Hoe verliep jullie intake bij het VUmc?

Psychologen en procedures
Paisley
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2017, 14:45
Gender: Trans FtM

Hoe verliep jullie intake bij het VUmc?

Bericht door Paisley »

Hi allemaal,

Dinsdag 14 mei heb ik eindelijk mijn intakegesprek bij het VUmc. Eerst heb ik een afspraak bij de doktersassistente en daarna een intake bij een psycholoog. Nou ben ik daar natuurlijk heel blij om, maar begint het ook een beetje te kriebelen. Dus ik ben eigenlijk even benieuwd naar wat me dan te wachten staat en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Alvast bedankt voor jullie reacties. Groetjes, Aidan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Hoe verliep jullie intake bij het VUmc?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Oh, Ik heb mijn intake (een paar maanden geleden) gehad voorafgaand aan het gesprek met de endo (hoofdbehandelaar) met de assistente voor de standaard medische onderzoeken. Mijn psycholoog heb ik pas daarna voor het eerst gesproken.
Irene
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Hoe verliep jullie intake bij het VUmc?

Bericht door Hielke »

Hoi Aidan,
Ik heb mijn intake bij het VU een paar maanden geleden gehad. Ik was natuurlijk ook een beetje zenuwachtig maar dat bleek helemaal niet nodig.
Eerst even bloeddruk meten en op een speciale weegschaal (voor BMI enzo). Daarna gesprek met endocrinoloog. Er werd gevraagd wat ik al wist van het hele proces bij de VU, nog een beetje uitleg gegeven, gevraagd of bepaalde ziekten voorkwamen in de familie (met name ziekten die een probleem kunnen zijn bij hormoongebruik, geloof ik) en of ik alvast een beetje mijn gender-verhaal kon vertellen. Daarna nog even bloed prikken op naastgelegen afdeling.

Van balie tot wachtkamer tot spreekkamer: de sfeer was heel ontspannen en iedereen was heel vriendelijk en kwam vakbekwaam over. Vanwege de absurd lange wachtlijsten had ik een heel gehaastte en gestresste toestand verwacht, maar dat was helemaal niet (vind ik knap van ze).

Overigens: ik vond het heel bijzonder om (in de wachtkamer) ineens tussen allemaal 'soortgenoten' te zitten. Ondanks dat ik me ook een beetje 'niet-trans-genoeg' voelde ;) was het ook heel vertrouwd en wilde ik eigenlijk al niet meer weg :)

Eén ding is wel gek: ze hebben geen genderneutrale toiletten! Je moet dus kiezen tussen mannetje of vrouwtje. Nou doe ik daar zelf niet zo moeilijk over maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen leuk is.

Nou, ik hoop dat je hier wat aan hebt. Hoop dat jouw intake net zo'n prima ervaring wordt als de mijne!
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Hoe verliep jullie intake bij het VUmc?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Hielke schreef: 06 mei 2019, 20:37
Eén ding is wel gek: ze hebben geen genderneutrale toiletten! Je moet dus kiezen tussen mannetje of vrouwtje. Nou doe ik daar zelf niet zo moeilijk over maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen leuk is.

Ik hoorde van de week van de psycholoog dat ze die onlangs weer hebben verwijderd (dat wil zeggen dat ze bordjes hebben veranderd) (ze hadden ze dus eerst wel)
Irene
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Hoe verliep jullie intake bij het VUmc?

Bericht door Hielke »

@Irene_de_Vreede : dus ze hadden genderneutrale toiletten maar hebben er weer mannetje-vrouwtje-toiletten van gemaakt, begrijp ik dat goed? Zo ja, enig idee waarom ze dat gedaan hebben?
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Hoe verliep jullie intake bij het VUmc?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Hielke schreef: 06 mei 2019, 21:52 @Irene_de_Vreede : dus ze hadden genderneutrale toiletten maar hebben er weer mannetje-vrouwtje-toiletten van gemaakt, begrijp ik dat goed? Zo ja, enig idee waarom ze dat gedaan hebben?
Ja dat klopt. Ik weet niet waarom ze dat hebben gedaan, maar ik vermoed dat de genderneutrale toiletten te weinig gebruikt werden.
Irene
Paisley
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2017, 14:45
Gender: Trans FtM

Re: Hoe verliep jullie intake bij het VUmc?

Bericht door Paisley »

Hielke schreef:Hoi Aidan,
Ik heb mijn intake bij het VU een paar maanden geleden gehad. Ik was natuurlijk ook een beetje zenuwachtig maar dat bleek helemaal niet nodig.
Eerst even bloeddruk meten en op een speciale weegschaal (voor BMI enzo). Daarna gesprek met endocrinoloog. Er werd gevraagd wat ik al wist van het hele proces bij de VU, nog een beetje uitleg gegeven, gevraagd of bepaalde ziekten voorkwamen in de familie (met name ziekten die een probleem kunnen zijn bij hormoongebruik, geloof ik) en of ik alvast een beetje mijn gender-verhaal kon vertellen. Daarna nog even bloed prikken op naastgelegen afdeling.

