Nieuwe chat! Zie dit topic.

Kom ik er wel!

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Lovely Andrea
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2019, 21:24
Gender: Vrouw

Kom ik er wel!

Bericht door Lovely Andrea »

Hoi iedereen,

Ik wil even wat aan jullie vragen, en misschien is het antwoord wel te vinden hier in het forum, maar omdat ik nog niet door alle onderwerpen heen gegaan ben, start ik een nieuw draadje.
Mijn grote wens is om de rest van mijn leven als vrouw te mogen leven, maar ik vraag mij af of ik daar het groene licht wel voor krijg van de medici.

Even iets over mijn situatie:
Ik ben getrouwd en heb een dochter van 19, en de wil om Andrea te kunnen zijn, zit zeer diep, maar de afgelopen jaren, kan ik veel minder vaak Andrea zijn, dan ik zou willen.

In de periode dat mijn dochter nog op de basisschool zat en dus hele dagen op school zat, en ik bij mijn vorige baas wekelijks een paar dagen kon thuiswerken, was dat heerlijk, want tijdens die dagen zat ik dan als Andrea achter mijn laptop mijn werk te doen. En dat ging jaren zo door. Tot het moment dat mijn dochter naar het middelbaar ging, en een rooster kreeg met wisselende tijden, die ervoor zorgde dat ze, op de dagen dat ik nog thuiswerkte, de mogelijk om mijzelf te kunnen zijn, wel zeer inperkte. Soms waren er dagen dat ze een studiedag had, of dagen dat ze naar school ging, maar dan waren er uren uitgevallen en werd er op school iets geregeld, zodat ze eerder (veel) eerder naar huis kwam, en ik als een speer naar de slaapkamer moest om mij gauw om te kleden en mijn gezicht te ontdoen van make up. Vorig jaar heb ik mijn dochter verteld dat ik verder zou willen leven als vrouw, maar daar heeft ze het zeer moeilijk mee. Ook mijn vrouw heeft het er moeilijk mee, sinds het moment dat ik het haar had verteld, was in 2008, is ze bezig om het meer en meer een plekje te gaan geven, en hiervoor hebben we de hulp ingeroepen bij transsupport van Humanitas

Door dit allemaal heb ik vaak moeten omgaan met teleurstellingen en heb het nu ook geleerd om er mee om te gaan.
Dus nu terugkomend op mijn vraag.
Omdat ik weet om te gaan met teleurstellingen en daardoor ook niet erg lijd, natuurlijk dwalen mijn gedachtes weleens af, en als de zon schijnt, dan is de drang naar het dragen van een jurk er wel, maar daar blijft het dan ook wel bij, vraag ik me af of ik dan wel in transitie mag, wat ik echt wel dolgraag wil.

Dus zal dit genoeg zijn voor het groene licht??
ik ben wie ik ben, maar ik weet wie ik wil zijn
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Kom ik er wel!

Bericht door Anon20190508 »

Dit zou geen probleem moeten zijn, Andrea :) maar voordat je je hierover zorgen maakt zou ik mezelf eerst inschrijven voor een wachtlijst van een gender team. Dit kan namelijk heel lang duren, en voordat je groen licht krijgt zal je toch eerst door de diagnostische fase heen moeten. Tijdens die fase word er gekeken naar of een transitie wel het beste is voor jou en of je echt kampt met gender dysforie of dat er iets anders aan de hand is.
Ik denk dus dat wat je hier hebt opgeschreven geen probleem zou moeten zijn voor je kansen op groen licht :)
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Kom ik er wel!

Bericht door Anon20200101 »

Zoals Eros schrijft, dat groene licht kan pas komen ná afronding van de diagnostische fase, en dat zal vooral afhankelijk zijn van het "hoe, wat, en waarom" van wat er zich binnen jou afspeelt, en minder (ik zou geneigd zijn om "niet" te zeggen, maar ik ben geen zorgverlener) van wat jouw omgeving wil/vindt/voelt; al is een succesvolle transitie zeker wél mede-afhankelijk van je sociale vangnet.

Waar Eros dat "heel lang duren" benoemt, dat is een capaciteitsprobleem, en absoluut niet een "oordeel" over jouw situatie.
Het duurt dus lang (het kan zomaar tot 2 jaar) duren, voordát je überhaupt kan beginnen met de diagnostische fase. Hoe snel of langzaam die fase dan duurt, dat is dan aan jou en je behandelaar.

