de transgenderzorg het UMCG in Groningen er een postcodebeleid op nahoudt/nahield.
(is dit nog steeds zo? Ik heb een paar weken geleden gesproken met iemand op 30 autominuten van het VUmc vandaan die in het UMCG wordt behandeld)
Daniet
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2018, 21:34
Gender: Trans FtM

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Bericht door Daniet »

Ik heb ook gekeken naar mogelijkheid om in UMCG voor een behandeling te gaan. Ik ben een randstadter en ze deden daar soort van moeilijk over "Het is niet eerlijk voor de mensen in Groningen" Die snap ik nog steeds niet. Maar ze hebben me niet geweigerd.

Had daarna Stepwork gevonden en 3 uur reizen was toch wel een beetje veel, maar het had in principe gekunt
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Bericht door Anon20190508 »

Daniet schreef: 30 mar 2019, 21:05 Ik heb ook gekeken naar mogelijkheid om in UMCG voor een behandeling te gaan. Ik ben een randstadter en ze deden daar soort van moeilijk over "Het is niet eerlijk voor de mensen in Groningen" Die snap ik nog steeds niet. Maar ze hebben me niet geweigerd.

Had daarna Stepwork gevonden en 3 uur reizen was toch wel een beetje veel, maar het had in principe gekunt
Ik reis af en toe ook 2 uur heen en 2 uur terug voor 3 kwartier praten dat voor mijn gevoel weinig toevoegt aan mijn voortgang enzo, maar ach. Plan verder gewoon niks in die dag.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Bericht door Sander »

Ik zat net even te kijken.
Ik heb een verzekering met vrije zorgkeuze. Alle endocrinologen benoemd in het rapport van de kwartiermaker staan ook gecontracteerd bij mijn verzekeraar. Ik zou dus zelf moeten kunnen kiezen.

HAGA is hemelsbreed dichterbij, maar Schiedam is minder reistijd. Als het hier 3-4 maanden duurt tot intake en ergens in Limburg 3 weken, dan maar wat langer in de auto 😉
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Bericht door AJpoekie »

LauraHeleneN schreef: 30 mar 2019, 17:37
Dit geldt misschien in principe voor ALLE ziekenhuizen en andere zorginstellingen, maar hoeveel daarvan beroepen zich daadwerkelijk op dit voorrecht?
Ik heb nu vanaf 2002 mijn eigen verzekeringpolis, voorheen zat ik bij mijn ouders erin, of woonde ik in het buitenland, en heb nog geen enkele keer zelfs maar een strubbeling gehoord van een zorginstelling hierover.

Het is in beel grotere mate afhankelijk van zowel je verwijsbrief, je verzekeringspolis (natura vs restitutie), en een stuk minder of er dichter bij je in de buurt dezelfde behandeling wordt aangeboden.
Ik heb een restitutiepolis, en woon letterlijk op kruipafstand van een ziekenhuis (en heb er dan nog eens zo'n 30 - buitenpoli's en kinderziekenhuizen niet meegerekend - op kortere afstand van me dan Haga of Maxima), maar daar kan ik voor HRT (binnen transgender traject) niet terecht.
Ik weet niet of ziekenhuizen zich daar daadwerkelijk op beroepen.
Ik wilde alleen aangeven wat ik van mijn therapeut had gehoord, dat kan voor Daniet misschien helpen in zijn research (door contact op te nemen met zo'n ziekenhuis).

Zelf heb ik gewoon genoegen genomen met het ziekenhuis waar Stepwork me naar wilde verwijzen, wist ook niet echt wat ik anders kon. Had toen wel even gevraagd hoe dat zit met mijn vrije zorgkeuze (ook restitutie), maar ja dan moet je een endocrinoloog vinden die dit wil doen en dat willen er blijkbaar maar weinig. Maar nu lees ik van Sander dat er in het rapport van de kwartiermaker een aantal endocrinologen op een rijtje staan. Dat is wel goed om te weten. Dan kan je ook zelf het heft wat meer in handen nemen.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Mingus
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 apr 2018, 16:27
Gender: Trans FtM

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Bericht door Mingus »

Heb precies hetzelfde hier. Twee maanden geleden doorverwezen naar het HAGA door Stepwork. Belde vandaag naar het HAGA, en ze kunnen mij of de brief nergens vinden en zeggen dat ik contact moet opnemen met stepwork. Wacht nu dus weer het antwoord af van Alwin Man (die mij heeft doorgestuurd.)


Verstuurd vanaf mijn FP2 met Tapatalk

Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Bericht door Ender »

In mijn ervaring werkt het het beste als je vriendelijk blijft en blijft stressen dat dit heel belangrijk voor je is, en dat je duidelijkheid wilt. Vooral niet boos worden. Ik snap je ongeduld, maar een boze aanpak werkt (meestal) averechts. De ziekenhuizen hebben ook hun eigen protocol, de receptionist kan er ook niks aan doen dat de verwijzing niet goed is aangekomen, etc. Wat voor mij het meest hielp is om de betreffende poli vriendelijk te mailen, dan kunnen ze terugmailen wanneer ze tijd hebben en heb jij de tijd om het bericht goed te verwoorden.

Wat betreft dat ziekenhuizen een bepaalde postcode radius hebben is denk ik grotendeels niet waar. Weet niet precies hoe dat zit bij het genderteam in het UMCG, maar ik sta gewoon op de wachtlijst bij Van Loenen in MC Bloemendaal en ik woon in regio Groningen. Ik weet ook van meerdere transmensen in het noorden die bij het VU komen voor behandeling. Dat zullen wel allemaal aparte regeltjes zijn per dingetje (screening/surgery/ondersteuning/etc) per ziekenhuis.
Plaats reactie