Nonbinair en anticonceptie pil

Psychologen en procedures
Tiffan
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2019, 20:54
Gender: Non-binair

Re: Nonbinair en anticonceptie pil

Bericht door Tiffan »

Benjamin schreef: 20 sep 2019, 00:51 Ik menstrueer licht (ca. drie dagen en weinig bloed) en voel eigenlijk überhaupt ook niet dat ik menstrueer. Ik ben benieuwd hoe dat met spiraal is.
Ligt er dus aan welke spiraal je neemt. Koper maakt alles iets heftiger, hormoonspiraal maakt het minder heftig over het algemeen.
Benjamin schreef: 20 sep 2019, 00:51 De huisarts gaf aan dat de klachten die ik heb van de pil (stemmingschommelingen, gewichtstoename, huidproblemen) bij de koperspiraal niet te verwachten zijn. Dus dat over pil vs. koperspiraal.
Mijn ervaring is dat ik juist hevigere stemmingsschommelingen kreeg door de koperspiraal. Omdat die je lichaamseigen hormonen niet verandert. Dus ben je meer overgeleverd aan de normale schommeling van de oestrogeen versus progesteron in je lijf. Ineens kreeg ik last van hevige PMS. En omdat het koper mijn menstruaties heftiger, langduriger (regelmatig was ik 2 van de 4 weken ongesteld) en pijnlijker maakte, naast de PMS die in de week vóór mijn menstruatie ook nog te verduren had (was het dus vaak nog maar 1 van de 4 weken normaal in de tent), besloot ik dus toch maar weer een hormoonspiraal te nemen.
Benjamin schreef: 20 sep 2019, 00:51 Hoe hebben degenen die een spiraaltje hebben het inbrengen ervaren trouwens? Is het echt zo hels als sommige vrouwen beweren? Onlangs vertelde iemand dat de huisarts de ambulance moest bellen omdat haar bloeddruk kelderde en bleef kelderen. Ik heb geruststellende verhalen nodig ...
Mijn ervaringen zijn heftig, maar ik heb dan ook altijd veel angst gehad voor pijn, dus dan wordt de pijn ook erger.
En ja, het zijn helse pijnen, voor mij voelde het 20x erger dan een menstruatiekramp, maar die zijn dan weer niet zo erg bij mij. Maar het ligt er volgens mijn huisarts ook aan welke instrumenten er precies nodig zijn. Als je baarmoedermond vastgehouden moet worden met een klem, ai... (had ik de vorige keer)
De laatste keer heb ik (na 2x eerder een hel) het redelijk goed getrokken met hulp van een oxazepammetje. Het is toch gelijk voor 5 jaar, dus eventjes pijn is, tja, maar eventjes, en dan hoef je er weer 5 jaar niet over na te denken.
Ik vraag me dus wel af of de pijn bij bevalling enigszins vergelijkbaar is. Ga ik hopelijk ook nooit meemaken.
Hielke schreef: 20 sep 2019, 08:17 Ik had er een van mijn +- 17e tot mijn +-27e (ja, je kùnt ze veel langer dan 5 jaar laten zitten... :shock: ).
Kan, maar dan is de werkzame stof niet meer aanwezig (behalve bij 10 jaar meegaande koperspiralen, die bestaan of bestonden ook), en dan ben je alleen beschermd tegen zwangerschap door een stuk plastic in je baarmoeder. Wordt wel afgeraden door artsen.


