Stem in transitie

Psychologen en procedures
Jas
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 jul 2018, 23:48
Gender: Non-binair

Stem in transitie

Bericht door Jas »

Zijn hier meer mensen bezig met hun stem? Misschien kunnen we elkaar helpen!

Ikzelf zou graag lager willen praten, om zodoende niet meer automatisch als vrouw gehoord te worden. Het lijkt me fijn om een stemgeluid te hebben waarbij men twijfelt of ik een man dan wel vrouw ben. Dit omdat ik mijzelf als non-binair/a-gender zie. Momenteel ben ik (nog) niet aan de testosteron (ik denk inmiddels overigens dat ik dit wel zou willen, maar ik sta nog steeds op de wachtlijst voor de intake, dus zover is het nog niet), dus mijn stem zal voorlopig niet vanzelf lager worden. Wat ik intussen wel zelf kan doen om mij genderneutraler/meer richting het mannelijke te presenteren is mooi meegenomen.

Met mijn vraag om meer als een man te klinken heb ik contact gezocht met een logopedist. Zij behandelt veel transvrouwen, maar heeft (nog) geen ervaring met non-binaire personen. Ze zou me graag helpen, maar is bang dat ik mijn stem overbelast als ik lange tijd laag ga praten en twijfelt daarom over logopedie in deze fase. Daarom ben ik zelf verder op onderzoek gegaan en heb ik het boek 'Stem in transitie' (geschreven door Stefanie van Moen) gekocht; een praktisch werkboek om met je stem aan de slag te gaan. Ik ben nog maar net met het boek begonnen, maar het lijkt een goed boek met concrete oefeningen die je in je eigen tijd kunt doen. Misschien interessant ook voor enkelen van jullie die ook bezig zijn met het vermannelijken, vervrouwelijken dan wel neutraliseren van hun stem? De logopedist met wie ik contact had gezocht kende dit boek nog niet, maar is geïnteresseerd en gaat het ook lezen. Misschien dat ze me uiteindelijk toch nog kan begeleiden.

Naast dat ik deze tip met jullie wilde delen, hoop ik dat hier iemand is die weet hoe je erachter komt wat je huidige toonhoogte is.
Ik wil graag mijn vorderingen bijhouden en streef naar een uiteindelijke toonhoogte van 155 hertz (dit ligt in de gender ambigue zone), maar voor een goed overzicht is het wel belangrijk om mijn startpunt te meten. Ik heb diverse apps geïnstalleerd op mijn IPhone, maar ik zie nergens mijn toonhoogte als ik mijn stem opneem. Hoe doe ik dit?

P.s. Ik weet niet of dit de goede plek is voor mijn vraag, zo niet, verplaats 'em gerust naar waar 'ie wel hoort.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Stem in transitie

Bericht door Jer158 »

Er is de app Voice Pitch Analyzer (hier voor iPhone) die je precies laat zien van de hoogte van je stem is (en de range). :)
Laatst gewijzigd door Jer158 op 09 aug 2019, 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Hung her from the branches of a mango tree
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Stem in transitie

Bericht door Jer158 »

Ik heb goede verhalen gehoord over The Voice Book for Trans and Non-Binary People (deze).
Hung her from the branches of a mango tree
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Stem in transitie

Bericht door Marica »

Jer158 schreef: 09 aug 2019, 00:44 Er is de app Voice Pitch Analyzer (hier voor iPhone) die je precies laat zien van de hoogte van je stem is (en de range). :)
Die gebruik ik ook. :character-daphne:
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Jas
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 jul 2018, 23:48
Gender: Non-binair

Re: Stem in transitie

Bericht door Jas »

Ik heb de voice pitch analyzer app ook gebruikt, maar ik snap de grafiek niet. De precieze hoogte geeft ie bij mij niet aan. Gaat het om dat grijze streepje, het rode balkje, of wat eigenlijk? Het lijkt een beetje gokwerk?
Jas
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 jul 2018, 23:48
Gender: Non-binair

Re: Stem in transitie

Bericht door Jas »

Jer158 schreef: 09 aug 2019, 00:45 Ik heb goede verhalen gehoord over The Voice Book for Trans and Non-Binary People (deze).
Interessant, die overwoog ik ook om aan te schaffen (maar er was iets mee, alleen als e-book te bestellen?).
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Stem in transitie

Bericht door Jer158 »

Jas schreef: 11 aug 2019, 17:33 Ik heb de voice pitch analyzer app ook gebruikt, maar ik snap de grafiek niet. De precieze hoogte geeft ie bij mij niet aan. Gaat het om dat grijze streepje, het rode balkje, of wat eigenlijk? Het lijkt een beetje gokwerk?
Ik heb deze afbeelding even gestolen, omdat ik de app van mijn telefoon heb gegooid. Het streepje is je gemiddelde toonhoogte. Het donkere balkje er omheen is de variatie in je spraak. Deze persoon heeft dus gemiddeld 155 Hz ofzo, in een bereik van 135-185 Hz.

Image
Hung her from the branches of a mango tree
Jas
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 jul 2018, 23:48
Gender: Non-binair

Re: Stem in transitie

Bericht door Jas »

Wat gek, bij mij ziet het er heel anders uit. Veel onduidelijker dan bij deze persoon. Misschien moet ik een nieuwe telefoon haha.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Stem in transitie

Bericht door Jer158 »

Het zou kunnen dat dit Android is en jij iOS hebt. Ik heb ook Android en herken dit. Kun je een screenshotje plaatsen van wat je ziet?
Hung her from the branches of a mango tree
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Stem in transitie

Bericht door Jer158 »

Jas schreef: 11 aug 2019, 17:35
Jer158 schreef: 09 aug 2019, 00:45 Ik heb goede verhalen gehoord over The Voice Book for Trans and Non-Binary People (deze).
Interessant, die overwoog ik ook om aan te schaffen (maar er was iets mee, alleen als e-book te bestellen?).
Geen idee over direct in Nederland, maar deze link heeft ook paperback.
Hung her from the branches of a mango tree
Plaats reactie