Nieuwe chat! Zie dit topic.

HRT vormen

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: HRT vormen

Bericht door Alice »

JustMe schreef: 15 jun 2019, 10:09 Er zijn wel verschillen. Zo is er een verschil in het risico op trombose en pillen worden verwerkt via de lever.

Ik denk dat je deze vraag het beste even aan je endocrinoloog kan stellen. Die kan het je precies vertellen.
Precies, met pillen is er risico op trombose, de kans hierop is voor ouderen iets hoger.
17 β-estradiolvaleraat is minder gevaarlijk dan ethinylestradiol maar de kans op trombose blijft aanwezig door de 2x leverpassage bij pil gebruik.

Even aan de endo vragen, het is al vreemd dat die endocrinoloog pillen wil voorschrijven aan iemand over de 30-40j.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: HRT vormen

Bericht door Anon20230219 »

Flapke schreef: 15 jun 2019, 13:42 Systen pleisters blijven inderdaad prima plakken, maar ik krijg altijd enorm veel uitslag ervan... Dat duurt dan weer weken om te helen, en wordt het moeilijk om een plek te vinden voor de volgende sticker :P
Daarnaast werken ze ook nog voor geen meter: na een jaar zijn mijn hormoonspiegels nog steeds dramatisch laag :D
Volgende afspraak bij de endo ga ik sowieso om pillen vragen. Ik heb echt een hekel aan pillen slikken, maar alles beter dan dit 🤷
Ja ik heb af en toe het idee dat ik mijn huid er mee af trek :lol:
Ik laat de afdrukken tijdje zitten zodat ik niet te snel de pleister op de zelfde plek plak want ik zit ook vaak te bedenken van Ok waar nu weer???
Bij mij werken ze wel goed want mijn hormoon spiegel was aan de goede kant.
Ik ben ook geen pillen slikker.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: HRT vormen

Bericht door Anon20210626 »

Alice schreef: 15 jun 2019, 14:20
Even aan de endo vragen, het is al vreemd dat die endocrinoloog pillen wil voorschrijven aan iemand over de 30-40j.
Toen ik weigerde om pleisters te plakken was dit het meteen het alternatief dat de endo bood. De leeftijd was geen enkel probleem
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: HRT vormen

Bericht door Marica »

Renée schreef: 15 jun 2019, 20:12
Alice schreef: 15 jun 2019, 14:20
Even aan de endo vragen, het is al vreemd dat die endocrinoloog pillen wil voorschrijven aan iemand over de 30-40j.
Toen ik weigerde om pleisters te plakken was dit het meteen het alternatief dat de endo bood. De leeftijd was geen enkel probleem
Lijkt mij dus ook, zolang je maar regelmatig onder controle blijft zodat trombose vroeg opgemerkt wordt. Ik ben 54 trouwens
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Elena
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 jul 2018, 14:04
Gender: Trans MtF

Re: HRT vormen

Bericht door Elena »

Ik begin ook bijna met hormonen en zal dan pillen krijgen namelijk Progynova. Dit schijnt het meest gebruikt te zijn. Wie heeft hier ervaring mee. En is dit Ethinylestradiol.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: HRT vormen

Bericht door Marica »

Elena schreef: 16 jun 2019, 22:53 Ik begin ook bijna met hormonen en zal dan pillen krijgen namelijk Progynova. Dit schijnt het meest gebruikt te zijn. Wie heeft hier ervaring mee. En is dit Ethinylestradiol.
Ik ben benieuwd wat ik ga krijgen, die namen van middelen gingen nogal langs mij heen vorige week dinsdag toen ik bij die endocrinologe zat.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: HRT vormen

Bericht door Anon20200101 »

Toen ik in december 2017 met de endo sprak tijdens mijn intake, werden de beschikbare vormen doorgesproken, en kwamen we uit op oestrogeen pillen. Ondanks het licht verhoogde trombose risico voor 40+.
Sinds maart 2019 neem ik daarbij ook progesteron pillen.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: HRT vormen

Bericht door Alice »

Elena schreef: 16 jun 2019, 22:53En is dit Ethinylestradiol.
Nee, wordt normaal gezien niet meer voorgeschreven.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Elena
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 jul 2018, 14:04
Gender: Trans MtF

Re: HRT vormen

Bericht door Elena »

LauraHeleneN schreef: 17 jun 2019, 09:14 Toen ik in december 2017 met de endo sprak tijdens mijn intake, werden de beschikbare vormen doorgesproken, en kwamen we uit op oestrogeen pillen. Ondanks het licht verhoogde trombose risico voor 40+.
Sinds maart 2019 neem ik daarbij ook progesteron pillen.
Welke oestrogeen pillen gebruik jij dan is dit ook Progynova. Er is weinig informatie te vinden over ervaringen met deze pillen.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: HRT vormen

Bericht door Anon20200101 »

Sandoz Estradiol