Hier is een lijst van de (bekende) behandelaars. (je kan per behandelaar de gemiddelde wachttijd vinden op de betreffende websites).
VUmc en Stepwork zijn het populairst, maar hebben vanwege dat eerdergenoemde capaciteitsprobleem ook de langste wachtlijst.
Gebruikersavatar
Lovely Andrea
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2019, 21:24
Gender: Vrouw

Re: Kom ik er wel!

Bericht door Lovely Andrea »

Hi LauraHelene en Eros,

Dank je voor jullie berichtjes, dit maakt met toch iets zekerder over mijn kansen. Natuurlijk zal de diagnostische fase daarin doorslaggevend zijn.
Voordat ik uiteindelijk de stap neem om een verwijsbriefje te halen, is afhankelijk van mijn vrouw en dochter, ik wil echt dat ze achter me staan.
Maar aan de andere kant, als ik zo lees dat de wachttijden zo giga zijn, dan moet ik niet te lang wachten om die brief te halen, want ik denk dat mijn vrouw en dochter binnen die tijd toch wel de keuzes moeten hebben gemaakt, of ben ik nu te egoïstisch.
ik ben wie ik ben, maar ik weet wie ik wil zijn
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Kom ik er wel!

Bericht door Anon20190508 »

Lovely Andrea schreef: 28 apr 2019, 15:01 Hi LauraHelene en Eros,

Dank je voor jullie berichtjes, dit maakt met toch iets zekerder over mijn kansen. Natuurlijk zal de diagnostische fase daarin doorslaggevend zijn.
Voordat ik uiteindelijk de stap neem om een verwijsbriefje te halen, is afhankelijk van mijn vrouw en dochter, ik wil echt dat ze achter me staan.
Maar aan de andere kant, als ik zo lees dat de wachttijden zo giga zijn, dan moet ik niet te lang wachten om die brief te halen, want ik denk dat mijn vrouw en dochter binnen die tijd toch wel de keuzes moeten hebben gemaakt, of ben ik nu te egoïstisch.
Egoïstisch? Nee. Maar ik raad toch aan om het inderdaad voor die tijd al aan te stippen. Als je de transitie samen ervaart, dan is de kans op acceptatie en begrip veel groter dan als je straks al ruim in de wachttijd zit en ineens het roer omgooit. En wie weet kunnen zij je ook wel goede hulp bieden die je niet van online volk krijgt :)
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Kom ik er wel!

Bericht door Anon20200101 »

Wat @Eros inderdaad aanstipt, als je hen betrekt in je transitie (zodra je je daar zelf veilig bij voelt), en hen de kans geeft om daar deel van uit te maken, dat ze de transitie MET je kunnen en willen en durven te doen, dan is er meer kans op hier SAMEN doorheen komen, in vergelijking met ze ineens, nadat je een vastgestelde diagnose hebt, op de hoogte stelt dat je nu 'zo bent en daarmee klaar'.

De kans bestaat zeker dat een relatie strandt tijdens een transitie (is mij ook gebeurd, en ik denk dat meerderen dit op het forum ook hebben meegemaakt, als je zo de "hallo ik ben ...." verhalen leest van anderen), maar als je hen de KANS tenminste geeft om er deel van uit te maken, dan geef je daarmee ook je relatie een betere kans.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Kom ik er wel!

Bericht door Irene_de_Vreede »

De enige reden om geen groen licht te krijgen is volgens mij als er een andere stoornis wordt geconstateerd, die mogelijk je beslissingen beïnvloeden. Het doel van een transitie is gelukkiger worden, als je dat niet kan bereiken, kun je er beter niet aan beginnen.
Irene
Gebruikersavatar
Lovely Andrea
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2019, 21:24
Gender: Vrouw

Re: Kom ik er wel!

Bericht door Lovely Andrea »

Irene_de_Vreede schreef: 28 apr 2019, 16:29 De enige reden om geen groen licht te krijgen is volgens mij als er een andere stoornis wordt geconstateerd, die mogelijk je beslissingen beïnvloeden. Het doel van een transitie is gelukkiger worden, als je dat niet kan bereiken, kun je er beter niet aan beginnen.
Hi Irene, dat is nou precies wat ik wil, veel gelukkig worden en ook meer gaan luisteren naar mijn gevoelens, en er zeker niet meer voor schamen,

groetjes
ik ben wie ik ben, maar ik weet wie ik wil zijn
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Kom ik er wel!

Bericht door Irene_de_Vreede »

komt vast goed, in je eigen tempo.
Irene
Gebruikersavatar
Lovely Andrea
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2019, 21:24
Gender: Vrouw

Re: Kom ik er wel!

Bericht door Lovely Andrea »

Dank je
ik ben wie ik ben, maar ik weet wie ik wil zijn