Waarschuwing: Stepwork en vergoedingen

Psychologen en procedures
Anon20190624
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 dec 2017, 01:14
Gender: Vrouw

Waarschuwing: Stepwork en vergoedingen

Bericht door Anon20190624 »

Mocht je toevallig aan het overwegen zijn om bij Stepwork in behandeling te geen?

Ik raad het je af.
Menige zorgverzekeringen zullen aanvragen vanuit Stepwork weigeren.
De zogenaamde "diagnose" is dus geen klap waard, en de deskundigenverklaring heb je volgend jaar nog niet eens nodig.
Met gelaatsontharing en chirurgie verzoeken kan je dus nergens terecht, en ook is er geen chirurg die je wilt opereren (tenzij je misschien van plan was om alle kosten zelf op te hoesten).
Het maakt dus niet uit of dat je "groen licht" heb of niet. Wettelijk ben ik al een vrouw maar dat betekent dus uiteindelijk niets.
Voor mij is het te laat dus. Ik hoop dat jullie niet de zelfde vergissing zullen maken als ik...
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Waarschuwing: Stepwork en vergoedingen

Bericht door Anon20200101 »

Hebben anderen soortgelijke ervaringen!?!?
Dit is werkelijk de eerste keer dat ik hier van hoor.

Waar refereer je trouwens aan met het volgend jaar niet nodig hebben van deskundigenverklaring?
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Waarschuwing: Stepwork en vergoedingen

Bericht door Sander »

Dit klopt volgens mij niet hoor.

Van Loenen werkt sowieso samen met Stepwork en diverse endocrinologen ook. Ook de zorgverzekeraars die ik tot nog toe heb gesproken kennen Stepwork en vergoeden deze behandelingen.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Waarschuwing: Stepwork en vergoedingen

Bericht door Emma »

Er is één verzekeraar die gelijk heeft gekregen van de SKGZ om de behandelingen volgend op diagnoses van Stepwork niet te vergoeden. Hoewel dat zorgwekkend is, gaat het 100% in tegen het eerste adviesrapport van de Kwartiermaker en zal het niet houdbaar zijn. De houding van de verzekeraar was niet gebaseerd op een oordeel over de kwaliteit van Stepwork, maar op "er is maar één genderteam en dat is het VUmc (en het UMCG, o ja, die zijn er ook nog)". Hier is het laatste woord nog niet over gezegd.

Zwaar kut als je er mee te maken krijgt, maar laten we het in het juiste perspectief houden. Je zult je altijd moeten vergewissen of je verzekeraar een bepaalde behandeling vergoedt. Staat ook in zo'n beetje elke folder bij elke poli bij elk ziekenhuis. Meestal doen we daar wat schouderophalend over, maar het is dus weldegelijk van belang.

Maar om Stepwork nu helemaal af te schilderen als een organisatie waar je niet zijn moet... dat geldt bij de bewuste verzekeraar voor èlk genderteam dat niet VUmc of UMCG heet. Richt je woede liever op de verzekeraar dan op de behandelaar. En bij elke behandelaar gaat wel eens wat mis, maar er gaat ook heel veel goed.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Waarschuwing: Stepwork en vergoedingen

Bericht door Sander »

Welke verzekeraar was dat?
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: Waarschuwing: Stepwork en vergoedingen

Bericht door JustMe »

Ik wil ook wel weten welke verzekeraar dat was.

Ik vraag me ook af welke argumenten het SKGZ in hemelsnaam voor deze beslissing heeft gebruikt en of de zaak nog voor de rechter komt.
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Waarschuwing: Stepwork en vergoedingen

Bericht door Sander »

JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: Waarschuwing: Stepwork en vergoedingen

Bericht door JustMe »

Ja ik had het net ook gevonden. Het gaat dus om de owm centrale zorgverzeringsgroep, cz.

Het was het zorginstuut dat uiteindelijk voor deze uitspraak gezorgd heeft. Omdat stepwork alleen bestaat ut psychologen en psychiaters zouden ze niet voldoen aan wpath en daarom mag men de diagnoses negeren, zo stelt het zorginstuut kennelijk.

Als het zorginstuut transgenders zo laat vallen dan wordt het wel heel moeilijk om er tegen te vechten vrees ik.

En als andere verzekeraars dit overnemen dan is het drama compleet.

Deze houding van het zorginstuut is ook een enorm probleem voor de kwartiermaker overigens.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Waarschuwing: Stepwork en vergoedingen

Bericht door Anon20230219 »

Ik weet wie die zaak ooit heeft aangespannen tegen CZ.

Ben hier echt niet blij mee, ben net epilatie begonnen en vergoeding is goedgekeurd.
Ga er zelf maar vanuit dat dit aan het einde van het jaar weer terug gedraaid wordt en ik weer een jaar in de schulden kom te zitten.
Maandag maar eens bellen met het Zilveren Kruis en zelf maar budget apart zetten.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Waarschuwing: Stepwork en vergoedingen

Bericht door Marijn »

Ik heb bij Stepwork via Zilveren Kruis nog geen problemen gehad, vorig jaar met OHRA (=CZ groep) inderdaad wel, alleen wat ontharen betreft. Daarom dus ook overgestapt naar Zilveren Kruis.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown