Nieuwe chat! Zie dit topic.

Wachten, wachten en langer wachten.

Psychologen en procedures
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Wachten, wachten en langer wachten.

Bericht door Anon20200101 »

AJpoekie schreef: 05 apr 2019, 10:16 @LauraHeleneN oké, bij mij aan de telefoon zeiden ze dat ze alleen op maandag- en dinsdagochtend mogelijkheden hadden voor afspraken. Wellicht geldt dat alleen voor de intake. Weet er verder ook het fijne niet van ;-)
Misschien dat dit per behandelaar verschilt. Ik heb juist het meeste contact met mijn endocrinoloog (Van Aken) op de vrijdag, ook intake was vrijdags.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Wachten, wachten en langer wachten.

Bericht door Anon20190501 »

Dokter Guy T'sjoen (hoofdendo in UZG) zegt zelf dat elke huisarts in staat is om HRT voor transpersonen voor te schrijven en op te volgen. Ze mogen dat ook. Het is tenslotte geen rocket science. Toch zijn het slechts uitzonderingen die dit doen. Ik schat in dat ze niet willen omdat ze niet durven. Het is tenslotte veel makkelijker om de paraplu open te trekken en te zeggen "da's mijn expertise niet, ga maar naar een genderteam".
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Wachten, wachten en langer wachten.

Bericht door Anon20200101 »

Ja, vanuit de wpath soc is heel duidelijk het hrt beleid te volgen, en door middel van regelmatige bloed controle dit goed te monitoren.
Ik heb hierover ook met mijn huisarts gesproken, maar die wilde niet zomaar wat doen, en kijkt/wijst naar het VUmc
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Wachten, wachten en langer wachten.

Bericht door Anon20230219 »

LauraHeleneN schreef: 05 apr 2019, 11:22 Ja, vanuit de wpath soc is heel duidelijk het hrt beleid te volgen, en door middel van regelmatige bloed controle dit goed te monitoren.
Ik heb hierover ook met mijn huisarts gesproken, maar die wilde niet zomaar wat doen, en kijkt/wijst naar het VUmc
Ja mijn huisarts heeft dezelfde mening, ik kan het wel doen maar.....ik vind het teveel gedoe :(
Gebruikersavatar
Daniet
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2018, 21:34
Gender: Trans FtM

Re: Wachten, wachten en langer wachten.

Bericht door Daniet »

^ Dit is precies wat ik bedoel.

Ik snap dat een HA dat dan niet zomaar wil gaan doen. Maar dan is t voor zo'n endo toch helemaal makkelijk? En diagnostische fase, prima, weet je. Maar daar ben ik doorheen dus waar is mijn T?! D:


Edit: ik heb overigens net met mn zorgverzekering gebeld voor wachtlijstbemiddeling. Niet om te bemiddelen, maar om te kijken of zij wel kunnen nagaan hoelang die wachttijd duurt.. Dus maak een update als ik meer weet
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Wachten, wachten en langer wachten.

Bericht door AJpoekie »

Daniet schreef: 05 apr 2019, 12:13 ^ Dit is precies wat ik bedoel.

Ik snap dat een HA dat dan niet zomaar wil gaan doen. Maar dan is t voor zo'n endo toch helemaal makkelijk? En diagnostische fase, prima, weet je. Maar daar ben ik doorheen dus waar is mijn T?! D:


Edit: ik heb overigens net met mn zorgverzekering gebeld voor wachtlijstbemiddeling. Niet om te bemiddelen, maar om te kijken of zij wel kunnen nagaan hoelang die wachttijd duurt.. Dus maak een update als ik meer weet
Goed idee van die wachtlijstbemiddeling!
Ben benieuwd, hoop dat je snel wat hoort van ze ;-)

Ik heb werkelijk geen idee wat voor rol een zorgverzekeraar in zoiets kan spelen, maar lees daar wel telkens dingen over dat als de wachttijden langer zijn dan x weken je wachtlijstbemiddeling kan proberen.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Wachten, wachten en langer wachten.

Bericht door Anon20200101 »

Die wachtlijstbemiddeling heeft vooral te maken met zorg die volgens de Treeknorm-gerelateerde zorg.
De transgender zorg valt daar niet onder.
Maar, niet geschoten, altijd mis. Zou toch wat zijn, als je via deze achterdeur ineens van je 70 weken wachtlijst af zou kunnen komen.
Gebruikersavatar
Daniet
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2018, 21:34
Gender: Trans FtM

Re: Wachten, wachten en langer wachten.

Bericht door Daniet »

Nog geen update, maar bij het bellen heb ik mn situatie uitgelegd. Wat ze voornamelijk doen, is kijken naar ziekenhuizen e.d. in de omgeving die bv ook zouden kunnen behandelen. T gaat dus meer om het beter verspreiden van de zorg.
Ze had me andere voorbeelden gegeven van ziekenhuizen waar ik terecht kon, maar vond t ook raar dat ziekenhuis waar ik zat zolang erover deed, omdat hun wachttijd veel korter wordt aangegeven.

Kortom, ziekenhuizen komen weg met lange wachtlijsten als ze de zorgverzekeraar gewoon niet de juiste nummers doorgeven én transgenders zijn weer het poepgat van de samenleving, en worden dus minder vaak geholpen dan andere mensen?

Anyway, die vrouw van de wachtlijstbemiddeling was écht aardig en begripvol, hopelijk krijgt zij meer voor elkaar
Gebruikersavatar
Daniet
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2018, 21:34
Gender: Trans FtM

Re: Wachten, wachten en langer wachten.

Bericht door Daniet »

LauraHeleneN schreef: 05 apr 2019, 12:25 Die wachtlijstbemiddeling heeft vooral te maken met zorg die volgens de Treeknorm-gerelateerde zorg.
De transgender zorg valt daar niet onder.
Maar, niet geschoten, altijd mis. Zou toch wat zijn, als je via deze achterdeur ineens van je 70 weken wachtlijst af zou kunnen komen.
Nee dat was ook niet mijn intentie xD ik sluit netjes achteraan aan. Maar als zij bemiddelen, krijgen zij misschien ook een antwoord over wachttijden uit die poliklinieken...
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Wachten, wachten en langer wachten.

Bericht door AJpoekie »

Oké, dat klinkt wel goed Daniet!
Overigens zijn zorgverzekeraars meestal heel vriendelijk, ze willen je niet kwijt :P
Ik kreeg gisteren gewoon een nieuwe zorgpas opgestuurd, terwijl ik ze er nog niet eens over gebeld had (scheelt weer wat geregel, wilde het pas doen als ik dan dinsdag eindelijk officieel mijn nieuwe rijbewijs en paspoort heb).

Wel had ik een keer wat gedoe met een ziekenhuis die een behandeling met een bepaalde prestatiecode had ingevoerd, waardoor ik het niet vergoed kreeg, terwijl als ze dat even zouden veranderen, zou ik het wél vergoed krijgen. Toen ook gebeld met mijn zorgverzekeraar en zij waren top! Echt mega vriendelijk en zij hebben het ziekenhuis nog gebeld voor me, omdat de medewerkers van het ziekenhuis mij weigerden te helpen. Uiteindelijk het geld nooit teruggekregen want Slotervaart ging failliet. Maar toch, hun service heb ik enorm gewaardeerd.

Laat maar weten als je meer info hebt ;-)
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me