Nieuwe chat! Zie dit topic.

Wachttijd de Vaart

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Theunix »

Kreeg van de week een onverwachte telefoontje, ik mag langs komen voor een 1e behandeling gesprek! :dance:
Ik las op internet dat er meerdere mensen zijn die eerder van verwacht werden opgeroepen.
Gezien de wachttijden op de website zou ik minimaal pas in oktober kunnen starten. Super blij dus! :D :D
Het gaat in mijn geval om locatie Zwolle.

Is het trouwens standaard procedure dat het 1e gesprek door 2 personen word gedaan?
Ik dacht namelijke dat ik een vaste pyscholoog kreeg die samen met mij het traject in gaat.
Hebben jullie het eerste gesprek al prettig ervaren?

Ander vraagje maar meteen tussendoor, iemand toevallig enig ervaring met via De Vaart doorgestuurd worden naar een endo?
Tijdens mijn intake werd er verteld dat een doorverwijzing (en het krijgen van hormonen) mogelijk was via De Vaart.
Ze hadden namelijk contacten met verschillende endo's in de buurt.
Maar op de website kan daar niks over vinden :think: , ben dus nieuwsgierig hoe lang het duurde voordat je kon beginnen met HRT.
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door San(ne) »

Ook gebeld door de Vaart nav een doorverwijzing. De receptie gaf aan dat ze nieuwe collega’s hebben aangenomen waardoor het sneller gaat.
Ze kon geen aantal weken noemen tot de intake, maar ze zei dat als ik die 30 weken aanhoud die op de site staat dat het dan in elk geval niet tegen gaat vallen.

Klinkt positief, ben benieuwd. Nu eerst een gekke vragenlijst invullen. Of ik even kan aangeven hoeveel koppen koffie per dag ik drink? Is er een causaal verband tussen koffie en genderdysforie? ;p
moonlight89
Berichten: 359
Lid geworden op: 11 aug 2014, 11:32
Gender: Trans FtM

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door moonlight89 »

Goed te horen beide! Ach bereid je maar voor op veel vreemdere vragen bij De Vaart hoor. Ben blij dat ik daar alleen maar m'n intake heb gehad en nu bij een ander loop. Mijn tip is dan ook, vraag vooral goed door waarom ze sommige vragen stellen. Sommige leken mij echt totaal nutteloos. Zoals vragen op seksueel vlak en over je geslachtsdelen.. :oops:
zuidwest
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 jun 2019, 22:19
Gender: Trans MtF

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door zuidwest »

moonlight89 schreef: 25 jul 2021, 18:42 Goed te horen beide! Ach bereid je maar voor op veel vreemdere vragen bij De Vaart hoor. Ben blij dat ik daar alleen maar m'n intake heb gehad en nu bij een ander loop. Mijn tip is dan ook, vraag vooral goed door waarom ze sommige vragen stellen. Sommige leken mij echt totaal nutteloos. Zoals vragen op seksueel vlak en over je geslachtsdelen.. :oops:
Ik heb de hele diagnostische fase bij De Vaart doorlopen, maar herinner mij niet dat dergelijke vragen aan mij gesteld zijn.
moonlight89
Berichten: 359
Lid geworden op: 11 aug 2014, 11:32
Gender: Trans FtM

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door moonlight89 »

Ohh gelukkig maar! Kan natuurlijk net verschillen welk persoon je voor je hebt gehad. Wss had ik tijdens intake net de verkeerde haha. :doh:
Gebruikersavatar
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Theunix »

Bij mij intake kwamen kwamen wat algemene vragen naar voren. Ook oppervlakkige vragen op seksueel gebied, maar geen diepgaande dingen. Vind het zelf niet erg maar ik hou het sowieso in de gaten. Ik vraag altijd wel waarom ze bepaalde vragen stelde, diegene waar ik mijn intake mee had deed het eigenlijk ook uit zichzelf. Ben benieuwd, ik weet wat ik wil en waar ik hulp bij wil hebben :D
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
Gebruikersavatar
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Theunix »

San(ne) schreef: 24 jul 2021, 17:20 Ook gebeld door de Vaart nav een doorverwijzing. De receptie gaf aan dat ze nieuwe collega’s hebben aangenomen waardoor het sneller gaat.
Ze kon geen aantal weken noemen tot de intake, maar ze zei dat als ik die 30 weken aanhoud die op de site staat dat het dan in elk geval niet tegen gaat vallen.
Vorige week mijn eerste gesprek gehad met de praktijkhoudster en een nieuwe aangenomen collega. Dus dit kan ik zeker bevestigen.

Ook dat ze inderdaad 30 weken aanhouden om teleurstelling te voorkomen. Want het schommelt soms met hoe snel het allemaal kan lopen. De ene keer is het na intake 20 weken wachten, de andere keer 35 weken bijvoorbeeld. Allemaal te maken met vraag en aanbod. Ze zijn wel aan het uitbreiden, niet alleen hun eigen capaciteit en eventueel locaties maar ook zijn ze met steeds meer andere partijen in gesprek voor een samenwerking. Zoals met Medische Kliniek Velsen en meerdere endo's. Dus al met al, ze zijn hard bezig voor ons! Het heeft alleen (zoals met alles -.-) tijd nodig.
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
Emmelie
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 jul 2020, 16:41
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Tilburg

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Emmelie »

Afgelopen maand heb ik de diagnose gehad voor genderdysforie, dit nadat ik zo'n 8 maanden bezig ben geweest: in maart heeft een wissel plaatsgevonden van psycholoog nadat de vorige vertrok: dat was een aardige persoon maar helaas vertrokken (ze zag bij mij al snel dat er geen obstakels leken te zijn voor mijn diagnose), de nieuwe vind ik overigens ook prettig. Nog voor het vertrek van de vorige psycholoog had ik bij haar de vragenlijsten ingevuld (echt een hoop vragen zeg, pfoe!), vervolgens begin juni de second opinion van de psychiater in Assen. Ondanks dat hij positief was zei hij iets in de trant van 'alles klopt gewoon bij jou', wat wel nogal gatekeep-ig klinkt. Gelukkig dat het goedgekomen is.

Inmiddels loop ik bij de endocrinoloog en ook bij een ontharingskliniek.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Lise »

Hoe werkt de wachttijd bij de Vaart eigenlijk? Jullie hebben het hierboven over 20-35 weken na intake; is die intake dan vrijwel direct na aanmelding of zit daar ook een wachttijd voor?
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door San(ne) »

Vanaf doorverwijzing/aanmelding tot aan de intake is de wachtijd 30 weken. Tussen de intake en het eerste behandelgesprek staat ook 30 weken. Dus je hebt twee maal een wachttijd.