wachttijd VU

Psychologen en procedures
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: wachttijd VU

Bericht door Brownie »

Uit het NRC artikel: 'De actievoerders willen meer zelfbeschikking. [...] Ze pleiten voor een systeem van informed consent: zolang de patiënt goed geïnformeerd wordt over de impact van een behandeling, zou die prima zelf daarover kunnen beslissen. In „bepaalde mate” is dat systeem er al, zegt Wensing-Kruger. [...] Volgens haar zijn de psychologische gesprekken „niet ingericht om te toetsen of iemand genderdisfoor is – personen die zich bij ons melden voldoen namelijk al gauw aan de criteria. De gesprekken zijn er juist op gericht de gevoelens te begrijpen, te bekijken hoe het met iemand gaat, hoeveel steun die krijgt uit de omgeving en om de verwachtingen te bespreken.” Bovendien moet volgens zorgverleners bekeken worden of iemand een trauma of autisme heeft die het identiteitsgevoel kunnen beïnvloeden.'

Wat er ook in staat: 'De laatste versie van de internationale transgenderzorgstandaard WPATH stelt een uitgebreide psychische evaluatie niet meer verplicht. In Malta, Denemarken en IJsland mág die zelfs geen voorwaarde meer zijn. De Nederlandse zorgstandaard die de sector opstelde. biedt hier beperkt ruimte voor. Nog wel. Na de zomer beginnen evaluatiegesprekken over de standaard, vooral een korter diagnostisch traject staat op de agenda. Mensen zonder andere mentale of fysieke problemen zouden mogelijk sneller kunnen doorstromen, constateerde de kwartiermaker in april.' Zouden er veel zijn die na twee jaar wachttijd geen mentale problemen (zoals een depressie) hebben?

Verder ter info: ik heb recent na 24 maanden wachten mijn intakegesprek gehad. Na het gesprek kreeg ik nog een berichtje van de arts dat de wachttijd voor de psychologie nu geen 3 maar 6 maanden is. In de PDF wachttijdindicaties van juni staat toch weer 12 weken.
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: wachttijd VU

Bericht door Vethrvolnir »

@Lisa1973 mochten protocollen weer ter sprake komen dan zou je hen het nrc artikel onder de neus kunnen duwen . anne wensink kruger zegt dat protocollen er eigenlijk niet zijn ...dus hoezo protocol?
het mailadres van de journalist van het nrc artikel staat online by the way. een vervolg op zijn artikel maken is misschien wel iets dat hij wil doen? een ingezonden brief naar nrc nav het artikel kan natuurlijk ook.
:shock:
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: wachttijd VU

Bericht door Annabel »

Brownie schreef: 01 jul 2021, 11:21 Verder ter info: ik heb recent na 24 maanden wachten mijn intakegesprek gehad. Na het gesprek kreeg ik nog een berichtje van de arts dat de wachttijd voor de psychologie nu geen 3 maar 6 maanden is. In de PDF wachttijdindicaties van juni staat toch weer 12 weken.
Het Juni document zegt:
Interne verwijzingen van februari 2021 worden momenteel ingepland voor over 2-3 maanden.

Ik dacht dat dit een fout was, maar blijkbaar klopt het dus, namelijk:
de 2-3 maanden genoemd is wel vanaf Juni 2021, dus Aug/Sep 2021 vanaf Feb 2021 == 6 maanden! :shock:
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: wachttijd VU

Bericht door Lise »

