Wat vraagtekens bij de diagnostiek

Psychologen en procedures
CaseyKay
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 nov 2019, 08:11
Gender: Trans MtF

Wat vraagtekens bij de diagnostiek

Bericht door CaseyKay »

Hee allemaal,

Ik heb al even wat oude onderwerpen doorgelezen over veschillende instellingen waar je diagnostiek kan laten doen, maar ik zit nog steeds met vragen en hoor dat jullie mij kunnen helpen.

Ik loop momenteel nog wat vragend rond, ik ben nog erg onzeker over mijn MtF gevoelens maar voel wel dat na 10 jaar experimenteren (crossdress etc) dit een fijn *kloppend* gevoel geeft. Ik heb afgelopen week met mijn huisarts hierover gesproken en ze heeft mij aangemeld bij stepwork (60-70 weken wachttijd). Ze had weinig (geen) ervaring met andere transgenders tot nu toe en dit leek haar de 'beste' optie naar haar kennis. Nu lees ik op deze site dat dit om diagnostiek gaat, betekend dit dat je bij stepwork in principe dezelfde stappen doorloopt als bij de VUmc? In mijn hoofd ziet de loopbaan er alsvolgt uit:

1) 60-70 weken wachten tot intake bij Stepwork.
2) Hier een aantal weken/maanden in gesprek om er achter te komen of ik daadwerkelijk MtF ben en hier op wil handelen.
3) Vervolgens doorverwezen worden naar 'medische' instantie zoals VUmc om hier (na 2 jaar) op gesprek te kunnen om hier vervolgens behandelt te worden met hormonen.

Ik heb het flauw vermoeden toch wat verkeerd te zitten met deze route en hoop dat jullie mij hierbij wat duidelijkheid kunnen geven.
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: Wat vraagtekens bij de diagnostiek

Bericht door JustMe »

1) Ja, als dat de huidige indicatie van de wachttijd is
2) Klopt ook.. de diagnose bij Stepwork duurt meestal zo een drie maanden volgens mij.
3) Hangt er vanaf wat je wilt. Ze kunnen je door verwijzen naar het VU als je dat wilt, maar ook naar endocrinologen die transgenders behandelen. De laatsten zullen ook wel een wachttijd hebben, maar geen twee jaar.
Je kan je ook tegelijk nog in laten schrijven bij het VU terwijl je op de wachtlijst staat bij Stepwork. De meesten doen dat volgens mij ook.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3662
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Wat vraagtekens bij de diagnostiek

Bericht door Irene_de_Vreede »

1) dat zou heel goed kunnen kloppen
2) De diagnostische fase is een beetje misleidende term, want men kan helemaal niet vaststellen dat jij werkelijk MTF bent, men kijkt in de gesprekken voornamelijk of je de transitie aan kan, zodat de kans dat je er daadwerkelijk gelukkiger van wordt toeneemt.
3) Stepwork werkt samen met endocrinologen en chirurgen waar ze je naar doorverwijzen. Het grootste verschil met Stepwork en VUmc (AUMC tegenwoordig) is dat je bij Stepwork meer zelf moet doen. Als je de route via Stepwork volgt hoef in principe niets met AUMC te maken te hebben.
4) Ik voeg nog een 4 toe, want het is zinvol bij je ziektekostenverzekeraar na te gaan of de route via Stepwork wordt vergoed, zonder al te veel problemen.
Irene
CaseyKay
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 nov 2019, 08:11
Gender: Trans MtF

Re: Wat vraagtekens bij de diagnostiek

Bericht door CaseyKay »

JustMe schreef: 08 nov 2019, 12:28 Je kan je ook tegelijk nog in laten schrijven bij het VU terwijl je op de wachtlijst staat bij Stepwork. De meesten doen dat volgens mij ook.
Ik had al zo'n vermoeden. Maar als je je na die gesprekken bij stepwork gewoon kan inschrijven bij een endo dan zou dat in principe ook goed moeten zijn dus.

Een gesprek bij de VUmc heeft dus dezelfde uitkomst als bij Stepworks, alleen zit bij de VUmc dan de endo er al 'bij inbegrepen' zegmaar?
CaseyKay
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 nov 2019, 08:11
Gender: Trans MtF

Re: Wat vraagtekens bij de diagnostiek

Bericht door CaseyKay »

Irene_de_Vreede schreef: 08 nov 2019, 14:41 2) De diagnostische fase is een beetje misleidende term, want men kan helemaal niet vaststellen dat jij werkelijk MTF bent, men kijkt in de gesprekken voornamelijk of je de transitie aan kan, zodat de kans dat je er daadwerkelijk gelukkiger van wordt toeneemt.
3) Stepwork werkt samen met endocrinologen en chirurgen waar ze je naar doorverwijzen. Het grootste verschil met Stepwork en VUmc (AUMC tegenwoordig) is dat je bij Stepwork meer zelf moet doen. Als je de route via Stepwork volgt hoef in principe niets met AUMC te maken te hebben.
Misschien een rare vraag. Maar als ik het dus nog niet helemaal zeker weet, is het dan verstandiger om eerst eens met een 'normale' psycholoog in gesprek te gaan om daarna pas deze diagnostische gesprekken aan te gaan?
Irene_de_Vreede schreef: 08 nov 2019, 14:41 4) Ik voeg nog een 4 toe, want het is zinvol bij je ziektekostenverzekeraar na te gaan of de route via Stepwork wordt vergoed, zonder al te veel problemen.
Bedankt! Ik zal spoedig achter die verzekeraar aangaan of het (deels)vergoed wordt.
Gebruikersavatar
AstroNoud
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 23:07
Gender: Trans FtM
Locatie: Gelderland