Van balie tot wachtkamer tot spreekkamer: de sfeer was heel ontspannen en iedereen was heel vriendelijk en kwam vakbekwaam over. Vanwege de absurd lange wachtlijsten had ik een heel gehaastte en gestresste toestand verwacht, maar dat was helemaal niet (vind ik knap van ze).

Overigens: ik vond het heel bijzonder om (in de wachtkamer) ineens tussen allemaal 'soortgenoten' te zitten. Ondanks dat ik me ook een beetje 'niet-trans-genoeg' voelde ;) was het ook heel vertrouwd en wilde ik eigenlijk al niet meer weg :)

Eén ding is wel gek: ze hebben geen genderneutrale toiletten! Je moet dus kiezen tussen mannetje of vrouwtje. Nou doe ik daar zelf niet zo moeilijk over maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen leuk is.

Nou, ik hoop dat je hier wat aan hebt. Hoop dat jouw intake net zo'n prima ervaring wordt als de mijne!
Dank jullie voor jullie reacties. Hierdoor heb ik al even wat kunnen voorbereiden mbt de eventuele erfelijke ziektes enzo. Ik kan me er inderdaad wel wat bij voorstellen dat het raar is om tussen ‘soortgenoten’ te zitten en je niet trans genoeg te voelen.

En qua toiletten maak ik me niet zo’n zorgen Afbeelding We zitten daar allemaal in hetzelfde schuitje. Zal wel met de uniformiteit in het ziekenhuis te maken hebben dat ze het niet zomaar mogen veranderen.

Nogmaals bedankt en ik ben heel erg benieuwd naar morgen Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Hoe verliep jullie intake bij het VUmc?

Bericht door Matijs »

En hoe ging het?
###
Paisley
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2017, 14:45
Gender: Trans FtM

Re: Hoe verliep jullie intake bij het VUmc?

Bericht door Paisley »

Ciem schreef:En hoe ging het?
Heel goed eigenlijk. Eerst even naar de doktersassistent om op de weegschaal te gaan en bloeddruk te laten meten.

Daarna even moeten wachten omdat ik zelf te vroeg was (ik vond ze heel goed op tijd werken trouwens). Wat ik mooi vond is dat de endocrinoloog me naar binnen riep als ‘patiënt X’ en niet met mevrouw. Hij vroeg ook voor in het dossier hoe ik aangesproken wil worden. Heel netjes. Voor de rest een heel ontspannen gesprek gehad. Inderdaad wat vragen over medisch verleden en medische achtergrond in de familie. En hij heeft daarna groen licht gegeven om ingepland te worden bij een psycholoog. Die uitnodiging kan nog een maandje duren. Het wachten op de intake duurde langer, dus dit overleef ik ook nog wel Afbeelding. Als laatst nog even bloed laten prikken om de huidige testosteron waarden te meten. Ik heb PCOS dus die kunnen van nature al wat hoger zijn.

De endo zei trouwens ook nog dat ze er tegenwoordig akkoord voor geven om de borstoperatie al voor de start van de hormonen te doen. Dat geeft dus stof tot nadenken. Iemand anders daar al ervaring mee?

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het een hele ontspannen en prettige omgeving en gesprek vond. Maar inderdaad wel heel apart om met allemaal soortgenoten in een ruimte te zitten. Ook wel heel gaaf om anderen in diverse stadia van hun traject te zien.

Mijn traject gaat nu echt beginnen Afbeelding Mij benieuwen wat de psycholoog er allemaal van vindt haha.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Hoe verliep jullie intake bij het VUmc?

Bericht door Matijs »

Paisley schreef: 21 mei 2019, 13:30
Ciem schreef:En hoe ging het?
Heel goed eigenlijk. Eerst even naar de doktersassistent om op de weegschaal te gaan en bloeddruk te laten meten.

Daarna even moeten wachten omdat ik zelf te vroeg was (ik vond ze heel goed op tijd werken trouwens). Wat ik mooi vond is dat de endocrinoloog me naar binnen riep als ‘patiënt X’ en niet met mevrouw. Hij vroeg ook voor in het dossier hoe ik aangesproken wil worden. Heel netjes. Voor de rest een heel ontspannen gesprek gehad. Inderdaad wat vragen over medisch verleden en medische achtergrond in de familie. En hij heeft daarna groen licht gegeven om ingepland te worden bij een psycholoog. Die uitnodiging kan nog een maandje duren. Het wachten op de intake duurde langer, dus dit overleef ik ook nog wel Afbeelding. Als laatst nog even bloed laten prikken om de huidige testosteron waarden te meten. Ik heb PCOS dus die kunnen van nature al wat hoger zijn.

De endo zei trouwens ook nog dat ze er tegenwoordig akkoord voor geven om de borstoperatie al voor de start van de hormonen te doen. Dat geeft dus stof tot nadenken. Iemand anders daar al ervaring mee?

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het een hele ontspannen en prettige omgeving en gesprek vond. Maar inderdaad wel heel apart om met allemaal soortgenoten in een ruimte te zitten. Ook wel heel gaaf om anderen in diverse stadia van hun traject te zien.

Mijn traject gaat nu echt beginnen Afbeelding Mij benieuwen wat de psycholoog er allemaal van vindt haha.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fijn man!
###
Plaats reactie