Nieuwe chat! Zie dit topic.

Nonbinair en anticonceptie pil

Psychologen en procedures
Blikkerd
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 sep 2019, 20:09
Gender: Genderqueer

Nonbinair en anticonceptie pil

Bericht door Blikkerd »

Advies gevraagd! Ik heb de pil thuis liggen en ik weet niet zeker of ik er goed aan doe om hem weer te gaan slikken. Mijn voornaamste reden is omdat mijn menstruaties vrij hevig zijn met veel pijn. Paracetamol doet heel weinig en ibuprofen mag ik niet (kans op maagklachten met andere medicijnen). De pil is in mijn tienerjaren daar het antwoord op geweest. Nu lees ik vaker dat sommige mensen met borsten grotere borsten krijgen door het slikken van de pil. Dat klinkt dus als een regelrechte nachtmerrie voor mij. Ik kan me eigenlijk niet herinneren of ik daar last van heb gehad bij het voor het eerst starten een aantal jaar geleden. Voor zover ik weet is hormonale anticonceptie wel de enige manier (behalve huis tuin en keuken middeltjes) om menstruatieklachten aan te pakken. Is er een andere manier? Of maak ik me gewoon teveel zorgen?
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Nonbinair en anticonceptie pil

Bericht door Hielke »

Mirena-spiraal oid al onderzocht? (schijnt menstruatie vaak stil te leggen en betekent veeeel minder hormonen in je lijf dan met pil, vw lokale toepassing).
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Nonbinair en anticonceptie pil

Bericht door Benjamin »

Is ibuprofen (of een andere NSAID) met daarbij een maagbeschermend middel zoals omeprazol geen optie? Ik gebruik zelf ook veel medicatie en neem omeprazol wanneer ik een pijnstiller gebruik (in mijn geval celecoxib). Ik heb geen maagklachten daardoor. Omeprazol is vrij verkrijgbaar, maar de huisarts kan het het ook voorschrijven voor chronisch gebruik (dat laatste moet wel echt, anders no moneys).

Ik kan helaas bevestigen dat door pilgebruik de tieten ook op latere leeftijd een groeispurt blijken te kunnen krijgen. O.a. daarom laat ik binnenkort een koperspiraal lanceren.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Tiffan
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2019, 20:54
Gender: Non-binair

Re: Nonbinair en anticonceptie pil

Bericht door Tiffan »

Ik heb sinds kort de kyleena, da's het iets kleinere zusje van de mirena. Kleiner in formaat, en met veel minder hormoon erin, wel gewoon 5 jaar werkzaam. Verder zijn ze allebei hetzelfde en van dezelfde fabrikant.

Ik heb hiervoor de mirena en een koperspiraal gehad. De mirena beviel goed en m'n menstruatie hield zelfs op na een tijdje, maar ik twijfelde of mijn terugkerende depressies iets met de hormonen te maken konden hebben. Vandaar dat ik daarna de koperspiraal had genomen. Maar daar werden mijn menstruaties en de pijn duidelijk heviger van, dus toen ik er achter kwam dat er een 'lichtere' variant van de hormoonspiraal bij was gekomen in de tussentijd, wilde ik dat wel proberen. Ik hoop stiekem dat mijn menstruaties hiermee ook verdwijnen, maar dat moet nog blijken, daarvoor heb ik 'm nog niet lang genoeg.

Ik heb vanaf mijn 15e de pil en andere hormoonbevattende anticonceptieproducten gebruikt, met uitzondering van de laatste 5 jaar dan, en zover ik weet zijn mijn borsten in die 15 jaar niet gegroeid, behalve dat ik gewoon over het algemeen iets ben aangekomen, maar dat komt denk ik door de koekjes... :roll: En uh, dat is vooral in de laatste 5 jaar gebeurd... maar ik ben dan ook wel gestopt met roken bijna 5 jaar geleden, hmmm, ik zie een verband.
Nou ja, dit is maar het verhaal van 1 persoon, maar wie weet helpt het je.
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Nonbinair en anticonceptie pil

Bericht door Hielke »

Tiffan schreef: 18 sep 2019, 21:53 ik gewoon over het algemeen iets ben aangekomen, maar dat komt denk ik door de koekjes...
:D
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Blikkerd
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 sep 2019, 20:09
Gender: Genderqueer

Re: Nonbinair en anticonceptie pil

Bericht door Blikkerd »

Helpt een spiraaltje (Mirena denk ik dan?) ook tegen pijnklachten? Ik neem aan dat dat bij een koperspiraaltje sowieso niet gebeurt gezien er geen hormonen bij komen kijken, toch? Daarnaast vraag ik me af hoe prijzig een spiraaltje is. Ik ben dit jaar niet aanvullend verzekerd voor anticonceptie maar wie weet is dat dan iets voor volgend jaar.
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Nonbinair en anticonceptie pil