Maar, kapen we niet TO's thread met ons geklets over spiraaltjes? Het ging over nonbinair zijn en de pil, en de angst voor borstgroei...
Blikkerd schreef: 18 sep 2019, 21:04 Nu lees ik vaker dat sommige mensen met borsten grotere borsten krijgen door het slikken van de pil. Dat klinkt dus als een regelrechte nachtmerrie voor mij.
Even zoeken op www.anticonceptie.nl (goeie uitgebreide website) en www.lareb.nl (het nederlandse centrum voor bijwerkingen) geeft geen resultaten voor borstgroei of borst + groei. Ik zou de huisarts vragen, of misschien bij een transgender kliniek? Ik vind het in ieder geval een valide vraag! Ik zou het ook eerst willen weten voordat ik zomaar hormonen neem die misschien het tegenovergestelde effect zou kunnen hebben als wat ik eigenlijk ambieer.
Blikkerd
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 sep 2019, 20:09
Gender: Genderqueer

Re: Nonbinair en anticonceptie pil

Bericht door Blikkerd »

Klets maar raak hoor, haha. Ik lees graag mee. Ik heb even rondgesnuffeld op anticonceptie.nl en ik denk dat ik het meeste baat heb bij een hormoonspiraaltje. Ik krijg van alle methoden een beetje de huivers van mogelijke bijwerkingen, eerlijk gezegd. Het liefst mogen ze die hele baarmoeder en al eruit halen. Maar goed, dat is weer een hele andere kwestie die ik nu nog even links laat liggen. Ik ben 22 en nog niet lang out, dus wie weet wat de toekomst brengt, zeker qua eventuele kinderwens. In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal :hbeat:
Tiffan
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2019, 20:54
Gender: Non-binair

Re: Nonbinair en anticonceptie pil

Bericht door Tiffan »

Het is een paar maanden later... en ik denk er over om mijn hormoonspiraaltje er weer uit te laten trekken.
De reden: aanhoudende pijn in mijn borsten, continu lichte PMS en haarpijn. Dat zijn dingen die ik vaak voelde in de week voordat ik ongesteld moest gaan worden. Niet zo gek, want in dat spiraaltje zit hetzelfde hormoon als wat er op dat moment in de natuurlijke menstruatiecyclus piekt.
Ik word er gek van. De pijn in mijn borsten zorgt ervoor dat ik mijn borsten minder goed kan tolereren. De haarpijn zorgt er voor dat ik mijn beenhaar soms weer wil afscheren, terwijl ik er juist zo blij van word. De algehele chagrijn zorgt voor, tja, veel frustraties, in deze toch al woelige periode.
Ik kan nog een half jaar wachten tot het hopelijk iets minder wordt, maar ik denk niet dat ik het nog veel langer trek.

Het doet me ook twijfelen of en in hoeverre het plaatsen van dat spiraaltje iets te maken kan hebben met mijn genderzoektocht en dysforie. Mijn genderzoektocht begon in mei/juni jl, mijn spiraal werd geplaatst in juli, en mijn gendertwijfels barstten echt los in augustus toen ik mijn mannelijke kant voor het eerst echt onder ogen durfde te zien. Kan het samenhangen? En in hoeverre?

Om het antwoord echt te kunnen weten, moet die spiraal er uit. Want stel dat dat innerlijke stemmetje gelijk heeft, en ik blijk geen last meer te hebben van genderdysforie als ik weer mijn natuurlijke hormooncyclus heb? Ja, dat wil ik dan wel. Tegelijkertijd geloof ik maar half dat dat meespeelt hoor, want mijn genderzoektocht begon voor die spiraal gezet was, en ik was dus ook zonder die spiraal wel achter mijn innerlijke kerel gekomen. Maar als die spiraal het erger maakt... En stel dat ik hem laat zitten en over een paar jaar in transitie wil vanwege te veel dysforie, en stel dat dat zonder spiraal niet nodig is vanwege minder of geen dysforie?
Als ik hem laat zitten dan zal ik blijven twijfelen.
Bo-34
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 mar 2020, 21:54
Gender: Non-binair

Re: Nonbinair en anticonceptie pil

Bericht door Bo-34 »

Hey Tiffan,

Erg benieuwd hoe het nu met je gaat, ikzelf ben ook non-binair en aan t twijfelen of ik wil stoppen met de pil :-)
Plaats reactie