wachttijd VU

Psychologen en procedures
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: wachttijd VU

Bericht door Vethrvolnir »

ze nemen meer psychologen aan en die moeten worden ingewerkt. en er is geen ok personeel
:shock:
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: wachttijd VU

Bericht door Lokien »

Ik heb de afdeling psychologen zien exploderen daar, juist na aanleiding van al die mediaheisa. Het is echt dweilen met de kraan open. En allemaal zijn ze van goede wil. Maar toen ik opperde om mijn behandeltijd te verkorten was daar geen sprake van natuurlijk. Minimaal een jaar praten, minimaal een jaar aan de hormonen en dan op de wachtlijst voor srs. Er is geen individueel behandelplan, enkel statuten en algemene richtlijnen. Daar valt echt heel veel tijd te winnen, voor degenen die het betreft.

Ik weet van mijn chirurg dat ie een maand per jaar vrijwilligerswerk doet in het buitenland. En ik denk eigenlijk niet dat zijn werk hier dan wordt overgenomen. Ik vond het sowieso een rare gewaarwording dat er maar 1 vaginaplastiek is in Amstelland per week. Tenminste, die indruk kreeg ik. Een dag plastische chirurgie, 1 dag uroloog. Al zijn er natuurlijk wel meerdere behandelcentra.
The wisest men follow their own direction
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: wachttijd VU

Bericht door Jer158 »

Lokien schreef: 07 jan 2020, 14:44Minimaal een jaar praten
?????

Dit was al minimaal 5/6 gesprekken, 6 maanden, zo lang als ik me kan herinneren, en laatst zei iemand zelfs dat ze ook daar niet meer aan vasthielden.
Hung her from the branches of a mango tree
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: wachttijd VU

Bericht door Lokien »

Dat zou natuurlijk ook prima kunnen, mijn gesprekken zijn van drie jaar geleden. De psycholoog verzuchtte een keer dat voor elke verdubbeling van het aantal psychologen, het aantal wachtenden verviervoudigde. En het was totaal onduidelijk waar al die mensen nou toch steeds vandaan komen.

Ik heb drie goede gesprekken gehad met mijn psychologe, ook samen met mijn partner. Daarna kreeg ik nog een waardeloos onderzoek naar dsm-IV problematiek. Daarna heb ik het jaar volgemaakt met praten over de problematiek van mijn dochter op school. Alles was duidelijk, voor mij, voor mijn gezin, en voor mijn psychologe ook. Het mocht gewoon niet sneller. En omdat mijn operatie langer dan 6 maanden op zich liet wachten, moest ik vlak voor mijn operatie nog een gesprek met haar voeren. Anders was er grote kans op dat de operatie alsnog werd gecanceld. Ik had mij immers in die 6 maanden kunnen bedenken.
Ik weet het niet meer precies, maar de gesprekken zijn niet maandelijks toch? Ik ben in mei begonnen met praten, een jaar later in juni ben ik begonnen aan de hormonen, en nog een jaar later in augustus mocht ik op de lijst voor srs. Ik heb anderhalf jaar gesprekken gehad met mijn psychologe die zij veel beter had kunnen besteden aan iemand anders.

Maargoed, nogmaals, ik heb zeker het gevoel gehad, al die tijd, dat de mensen bij de VU van goede wil zijn, en dat ze graag iets willen doen, zeker aan die wachtlijsten. Maar lukken, dat doet het maar niet.
Ook na de operatie kom je het eerste jaar veelvuldig naar de VU, ook daar zit een behoorlijke verstopping.
The wisest men follow their own direction
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: wachttijd VU

Bericht door MichelleB »

Lokien schreef: 07 jan 2020, 14:44Ik vond het sowieso een rare gewaarwording dat er maar 1 vaginaplastiek is in Amstelland per week. Tenminste, die indruk kreeg ik.
Bij mijn srs waren we sowieso met z'n twee. Zij rond 8 uur, ik rond 12 uur. Maar goed, je ligt daar dan inderdaad wel een kleine week (niet wijsneuzerig bedoeld, maar ik wilde het toch even melden)
-Life is a work in progress-
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: wachttijd VU

Bericht door MichelleB »

Of ze hebben haar letterlijk een oor aangenaaid, dat kan ook
-Life is a work in progress-
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: wachttijd VU

Bericht door Lokien »

Haha, ja, ok. Ik ben er natuurlijk maar 1 keer geweest, de lange versie dat dan wel.
Bij mij waren er drie operaties; 1 vaginaplastiek, een metaïdoioplastiek en een hersteloperatie. Een iemand was wel komen overnachten, maar daar was geen tijd meer voor, die is de volgende dag naar huis gestuurd.
Degene van de hersteloperatie is de volgende ochtend vroeg weer vertrokken, toen kregen we twee andere kamergenoten, die kwamen van de uroloog.
The wisest men follow their own direction
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: wachttijd VU

Bericht door Vethrvolnir »

pfff. okee dus ik ben in april 2021 aan de beurt. dan ben ik dus al anderhalf jaar in de real life fase met hormoonbehandeling. mogelijk heb ik dan de diagnose al. maar die geeft geen toegang tot operaties.
als operaties meta en fallo zijn gedaan ( kost nog een jaar of 4? ) en andere mensen ( ik zelf tel niet mee uiteraard) denken nog steeds dat ik geen man ben dan komt fms in beeld ... dan ben ik dus ...50.... hopelijk wordt ik heel oud.
:shock:
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: wachttijd VU

Bericht door Vethrvolnir »

de richtlijn zegt:
diagnose .... + 6 mnd hormonen = mastectomie
of
diagnose .... geen hormonen = mastectomie

diagnose ..... + 12 mnd hormonen = ovariectomie
diagnose ...... + 12 mnd hormonen = meta of fallo
diagnose ..... + 12 mnd hormonen = fms

maar .... niet alleen de transgender moet de behandeling willen en begrijpen
ook de behandelaar moet het willen
( wtf ?! )
als er contra indicaties zijn a la
maar waarom deze gun factor inbouwen ?
omdat wij wilsonbekwaam zijn?

ik heb er geen andere verklaring voor dan dat
wat een betutteling
:shock:
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: wachttijd VU

Bericht door Vethrvolnir »

wat de richtlijn niet zegt. is hoe lang de diagnostische fase mag duren of moet duren . hoeveel gesprekken er moeten zijn. er wordt wel aangegeven welke zaken minimaal gedaan moeten worden.
maar dat wat moet worden gedaan is vaststellen of er:
voldoende draagkracht is
( wat is voldoende ? )
of de persoon de consequenties begrijpt
( is het voldoende als ik ja zeg ? )
of er geen comorbiditeit is die bijt met de behandeling
( tests en diagnostiek voor alle mogelijke stoornissen....dit kan even duren.....)
oh ja en men moet genderincongruentie ervaren
let op er staat niet genderdysforie... dus verklaren dat je transgender bent is genoeg.
en er moet sprake zijn van een duurzame situatie
( wat is duurzaam ?)

dat dit zo vorm vrij is is het probleem
dit is waarom er wachtlijsten zijn
men doet maar wat in het verleden is afgesproken
en in sommige gevallen worden mensen schandalig lang uitgeknepen
en dit is waarom er 40 psychologen bij de vu werken
hoewel de plaatselijke ggz prima zou voldoen als men maar niet op de kip met de gouden eieren bleef zitten / ons maar voor vol aan zou zien
:shock:
Plaats reactie