Nieuwe chat! Zie dit topic.

PSYQ of toch wat anders?

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
anna_
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 dec 2019, 17:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Oud-Beijerland

PSYQ of toch wat anders?

Bericht door anna_ »

ik heb inmiddels al diverse onderwerpen gelezen waarin ook PSYQ voorbij komt, ik ben door de huisarts in eerste instantie doorverwezen naar een reguliere therapeute die me wellicht wel kon helpen, na de eerste mail zei die direct dat ik wellicht beter af was bij PSYQ
in overleg met de HA sta ik daarom nu op de wachtlijst bij psyq in r'dam waar ze een team hebben voor genderdysforie

https://www.psyq.nl/seksuologie/genderdysforie

heeft iemand hier ervaring mee?

ik heb hier inmiddels ook van alles gelezen waardoor ik me afvraag of dit uiteindelijk de juiste en/of enige plek ik waar ik/wij ons moeten aanmelden en gezien de enorme wachtlijsten waar ik over hoor van 1-2 jaar :o wil ik wel graag de juiste stappen zetten op dit moment.

ik ben benieuwd of iemand iets met PSYQ in Rotterdan gedaan heeft en wat de ervaringen zijn.
life is too short to not love myself - so i need to learn!

Hoi, ik ben Anna! (introductie)
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: PSYQ of toch wat anders?

Bericht door Nate_0 »

Ik ben niet in Rotterdam geweest maar was onder behandeling bij PsyQ in het Noorden toen ik uit de kast kwam. Ik ben toen naar een seksuologe geweest die aan gaf dat ze wel kon helpen met eventuele psychische klachten die ik ondervond of het uitvogelen wat ik wilde, maar niet bij verdere medische behandelingen (daarvoor moest ik naar een van de bekende genderteams). Voor je medische transitie zul je dus alsnog ergens anders heen moeten. PsyQ kan daarbij voor zover ik weet ook niet aan wachttijdbemiddeling doen. Dus: zelfs als jij daar met GD gediagnosticeerd wordt, zul je het hele proces alsnog weer door moeten bij een genderteam dat bevoegd is tot medische vervolgstappen.

Met andere woorden: zoek je enkel psychologische begeleiding dan is dit een prima stap. Het is echter wel zo dat de meeste genderteams daar óók begeleiding in bieden, en aangezien de wachtlijsten daar dermate lang is, is het niet een verkeerd idee om je aan te melden bij een genderteam dat kan behandelen zelfs als je eerst een aantal gesprekken bij PsyQ aan gaat (aangezien je aangeeft nog niet zeker te zijn van je zaak). Mocht je later dan alsnog denken dat je níet medisch in transitie wilt, dan kun je jezelf altijd nog weer van de wachtlijst laten halen.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
anna_
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 dec 2019, 17:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Oud-Beijerland

Re: PSYQ of toch wat anders?

Bericht door anna_ »

dank je wel @Nate_0 dat was precies mijn idee ook.
life is too short to not love myself - so i need to learn!

Hoi, ik ben Anna! (introductie)
Gebruikersavatar
anna_
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 dec 2019, 17:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Oud-Beijerland

Re: PSYQ of toch wat anders?

Bericht door anna_ »

UPDATE: inmiddels heb ik vandaag ook mijn complete aanmelding naar Stepwork Rotterdam weggedaan, toch weer een stapje
life is too short to not love myself - so i need to learn!

Hoi, ik ben Anna! (introductie)
Gebruikersavatar
anna_
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 dec 2019, 17:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Oud-Beijerland

Re: PSYQ of toch wat anders?

Bericht door anna_ »

vanmiddag zijn we bij PSYQ in Rotterdam geweest!

nou we zijn weer thuis....in eerste instantie stond ons gesprek NIET in hun agenda 😱😢🥵😡 Maar een uirtje later hebben ze alsnog tijd gemaakt gelukkig!

wel een heel fijn gesprek, over 3 wkn terug, dan nog een gesprek van een uur en dan horen we in behandeling genomen kunnen worden. Dan duurt het nog wel 2 of 3 maanden voordat die echt start 😢. ze kunnen wel de diagnose genderdysforie stellen, een deskundige verklaring afgeven maar die is dan weer niet geldig voor behandeling ofzo.

Dus dan vraag ik me af... wat heb ik dan eigenlijk wel aan een deskundigenverklaring van PSYQ??? weet iemand dat?

nou ja als ze ons als stel en gezin maar al vast kunnen helpen dan neem ik desnoods mijn dossier van PSYQ tzt wel mee naar Stepwork

toen ze vroeg over wat het met me deed als ik over 2 weken echt als Anna naar T Amersfoort ga, en toen begon ik te stralen en dat zag Marielle maar ook de psychologe.
life is too short to not love myself - so i need to learn!

Hoi, ik ben Anna! (introductie)
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: PSYQ of toch wat anders?

Bericht door Matijs »

Met de deskundigenverklaring kun je als het goed is je voornamen en geslacht wijzigen bij je geboortegemeente.

Tenminste, dat kan ik met mijn deskundigenverklaring.
###