Wat vraagtekens bij de diagnostiek

Psychologen en procedures
CaseyKay
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 nov 2019, 08:11
Gender: Trans MtF

Re: Wat vraagtekens bij de diagnostiek

Bericht door CaseyKay »

JustMe schreef: 08 nov 2019, 18:15 Het is wel een goed punt om te noemen inderdaad, van het VU weet ik niet zo zeker of ze je ook helpen bij andere problemen. Wellicht iets om na te vragen als dit aan de orde is en als het niet aan de orde is dan maakt het niet uit :)
Nu loop ik alleen tegen het punt aan: 60-70 weken wachten, om meer duidelijkheid te krijgen op mijn situatie lijkt me absurd. Ik heb het er prima voor over zou ik het allemaal zeker weten en echt de diagnostiek in willen, maar om momenteel zo lang op die duidelijkheid te moeten wachten... zit ik niet op te wachten.

Zou het dan een idee zijn om eerst bij een reguliere psycholoog langs te gaan, terwijl ik de aanmelding voor Stepworks wel laat doorgaan?
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Wat vraagtekens bij de diagnostiek

Bericht door Irene_de_Vreede »

CaseyKay schreef: 08 nov 2019, 19:11
JustMe schreef: 08 nov 2019, 18:15 Het is wel een goed punt om te noemen inderdaad, van het VU weet ik niet zo zeker of ze je ook helpen bij andere problemen. Wellicht iets om na te vragen als dit aan de orde is en als het niet aan de orde is dan maakt het niet uit :)
Nu loop ik alleen tegen het punt aan: 60-70 weken wachten, om meer duidelijkheid te krijgen op mijn situatie lijkt me absurd. Ik heb het er prima voor over zou ik het allemaal zeker weten en echt de diagnostiek in willen, maar om momenteel zo lang op die duidelijkheid te moeten wachten... zit ik niet op te wachten.

Zou het dan een idee zijn om eerst bij een reguliere psycholoog langs te gaan, terwijl ik de aanmelding voor Stepworks wel laat doorgaan?
Het kan geen kwaad je te laten doorverwijzen naar een SGGZ psycholoog. DE wachttijd bij Stepwork/VU kan je ook gebruiken om zelfonderzoek te doen en dingen uit te proberen. Uiteindelijk ben jij degen die het traject bepaald.
Irene
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Wat vraagtekens bij de diagnostiek

Bericht door Irene_de_Vreede »

JustMe schreef: 08 nov 2019, 18:15
Jeroen schreef: 08 nov 2019, 15:28 Je zou ook kunnen kiezen voor een combinatie van gewone psycholoog en gender psycholoog in 1. Ik zelf ben bezig met mijn traject via Compass en heb daar een psycholoog die mij zowel met normale dingen als gender gerelateerde problemen helpt. Hun kunnen je in een later stadium ook doorverwijzen naar een endo voor hormonen als je daar behoefte aan hebt
Hoi,

Dat was bij mij ook het geval inderdaad (bij Stepwork). Het is vooral een kwestie van aangeven wat je wilt tijdens het opstellen van het behandelplan.

Het is wel een goed punt om te noemen inderdaad, van het VU weet ik niet zo zeker of ze je ook helpen bij andere problemen. Wellicht iets om na te vragen als dit aan de orde is en als het niet aan de orde is dan maakt het niet uit :)
De VU helpt je niet direct met andere problemen, bij de genderpoli zijn ze erg gefocusseerd op de genderdysforie.
Irene
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: Wat vraagtekens bij de diagnostiek

Bericht door JustMe »

CaseyKay schreef: 08 nov 2019, 19:11
JustMe schreef: 08 nov 2019, 18:15 Het is wel een goed punt om te noemen inderdaad, van het VU weet ik niet zo zeker of ze je ook helpen bij andere problemen. Wellicht iets om na te vragen als dit aan de orde is en als het niet aan de orde is dan maakt het niet uit :)
Nu loop ik alleen tegen het punt aan: 60-70 weken wachten, om meer duidelijkheid te krijgen op mijn situatie lijkt me absurd. Ik heb het er prima voor over zou ik het allemaal zeker weten en echt de diagnostiek in willen, maar om momenteel zo lang op die duidelijkheid te moeten wachten... zit ik niet op te wachten.

Zou het dan een idee zijn om eerst bij een reguliere psycholoog langs te gaan, terwijl ik de aanmelding voor Stepworks wel laat doorgaan?
Ik heb zelf een ander pad bewandeld, dus ik durf dat niet te zeggen of een reguliere psycholoog kan helpen.

Er zijn wel wat psychologen met ervaring op dit gebied met kortere wachtijden. Je hoeft daar niet het hele traject te doorlopen. Je hulpvraag kan ook zijn om je gevoelens te verkennen.

Tanja van Hengel (T-cedent) heeft volgens mij nog een korte wachtlijst. Ze voert gesprekken via skype.

Bij Compass kan je ook snel terecht.

Transvisie kan je mischien ook wel vertellen welke reguliere psychologen er zijn met ervaring op dit gebied. Bel ze even eventueel even.



Je kan ook eens op bezoek gaan bij de lotgenoten groepen van Transvisie.

.
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Wat vraagtekens bij de diagnostiek

Bericht door Marica »

De adviezen vliegen je om de oren :mrgreen:

Ik liep al als vrouw door het leven voordat ik de intake bij Stepwork deed. Dat was begin vorig jaar toen de wachttijd nog maar 3 maanden was. De diagnostiek was inderdaad 10 gesprekken in een half jaar tijd.

Groot voordeel van niet alles via het VU te laten lopen is dat je vrijheid hebt in behandeltechniek. Je moet dan dingen wel zelf ondernemen, maar keuze hebben is wel fijn toch?

Stepwork heeft mij aangemeld bij een endo, en ik mag na een jaar ook weer naar het VU toe om de geslachtsoperaties te laten doen. Maar ik wil een andere techniek. En ik geloof niet dat ze dat daar doen, ik wil bijv dat https://www.mkvelsen.nl/dr-robert-kanhai/ de operatie uitvoert.

Keuzes, soms lastig, soms fijn. Sommige mensen willen in een gespreid bedje komen, maar ik niet.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
CaseyKay
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 nov 2019, 08:11
Gender: Trans MtF

Re: Wat vraagtekens bij de diagnostiek

Bericht door CaseyKay »

Marica schreef: 09 nov 2019, 00:51 De adviezen vliegen je om de oren :mrgreen:
Zeker waar maar allemaal heel erg handig! Ontzettend bedankt allemaal, ik begrijp het nu al veel beter allemaal.
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Wat vraagtekens bij de diagnostiek

Bericht door Marijn »

Bij Stepwork krijg je ook begeleiding na de diagnostische fase, dus tijdens (en eventueel als je wilt) ook na je medische traject. De nazorg is wat beter zeg maar.

Afhankelijk van waar je woont kan het ook voordelen opleveren qua reizen. Misschien endo dichter bij huis, psycholoog dichter bij huis e.d.

Als je alleen interesse hebt in hormonen zou de trans led clinic in Amsterdam misschien ook wat voor je kunnen zijn. Die werken met informed-consent en daar ben je veel sneller aan de beurt en kan je een maand later je recept voor de hormonen krijgen. Maar vermoedelijk geen verwijzing naar chirurgie en ik weet ook niet hoeveel nazorg die verder bieden.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Plaats reactie