Nieuwe chat! Zie dit topic.

Waarschuwing: Stepwork en vergoedingen

Psychologen en procedures
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Waarschuwing: Stepwork en vergoedingen

Bericht door Anon20230219 »

Marijn schreef: 23 jun 2019, 09:52 Ik heb bij Stepwork via Zilveren Kruis nog geen problemen gehad, vorig jaar met OHRA (=CZ groep) inderdaad wel, alleen wat ontharen betreft. Daarom dus ook overgestapt naar Zilveren Kruis.
Ja dat was voor mij ook de reden om van VGZ naar Zilveren Kruis over te stappen..
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Waarschuwing: Stepwork en vergoedingen

Bericht door Matijs »

Ik weet even niet of het hier hoort.

Laatst heb ik de factuur ontvangen van Stepwork, waarop alle gesprekken staan binnen het diagnotisch traject. Een bedrag van iets meer dan 2000 euro. Van Stepwork moest ik hiermee naar mijn verzekeraar en die zou het vergoeden. Vorig jaar had ik nog een (jongeren) natura polis bij CZ. CZ heeft iets minder dan de helft vergoed.

Van anderen had ik begrepen dat Stepwork het eerste jaar de rest betaalt, maar dat blijkt nu niet meer te zijn?

Gelukkig zit ik niet in geldnood en zijn de gesprekken het waard geweest, maar dan nog, 1000 euro is toch veel geld.

Zijn er mensen die ook een deel aan Stepwork zelf moesten betalen?
###
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Waarschuwing: Stepwork en vergoedingen

Bericht door DelicateFlower »

Chivan schreef: 27 feb 2020, 12:29 Van anderen had ik begrepen dat Stepwork het eerste jaar de rest betaalt, maar dat blijkt nu niet meer te zijn?
Ik heb me een week geleden aangemeld en in een van de bestanden stond dat zij het eerste jaar inderdaad betalen.
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 sep 2015, 17:56
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Re: Waarschuwing: Stepwork en vergoedingen

Bericht door Jacob »

@Chivan hoe kan dat? Eigen bijdrage SGGZ is toch maar 385 euro? Ik neem aan dat je een verwijzing had? Of heb je nog gesprekken over andere zaken gehad die hier niet onder vielen?
https://www.cz.nl/vergoedingen/geesteli ... dszorg-ggz
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Waarschuwing: Stepwork en vergoedingen

Bericht door Matijs »

DelicateFlower schreef: 27 feb 2020, 13:34
Chivan schreef: 27 feb 2020, 12:29 Van anderen had ik begrepen dat Stepwork het eerste jaar de rest betaalt, maar dat blijkt nu niet meer te zijn?
Ik heb me een week geleden aangemeld en in een van de bestanden stond dat zij het eerste jaar inderdaad betalen.

Staat dat ergens zwart op wit?
###
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Waarschuwing: Stepwork en vergoedingen

Bericht door Matijs »

Jacob schreef: 27 feb 2020, 13:47 @Chivan hoe kan dat? Eigen bijdrage SGGZ is toch maar 385 euro? Ik neem aan dat je een verwijzing had? Of heb je nog gesprekken over andere zaken gehad die hier niet onder vielen?
https://www.cz.nl/vergoedingen/geesteli ... dszorg-ggz
Ik had een verwijzing ja. Die had ik naar Stepwork gestuurd. Ik kan dat vast nog terugzoeken. Denk je dat ik daarmee nog eens kan aankloppen bij CZ, ook al hebben ze al een deel betaald?
###
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Waarschuwing: Stepwork en vergoedingen

Bericht door DelicateFlower »

Chivan schreef: 27 feb 2020, 17:31
DelicateFlower schreef: 27 feb 2020, 13:34
Chivan schreef: 27 feb 2020, 12:29 Van anderen had ik begrepen dat Stepwork het eerste jaar de rest betaalt, maar dat blijkt nu niet meer te zijn?
Ik heb me een week geleden aangemeld en in een van de bestanden stond dat zij het eerste jaar inderdaad betalen.

Staat dat ergens zwart op wit?
Dit staat in het pdf-bestand 'Algemene voorwaarden Stepwork GGZ' dat ik van de week ontving (zie de regel boven het vetgedrukte):