Bericht door Benjamin »

De prijs van een spiraaltje varieert per soort. De Myrena zou 132 euro kosten. De huisarts plaatst spiraaltjes gratis. Ga je ervoor naar een gynaecoloog, dan betaal je die kosten zelf.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Tiffan
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2019, 20:54
Gender: Non-binair

Re: Nonbinair en anticonceptie pil

Bericht door Tiffan »

Blikkerd schreef: 19 sep 2019, 19:04 Helpt een spiraaltje (Mirena denk ik dan?) ook tegen pijnklachten? Ik neem aan dat dat bij een koperspiraaltje sowieso niet gebeurt gezien er geen hormonen bij komen kijken, toch? Daarnaast vraag ik me af hoe prijzig een spiraaltje is. Ik ben dit jaar niet aanvullend verzekerd voor anticonceptie maar wie weet is dat dan iets voor volgend jaar.
Yep, scheelt tegen pijn. Omdat je menstruatie minder heftig wordt of zelfs wegblijft door een hormoonspiraaltje. (Vergeleken met geen spiraal, ik weet niet zeker meer het verschil met de pil.) Doordat je baarmoederslijmvlies niet/minder maandelijks opbouwt en afgestoten wordt, zul je ook niet/minder menstruatiepijn krijgen.
Een koperspiraal maakt dit proces erger, dus zou ik niet aanraden als je normaalgesproken veel last hebt van pijn.
Maar check het ff met je huisarts, want ik weet niet hoe dit verhaal zich verhoudt tot de pil.

Een koperspiraal is wel goedkoper, ongeveer 60 euro, maar neem vooral wat jou het beste lijkt en heb het geld er voor over. Als je het uitspreidt over 5 jaar, zolang als dat ding mag blijven zitten, zijn de kosten verwaarloosbaar.
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Nonbinair en anticonceptie pil

Bericht door Benjamin »

Tiffan schreef: 19 sep 2019, 23:21 Een koperspiraal maakt dit proces erger, dus zou ik niet aanraden als je normaalgesproken veel last hebt van pijn.
Dit klopt inderdaad. Mijn huisarts gaf deze week aan dat een koperspiraal eigenlijk alleen geschikt is als je licht menstrueert / weinig pijn- en kramp hebt. Ik menstrueer licht (ca. drie dagen en weinig bloed) en voel eigenlijk überhaupt ook niet dat ik menstrueer. Ik ben benieuwd hoe dat met spiraal is. De huisarts gaf aan dat de klachten die ik heb van de pil (stemmingschommelingen, gewichtstoename, huidproblemen) bij de koperspiraal niet te verwachten zijn. Dus dat over pil vs. koperspiraal.

Hoe hebben degenen die een spiraaltje hebben het inbrengen ervaren trouwens? Is het echt zo hels als sommige vrouwen beweren? Onlangs vertelde iemand dat de huisarts de ambulance moest bellen omdat haar bloeddruk kelderde en bleef kelderen. Ik heb geruststellende verhalen nodig ...

@alle mtf's: dit is een reden om niet jaloers te zijn op personen met een baarmoeder ...
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Nonbinair en anticonceptie pil

Bericht door Hielke »

Benjamin schreef: 20 sep 2019, 00:51 Hoe hebben degenen die een spiraaltje hebben het inbrengen ervaren trouwens? Is het echt zo hels als sommige vrouwen beweren? Onlangs vertelde iemand dat de huisarts de ambulance moest bellen omdat haar bloeddruk kelderde en bleef kelderen. Ik heb geruststellende verhalen nodig ...
Ik had er een van mijn +- 17e tot mijn +-27e (ja, je kùnt ze veel langer dan 5 jaar laten zitten... :shock: ). In mijn herinnering was het plaatsen (en verwijderen) niet fijn, maar ook niet veel erger dan een gemiddelde kramp.
Benjamin schreef: 20 sep 2019, 00:51 @alle mtf's: dit is een reden om niet jaloers te zijn op personen met een baarmoeder ...
Hear fucking hear! Wat een gezeik zeg, zo'n werkende baarmoeder! Vooral als je, zoals ik, van kinds af aan al weet dat je 'm nooit gaat gebruiken (want geen kinderen wil). Meer dan dertig jaar terugkerende pijn, ongemak, gedoe en kosten. Male plumbing heeft vast ook z'n nadelen, maar toch niet van dit kaliber, bij mijn weten. En dan had ik het nog niet eens zo héél erg...
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie