mastectomie als non binair.

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Artemis
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 dec 2019, 11:04
Gender: Trans FtM

mastectomie als non binair.

Bericht door Artemis »

Ik ga nu al een redelijk jaar door het leven als non binair, en al een lange tijd wil ik een mastectomie. In mijn vorige relatie was het nooit een bespreekbaar onderwerp, want ik moest maar niet zo raar praten en normaal doen. Gelukkig zit ik nu wel in een relatie met iemand die mij steunt in mijn keuze en identiteit.
Nu loop ik al een tijdje met een binder maar met een G cup gaat het me steeds mee tegen staan om hem uit te doen. (En met een G cup werkt een binder ook niet helemaal hoe ik wil)

Alleen als non binair die ook geen hormonen wil hebben ben ik bang dat ik niet al te serieus genomen ga worden bij de huisarts of gender poli.( Nu kan het ook prima paniek stoornis me dit aan praat maar toch)
Zijn er hier ander mensen die als non binair wel operaties hebben gehad maar geen hormonen en hoe is het voor jullie gegaan.

Groetjes, Artemis
"You're going to have to fight, and... you're gonna win!"
-The Adventure Zone - Story and Song-
Gebruikersavatar
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: mastectomie als non binair.

Bericht door KeepzD »

De genderpoli wordt daarin steeds makkelijker/losser. Bij de informatiebijeenkomst waar ik ben geweest werd jouw vraag ook gesteld, maar een masto zonder hormonen behoort zeker tot de mogelijkheden! Sta je al ergens op de wachtlijst?
Forever myself
Gebruikersavatar
Artemis
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 dec 2019, 11:04
Gender: Trans FtM

Re: mastectomie als non binair.

Bericht door Artemis »

Ah dat is goed om te horen.
Nee ik sta nog niet op een wachtlijst, ik wil na de feestdagen drukte naar mijn huisarts gaan voor een door verwijzing.
Zat te denken om naar stepwork te gaan in Rotterdam omdat ik zelf ook uit Rotterdam kom, maar ik moet even kijken wat er nog meer is.
Ik begreep dat de wacht tijden super lang zijn, maar ja ik moet gewoon even goed rond kijken.
"You're going to have to fight, and... you're gonna win!"
-The Adventure Zone - Story and Song-
Gebruikersavatar
Dean
Berichten: 184
Lid geworden op: 17 jun 2018, 20:24
Gender: Trans FtM

Re: mastectomie als non binair.

Bericht door Dean »

Ik denk dat je bij Stepwork prima op je plek zit hoor! Zeker als je echt alleen de mastectomie wil, omdat je huidige borstkas je in de weg zit.

Ik identificeer mij als man, maar heb zeker ook vrouwelijke eigenschappen die ik niet wil verloochenen voor een transitie. Ik heb hier ook over gesproken met mijn psycholoog tijdens de diagnostische fase en zij was hier ook zeer openminded in. Het ging haar er juist om om te kijken wat mij fysiek in de weg zat/zit. Niet om te kijken of ik wel daadwerkelijk een mannelijke geest heb/mannelijk genoeg ben om transman te zijn. Gezien deze ervaring denk ik dat een non binair persoon hier ook wordt gerespecteerd en op de juiste manier geholpen.
Well, here I am! What are your other two wishes?
Gebruikersavatar
Artemis
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 dec 2019, 11:04
Gender: Trans FtM

Re: mastectomie als non binair.

Bericht door Artemis »

Hey Dean,
Bedankt voor je antwoord. Ga deze week bij de huisarts langs voor een door verwijzing naar Stepword 😁
Ben dood zenuwachtig😅
Ben je zelf ook in behandeling geweest bij Stepwork?
Hoe is het voor jouw gegaan, nog tips en trick😁
"You're going to have to fight, and... you're gonna win!"
-The Adventure Zone - Story and Song-
Gebruikersavatar
Dean
Berichten: 184
Lid geworden op: 17 jun 2018, 20:24
Gender: Trans FtM

Re: mastectomie als non binair.