2. Vergoeding en eigen risico
Vergoeding via een naturapolis of een restitutiepolis:
De behandeling wordt vanuit de basisverzekering geheel of deels vergoed als deze onder de verzekerde zorg valt. Een aanpassingsstoornis, werk- en relatieproblemen bijvoorbeeld worden niet vergoed.
Voor vergoeding door uw zorgverzekeraar hebt u een verwijzing nodig van de huisarts.
Stepwork werkt zonder contracten met verzekeraars.
De behandeling wordt alleen volledige vergoed als u een zuivere restitutiepolis hebt. Met een naturapolis vergoedt de verzekeraar slecht een percentage (60-80%) van de kosten van de behandeling.
Voor een volledige vergoeding bij Stepwork is het van belang een zuivere restitutiepolis af te sluiten. In het geval van een (natura)polis, waarbij de zorgverzekeraar niet de volledige kosten vergoedt, zal Stepwork het niet vergoede deel in het eerste jaar voor haar rekening nemen.
N.B. dit geldt alleen wanneer de cliënt in de periode tussen aanmelding en intakegesprek geen restitutiepolis heeft kunnen afsluiten.
In alle gevallen brengt de zorgverzekeraar jaarlijks het wettelijke eigen risico van € 385 bij u in rekening.
Vergoeding via de gemeente:
Behandeling en begeleiding van jeugdigen tot 18 jaar valt onder de Jeugdwet en begeleiding van Volwassen valt onder de WMO en wordt door de gemeente vergoed. Met diverse gemeenten heeft Stepwork een contract. Indien er geen contract met uw gemeente is kan de begeleiding of behandeling middels een PGB of maatwerkovereenkomst worden vergoed. Hiervoor dient u contact op te nemen met uw gemeente.
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Waarschuwing: Stepwork en vergoedingen

Bericht door Matijs »

DelicateFlower schreef: 27 feb 2020, 17:44
Chivan schreef: 27 feb 2020, 17:31
DelicateFlower schreef: 27 feb 2020, 13:34
Ik heb me een week geleden aangemeld en in een van de bestanden stond dat zij het eerste jaar inderdaad betalen.

Staat dat ergens zwart op wit?
Dit staat in het pdf-bestand 'Algemene voorwaarden Stepwork GGZ' dat ik van de week ontving (zie de regel boven het vetgedrukte):

2. Vergoeding en eigen risico
Vergoeding via een naturapolis of een restitutiepolis:
De behandeling wordt vanuit de basisverzekering geheel of deels vergoed als deze onder de verzekerde zorg valt. Een aanpassingsstoornis, werk- en relatieproblemen bijvoorbeeld worden niet vergoed.
Voor vergoeding door uw zorgverzekeraar hebt u een verwijzing nodig van de huisarts.
Stepwork werkt zonder contracten met verzekeraars.
De behandeling wordt alleen volledige vergoed als u een zuivere restitutiepolis hebt. Met een naturapolis vergoedt de verzekeraar slecht een percentage (60-80%) van de kosten van de behandeling.
Voor een volledige vergoeding bij Stepwork is het van belang een zuivere restitutiepolis af te sluiten. In het geval van een (natura)polis, waarbij de zorgverzekeraar niet de volledige kosten vergoedt, zal Stepwork het niet vergoede deel in het eerste jaar voor haar rekening nemen.
N.B. dit geldt alleen wanneer de cliënt in de periode tussen aanmelding en intakegesprek geen restitutiepolis heeft kunnen afsluiten.
In alle gevallen brengt de zorgverzekeraar jaarlijks het wettelijke eigen risico van € 385 bij u in rekening.
Vergoeding via de gemeente:
Behandeling en begeleiding van jeugdigen tot 18 jaar valt onder de Jeugdwet en begeleiding van Volwassen valt onder de WMO en wordt door de gemeente vergoed. Met diverse gemeenten heeft Stepwork een contract. Indien er geen contract met uw gemeente is kan de begeleiding of behandeling middels een PGB of maatwerkovereenkomst worden vergoed. Hiervoor dient u contact op te nemen met uw gemeente.
Bedankt! Hier kan ik wat mee!
###
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Waarschuwing: Stepwork en vergoedingen

Bericht door Matijs »

Hmm.. ik las zojuist de zin 'N.B. dit geldt alleen wanneer de cliënt in de periode tussen aanmelding en intakegesprek geen restitutiepolis heeft kunnen afsluiten.'.

Ik had me in november 2018 aangemeld voor Stepwork en mijn intakegesprek was in september 2019, dus ik neem aan dat ik niks van Stepwork krijg, aangezien ik dus wel de tijd heb gehad om over te stappen naar een andere polis. Niet bij stilgestaan toen🤔
###
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Waarschuwing: Stepwork en vergoedingen

Bericht door DelicateFlower »

Chivan schreef: 28 feb 2020, 12:54 Hmm.. ik las zojuist de zin 'N.B. dit geldt alleen wanneer de cliënt in de periode tussen aanmelding en intakegesprek geen restitutiepolis heeft kunnen afsluiten.'.

Ik had me in november 2018 aangemeld voor Stepwork en mijn intakegesprek was in september 2019, dus ik neem aan dat ik niks van Stepwork krijg, aangezien ik dus wel de tijd heb gehad om over te stappen naar een andere polis. Niet bij stilgestaan toen🤔
Balen! :( Maar dan alsnog is 2.000 euro wel erg veel?