HRT vormen

Psychologen en procedures
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

HRT vormen

Bericht door Marica »

Ik kreeg bij mijn endo de optie om pillen te gaan slikken.

Maar ik hoor hier niets over op deze site? Daar zijn pleisters en gels als meestgebruikt met hun voors en tegens. Is pillen iets nieuws of kleven hier ook nadelen aan? Ik ben door de blijschap totaal vergeten te vragen over bijwerkingen en dergelijke.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: HRT vormen

Bericht door Anon20210626 »

tabletten zijn zeker niets nieuws

pleisters zijn niets voor mij en gel is niet makkelijk leverbaar, bovendien is dat niet vergoed .

Dus ik neem al zolang als ik HRT heb tabletten
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: HRT vormen

Bericht door Marica »

Renée schreef: 15 jun 2019, 09:29 tabletten zijn zeker niets nieuws

pleisters zijn niets voor mij en gel is niet makkelijk leverbaar, bovendien is dat niet vergoed .

Dus ik neem al zolang als ik HRT heb tabletten
Maar waarom mensen dan kiezen voor gels of die rotpleisters die loslaten. Ik zou daar zo klaar mee zijn.

Overmorgen is de grote dag dat ik die moontjes eindelijk mag gaan gebruiken.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: HRT vormen

Bericht door JustMe »

Er zijn wel verschillen. Zo is er een verschil in het risico op trombose en pillen worden verwerkt via de lever.

Ik denk dat je deze vraag het beste even aan je endocrinoloog kan stellen. Die kan het je precies vertellen.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: HRT vormen

Bericht door Anon20210626 »

trombose risico is iets groter maar nog steeds zo ontzettend laag dat ik het in iedergeval verantwoord vond , evenals de endo van het VU.

Alles in je bloedbaan gaat overigens via de lever en hormonen doen hun werk doordat ze via de bloedbaan receptoren aansturen
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: HRT vormen

Bericht door Anon20210626 »

Mensen kiezen niet , die krijgen gewoon pleisters en plakken die ondingen
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: HRT vormen

Bericht door Anon20230219 »

Marica schreef: 15 jun 2019, 09:31
Renée schreef: 15 jun 2019, 09:29 tabletten zijn zeker niets nieuws

pleisters zijn niets voor mij en gel is niet makkelijk leverbaar, bovendien is dat niet vergoed .

Dus ik neem al zolang als ik HRT heb tabletten
Maar waarom mensen dan kiezen voor gels of die rotpleisters die loslaten. Ik zou daar zo klaar mee zijn.

Overmorgen is de grote dag dat ik die moontjes eindelijk mag gaan gebruiken.
Nou ik heb met Sandoz wel veel gezeur gehad met loslaten maar met Systen100 totaal geen last meer.
Enige nadeel is die plakrandjes welke rottig eraf gaan.
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: HRT vormen

Bericht door Eveliene »


Lisa1973 schreef:
Nou ik heb met Sandoz wel veel gezeur gehad met loslaten maar met Systen100 totaal geen last meer.
Enige nadeel is die plakrandjes welke rottig eraf gaan.
Die Sandoz plakplaatjes zijn verschrikkelijk, helaas moet ik juist die gebruiken omdat mijn lichaam overdreven allergische reacties geeft bij de Systen.
De plakrandjes verwijder ik altijd met een make-up watje met wat goedkope huidolie van de action zoals de imitatie bio-oil of de nivea body oil, dan is dat deel van de huid ook gelijk weer gevoed om te herstellen.

Toevoeging: De hormoonpillen zijn echt veel fijner en deden bij mij meer dan de pleisters. Ik zit er aan te denken om die weer te gaan gebruiken met een maandelijkse controle op trombose bij de huisarts.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: HRT vormen

Bericht door Anon20230219 »

Eveliene schreef: 15 jun 2019, 11:08


Toevoeging: De hormoonpillen zijn echt veel fijner en deden bij mij meer dan de pleisters. Ik zit er aan te denken om die weer te gaan gebruiken met een maandelijkse controle op trombose bij de huisarts.
Nou ik kan mij daar iets bij voorstellen, ik heb namelijk na 2,5 dag het idee dat de pleister veel minder gaat afgeven qua hormonen.
Dus begrijp goed dat je weer pillen wilt.
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: HRT vormen

Bericht door AnneCeleste »

Systen pleisters blijven inderdaad prima plakken, maar ik krijg altijd enorm veel uitslag ervan... Dat duurt dan weer weken om te helen, en wordt het moeilijk om een plek te vinden voor de volgende sticker :P
Daarnaast werken ze ook nog voor geen meter: na een jaar zijn mijn hormoonspiegels nog steeds dramatisch laag :D
Volgende afspraak bij de endo ga ik sowieso om pillen vragen. Ik heb echt een hekel aan pillen slikken, maar alles beter dan dit 🤷
Plaats reactie