wachttijd VU

Psychologen en procedures
Plaats reactie
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: wachttijd VU

Bericht door Vethrvolnir »

. ik maak me zorgen dat ik mijn plek kwijt raak als ik de intake wil verzetten naar half juli. weet iemand van jullie hoe vumc daar mee om gaat?
:shock:
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: wachttijd VU

Bericht door Irene_de_Vreede »

Volgens mij kun je een afspraak gewoon verzetten, zonder dat dat consequenties heeft.
Irene
AstroNoud
Berichten: 269
Lid geworden op: 17 aug 2017, 23:07
Gender: Trans FtM
Locatie: Gelderland

Re: wachttijd VU

Bericht door AstroNoud »

Ik dacht dat nijmegen alleen jeugd zou gaan doen. Is dat inmiddels uitgebreid?
Wel gunstig overigens! Heel stuk dichterbij
I will not yield!
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: wachttijd VU

Bericht door Annabel »

Dat dacht ik ook, maar heb onlangs het boek "Een halve eeuw transgenderzorg aan de VU" van Alex Bakker gekocht en daar stond op bladzijde 223:

"De Raad van Bestuur van het VUmc had er ruim een jaar eerder bij het ministerie van VWS op aangedrongen dat de transgenderzorg een landelijke aangelegenheid werd. Het KZCG wilde de rol van expertisecentrum sterker dan voorheen op zich nemen: het delen van kennis, het verzorgen van complexere casussen en wetenschappelijk onderzoek. Bij VWS was men, mede door de druk van de belangenorganisaties, goed doordrongen van de ernst van de situatie. Het ministerie koos een opmerkelijk proactieve handelwijze: een schrijven aan alle medische centra in Nederland om participatie in de transgenderzorg te overwegen. Uiteindelijk is het Nijmeegse Radboudumc per 1 maart 2020 begonnen met een eigen transgenderkliniek op multidisciplinaire basis. In eerste instantie voor kinderen en adolescenten, maar met de ambitie binnen vijf jaar ook volwassenen te zien en de capaciteit op te schalen naar een niveau vergelijkbaar met het VUMC."

Dus ja, die uitbreiding is bewust. En een goede zaak inderdaad!
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: wachttijd VU

Bericht door Anon20230219 »

AstroNoud schreef: 10 jan 2021, 20:11 Ik dacht dat nijmegen alleen jeugd zou gaan doen. Is dat inmiddels uitgebreid?
Wel gunstig overigens! Heel stuk dichterbij
Ik had net de zorgverzekeraar aan de lijn en ze doen alleen jeugd voorlopig.
moonlight89
Berichten: 359
Lid geworden op: 11 aug 2014, 11:32
Gender: Trans FtM

Re: wachttijd VU

Bericht door moonlight89 »

@Lisa1973 bij welke zorgverzekeraar zit je? Want als je restitutie hebt zou dit geloof ik niet moeten uitmaken. De site van het Radboud geeft namelijk aan per 1 jan 2021 ook transgenderzorg aan te bieden voor volwassenen.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: wachttijd VU

Bericht door Lise »

Wachttijd
Vanaf 1 januari 2021 kunt u bij het Radboudumc terecht voor transgenderzorg voor volwassenen. Vanaf die datum kunt u naar ons doorverwezen worden. We beginnen dan met genderbevestigende operaties voor mensen die al in een transitietraject zitten vanaf 1 februari. En vanaf 1 maart nodigen we ook mensen uit die nog aan een transitietraject moeten beginnen.

We hebben op dit moment nog geen wachtlijst voor onze transgenderzorg voor volwassenen, maar we zullen voorrang geven aan mensen die al in Amsterdam of Groningen op de wachtlijst staan. Ook voor operaties staat op 1 januari nog niemand ingepland. Toch kan het zijn dat u op een ingreep moet wachten omdat u (nog) niet in de juiste fase van uw transitie zit. Zo is het bijvoorbeeld afhankelijk van hoe lang u al crosssekse hormonen gebruikt en hoe lang u al met uw sociale transitie bezig bent.

Wanneer u meerdere operaties wenst, zit er tussen 2 ingrepen een periode van 6 tot 12 maanden. In die periode volgen we poliklinisch uw herstel. Pas als alles goed genezen is plannen we een volgende ingreep.
Hal
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: wachttijd VU

Bericht door Hal »

maar we zullen voorrang geven aan mensen die al in Amsterdam of Groningen op de wachtlijst staan
Daar zijn mensen op de wachtlijst van Stepwork dan weer in 't geheel niet mee geholpen, tenzij er echt heel erg veel mensen dubbele inschrijvingen hebben die daardoor allemaal van de wachtlijst 'vallen'. Hbe echter t idee dat die inschrijvingen toch wel vaak door blijven lopen.

Ik ben enorm blij dat ze zorg leveren en dat er een aanbieder bij komt, maar het uitzoeken van waar je het beste heen kunt, wordt er niet simpeler op.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
moonlight89
Berichten: 359
Lid geworden op: 11 aug 2014, 11:32
Gender: Trans FtM

Re: wachttijd VU

Bericht door moonlight89 »

Vele mensen zullen zich nu bij het Radboud wel aanmelden, dus is er op wachten tot ook daar binnenkort de wachttijden explosief lang zijn. Maar is denk ik altijd wel slim om je op meerdere plekken in te schrijven.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: wachttijd VU

Bericht door Anon20230219 »

Lisa1973 schreef: 12 jan 2021, 14:11
AstroNoud schreef: 10 jan 2021, 20:11 Ik dacht dat nijmegen alleen jeugd zou gaan doen. Is dat inmiddels uitgebreid?
Wel gunstig overigens! Heel stuk dichterbij
Ik had net de zorgverzekeraar aan de lijn en ze doen alleen jeugd voorlopig.
Ok nou hij kon mij daar niet naartoe door verwijzen omdat volgens zijn zeggen alleen jeugd was voorlopig.
Hierop het forum las ik andere verhalen.
Zodoende beetje in de war, probleem is juist dat ik van Stepwork terug naar het VUMC moet..
Heel lang verhaal wat ik in een topic wat daar beter op aan sluit zal toelichten.
Plaats reactie