Re: Wat vraagtekens bij de diagnostiek

Bericht door AstroNoud »

Je zou ook kunnen kiezen voor een combinatie van gewone psycholoog en gender psycholoog in 1. Ik zelf ben bezig met mijn traject via Compass en heb daar een psycholoog die mij zowel met normale dingen als gender gerelateerde problemen helpt. Hun kunnen je in een later stadium ook doorverwijzen naar een endo voor hormonen als je daar behoefte aan hebt
I will not yield!
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3662
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Wat vraagtekens bij de diagnostiek

Bericht door Irene_de_Vreede »

CaseyKay schreef: 08 nov 2019, 15:13
Irene_de_Vreede schreef: 08 nov 2019, 14:41 2) De diagnostische fase is een beetje misleidende term, want men kan helemaal niet vaststellen dat jij werkelijk MTF bent, men kijkt in de gesprekken voornamelijk of je de transitie aan kan, zodat de kans dat je er daadwerkelijk gelukkiger van wordt toeneemt.
3) Stepwork werkt samen met endocrinologen en chirurgen waar ze je naar doorverwijzen. Het grootste verschil met Stepwork en VUmc (AUMC tegenwoordig) is dat je bij Stepwork meer zelf moet doen. Als je de route via Stepwork volgt hoef in principe niets met AUMC te maken te hebben.
Misschien een rare vraag. Maar als ik het dus nog niet helemaal zeker weet, is het dan verstandiger om eerst eens met een 'normale' psycholoog in gesprek te gaan om daarna pas deze diagnostische gesprekken aan te gaan?
Irene_de_Vreede schreef: 08 nov 2019, 14:41 4) Ik voeg nog een 4 toe, want het is zinvol bij je ziektekostenverzekeraar na te gaan of de route via Stepwork wordt vergoed, zonder al te veel problemen.
Bedankt! Ik zal spoedig achter die verzekeraar aangaan of het (deels)vergoed wordt.
Is zeker geen rare vraag, dat je het nog niet zeker weet is geen reden om niet in de diagnostische fase in te stappen. Uiteindelijk bepaal jijzelf het tempo en je kan op elk moment zeggen tot hier en niet verder.
Irene
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3662
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Wat vraagtekens bij de diagnostiek

Bericht door Irene_de_Vreede »

CaseyKay schreef: 08 nov 2019, 15:08
JustMe schreef: 08 nov 2019, 12:28 Je kan je ook tegelijk nog in laten schrijven bij het VU terwijl je op de wachtlijst staat bij Stepwork. De meesten doen dat volgens mij ook.
Ik had al zo'n vermoeden. Maar als je je na die gesprekken bij stepwork gewoon kan inschrijven bij een endo dan zou dat in principe ook goed moeten zijn dus.

Een gesprek bij de VUmc heeft dus dezelfde uitkomst als bij Stepworks, alleen zit bij de VUmc dan de endo er al 'bij inbegrepen' zegmaar?
Klopt helemaal.
Irene
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: Wat vraagtekens bij de diagnostiek

Bericht door JustMe »

CaseyKay schreef: 08 nov 2019, 15:08
JustMe schreef: 08 nov 2019, 12:28 Je kan je ook tegelijk nog in laten schrijven bij het VU terwijl je op de wachtlijst staat bij Stepwork. De meesten doen dat volgens mij ook.
Ik had al zo'n vermoeden. Maar als je je na die gesprekken bij stepwork gewoon kan inschrijven bij een endo dan zou dat in principe ook goed moeten zijn dus.

Een gesprek bij de VUmc heeft dus dezelfde uitkomst als bij Stepworks, alleen zit bij de VUmc dan de endo er al 'bij inbegrepen' zegmaar?

Hoi...ja zoiets inderdaad. By het vu is een endocrinoloog (hoop type werk pfff, dus vanaf nu 'Endo' te noemen :) ) de hoofd behandelaar en daar heb je dan ook de intake bij.

Bij stepwork kunnen ze je uiteindelijk door verwijzen naar een 'endo'. Er zijn een aantal artsen die samenwerken met Stepwork. Het resultaat is uiteindelijk hetzelfde.

Zo ver ik weet is het psychologisch onderzoek / diagnose proces ook ongeveer hetzelfde.
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: Wat vraagtekens bij de diagnostiek

Bericht door JustMe »

Jeroen schreef: 08 nov 2019, 15:28 Je zou ook kunnen kiezen voor een combinatie van gewone psycholoog en gender psycholoog in 1. Ik zelf ben bezig met mijn traject via Compass en heb daar een psycholoog die mij zowel met normale dingen als gender gerelateerde problemen helpt. Hun kunnen je in een later stadium ook doorverwijzen naar een endo voor hormonen als je daar behoefte aan hebt
Hoi,

Dat was bij mij ook het geval inderdaad (bij Stepwork). Het is vooral een kwestie van aangeven wat je wilt tijdens het opstellen van het behandelplan.

Het is wel een goed punt om te noemen inderdaad, van het VU weet ik niet zo zeker of ze je ook helpen bij andere problemen. Wellicht iets om na te vragen als dit aan de orde is en als het niet aan de orde is dan maakt het niet uit :)