Bericht door Dean »

Kan ik me voorstellen ja! Ik was zelf ook stikzenuwachtig voor die afspraak. Je kan alvast het aanmeldingsformulier op de website invullen. Als het goed is krijg je dan ook een voorbeeld van de verwijsbrief op de mail; https://stepwork.nl/verwijzers/
Mocht je het heel moeilijk vinden om te zeggen zou je misschien ook iets uit kunnen printen van de website, of misschien iets opschrijven en dat onder je huisarts zijn/haar neus schuiven om zo een gesprek op gang te brengen. De meeste huisartsen bieden tegenwoordig ook de mogelijkheid om online je afspraak in te plannen, dat kan ook de drempel om met de assistente te spreken, die uiteraard gaat vragen waarom je een afspraak wil maken, wegnemen, en je zou daarin ook al kunnen aangeven waar je voor komt (mocht je dat nog niet gedaan hebben :)).

Ik ben daar zelf ook onder behandeling ja. Eigenwijs als ik ben heb ik ook artsen in de regio gezocht (Die nog niet in hun netwerk om naar door te verwijzen zitten) voor behandelingen voor mijn transitie en stuit daarbij best wel op wat problemen, aangezien veel artsen lijken te denken dat alles via het VUMC moet en haast bang lijken om mij als patient aan te nemen. Ik heb het daar natuurlijk niet bij laten zitten, en mijn psycholoog heeft mij ook daar goed bij geholpen door contact op te nemen. Dus wat dat aangaat mag ik niet klagen. Ik word geholpen bij het proces wat ik wil volgen en zoals ik dat wil volgen en voel me daarom als persoon dus ook gehoord. Mijn psych denkt ook met me mee naar passende oplossingen voor mij ipv een soort van ‘standaard gang van zaken’ waar je dan maar in moet passen als patiënt/cliënt. Vandaar ook dat ik denk dat jij daar lekker op je plek zit. Per slot van rekening geef jij aan (iig voor nu) alleen de mastectomie te willen.

Aangaande je mastectomie zou ik je zeker Dr. van Loenen (medisch centrum bloemendaal) adviseren. Fantastische chirurg en bovendien ook een heel betrokken en leuk mens. Ik ben 2 maanden geleden door haar geopereerd en erg blij met het resultaat. Het is ook mijn meest prettige ervaring (Voor hoever dat prettig kan zijn natuurlijk) qua narcose etc. geweest.

Op je 1e afspraak met de psycholoog zal je ook worden gevraagd een ‘levensverhaal’ te schrijven. Ik had deze al klaar liggen en dus alvast in mijn autobiografische vragenlijst (die je later krijgt voorafgaand aan de intake) geplakt, dus we konden hier direct mee van start.
Dit verhaal moet natuurlijk omvatten hoe jouw ontwikkeling qua gender is gegaan, maar mag ook zeker gaan over andere belangrijke gebeurtenissen in jouw leven. Per slot van rekening hebben ook die jou gevormd als mens. Het hoeft natuurlijk geen compleet boekwerk te worden 🤣 anders ben je er na 20 sessies nog niet doorheen met je psych, bij wijze van spreken, maar wel gewoon van geboorte tot nu. Je hoeft hier natuurlijk nog niet aan te beginnen, maar wellicht vind je het prettig, dan zou dat alvast kunnen.
Well, here I am! What are your other two wishes?
Gebruikersavatar
Artemis
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 dec 2019, 11:04
Gender: Trans FtM

Re: mastectomie als non binair.

Bericht door Artemis »

Hey Dean, heel erg bedankt voor je antwoord.
Gelukkig kan ik bij mijn huisarts online afspraken maken, dus scheelt weer een praatje met de assistente.

Als ik zo jouw verhaal lees lijkt het er op dat idd stepwork wel wat voor mij is. Nu zal ik wel eerlijk zijn dat ik wel na heb gedacht over testo, maar de enigste reden waarom ik testo zou willen is om meer spiermassa te hebben, maar ik heb een stevige bouw dus met mijn sport (rugby en powerliften) moet ik dat zelf ook kunnen ontwikkelen. Dus ik zou dan testo om de verkeerde reden gebruiken.

Bedankt voor de tip van het centrum in Bloemendaal, ik heb hem op me lijstje gezet.

Enne nog maar bedankt voor tips voor het eerst gesprek enzo. Ik heb hier echt heel veel aan en voel me iets beter voorbereid nu.
Super bedankt gozer😁
"You're going to have to fight, and... you're gonna win!"
-The Adventure Zone - Story and Song-