Annabel schreef: 01 jul 2021, 12:12 Ik dacht dat dit een fout was, maar blijkbaar klopt het dus, namelijk:
de 2-3 maanden genoemd is wel vanaf Juni 2021, dus Aug/Sep 2021 vanaf Feb 2021 == 6 maanden! :shock:
Lise schreef: 30 jun 2021, 12:59
Annabel schreef: 30 jun 2021, 11:31 Er vinden intakegesprekken plaats, zij het in beperkte mate. Dit vanwege een langere wachttijd in ons traject
Deze zin snap ik niet.
Ja, bij nader inzien zal dat de verklaring van die mysterieuze zin in dat document van gisteren wel zijn. Intakegesprekken worden afgenomen door endocrinologen, die zijn er kennelijk genoeg. Daarna komt de diagnostiek, afgenomen door psychologen, en die zijn er te weinig. Oftewel misschien is de verklaring: ze doen op dit moment niet meer intakegesprekken om de wachttijd tussen intake en diagnose niet verder op te laten lopen dan die nu al is.
Lijkt me het meest logisch (al was een logischere zin fijn geweest). Ik bladerde gisteren door een oude Q&A op hun Instagram pagina waar ze het ook hebben over veel ziekte en veel personeelswisselingen onder de psychologen, waardoor ze op zoek zijn naar nieuw personeel. Staat ook (minstens) een vacature online. Kan iedereen gebeuren misschien, maar de timing van dit alles is wel echt om te huilen, letterlijk en figuurlijk.
Sowieso het hele slecht nieuws (corona, personeelsproblemen)-> wachtlijsten worden langer, goed nieuws (Radboud gaat open) -> wachtlijsten worden nog steeds langer, ben ik zo klaar mee. Wat er ook gebeurt, de wachtlijsten worden langer, deprimerend..
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: wachttijd VU

Bericht door Anon20230219 »

Vethrvolnir schreef: 01 jul 2021, 11:49 @Lisa1973 mochten protocollen weer ter sprake komen dan zou je hen het nrc artikel onder de neus kunnen duwen . anne wensink kruger zegt dat protocollen er eigenlijk niet zijn ...dus hoezo protocol?
het mailadres van de journalist van het nrc artikel staat online by the way. een vervolg op zijn artikel maken is misschien wel iets dat hij wil doen? een ingezonden brief naar nrc nav het artikel kan natuurlijk ook.
Heb een mail naar de redactie gestuurd.
En aangeboden dat als hij er een vervolg er op wil schrijven ik zeker wil meewerken.
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: wachttijd VU

Bericht door Annabel »

Document Juli 2021 staat online:
https://www.vumc.nl/web/file?uuid=c04a8 ... ion=inline

Verwijzingen van mei 2019 worden momenteel ingepland voor over 3 maanden
en
Interne verwijzingen van maart 2021 worden momenteel ingepland voor over 2-3 maanden (er staat ook 15 weken nu)

Conclusie: geen/weinig beweging zoals verwacht...
Gebruikersavatar
AlexanderV
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 nov 2020, 12:49
Gender: Man

Re: wachttijd VU

Bericht door AlexanderV »

Ik zag het net ook inderdaad. Over 10 dagen sta ik officieel 2 jaar op de wachtlijst. Aan de hand van dit document is er maar een kleine kans dat ik in 2021 überhaupt kan beginnen met de diagnostiek. Dus start van hormoonbehandeling is nog erg ver weg.

Vraag me of hoeveel zomers ik nog te gaan heb met binder. Aan hormonen valt wel te komen, voor operaties heb je hen wel echt nodig.

Ik denk hier liever niet te lang over na, dan word ik gillend gek.
Gebruikersavatar
Nikkie
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 apr 2021, 15:47
Gender: Trans MtF

Re: wachttijd VU

Bericht door Nikkie »

AlexanderV schreef: 01 jul 2021, 14:25 Ik zag het net ook inderdaad. Over 10 dagen sta ik officieel 2 jaar op de wachtlijst. Aan de hand van dit document is er maar een kleine kans dat ik in 2021 überhaupt kan beginnen met de diagnostiek. Dus start van hormoonbehandeling is nog erg ver weg.

Vraag me of hoeveel zomers ik nog te gaan heb met binder. Aan hormonen valt wel te komen, voor operaties heb je hen wel echt nodig.

Ik denk hier liever niet te lang over na, dan word ik gillend gek.
Volgens mij ging het Radboud toch mensen In de wachtlijsten van het VU en UMCG in 2021 uitnodigen?
Zelfs de meest ingewikkelde puzzel bestaat uit stukjes
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: wachttijd VU

Bericht door Vethrvolnir »

ja klopt. ik kon in feb ook kiezen voor Radboud
:shock:
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: wachttijd VU

Bericht door Lise »

Augustus document staat online.

Volledige copy-paste van de maand ervoor. Ze doen gewoon helemaal niets meer.